با وجود معضل قاچاق‌دام در جنوب‌کرمان، نبود کشتارگاه بهداشتی سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد. پنج شهرستان جنوب‌کرمان کشتارگاه دام ندارند. در قلعه‌گنج، منوجان،‌ فاریاب،‌ رودبار‌جنوب و جازموریان احداث کشتارگاه در اولویت شهرداری‌ قرار نگرفته‌است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1792

با وجود معضل قاچاق‌دام در جنوب‌کرمان، نبود کشتارگاه بهداشتی سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد. پنج شهرستان جنوب‌کرمان کشتارگاه دام ندارند. در قلعه‌گنج، منوجان،‌ فاریاب،‌ رودبار‌جنوب و جازموریان احداث کشتارگاه در اولویت شهرداری‌ قرار نگرفته‌است
کاغذوطن
سمیه خدیشی – منطقه با قاچاق دام درگیر است نزدیکی به مرز باعث شده که تردد دام‌های قاچاق در جنوب کرمان بیشتر صورت بگیرد.
علاوه بر اینکه قاچاق دام یک معضل اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی به حساب می‌آید، تردد غیر مجاز دام‌ها مهم‌ترین مشکل در زمینه کنترل بیماری‌های مشترک بین دام و انسان و ایجاد معضل بهداشتی محسوب می‌شود.
واضح تر اینکه قاچاق دام در کنار نبود کشتارگاه بهداشتی به نوعی سلامت جامعه را به خطرمی اندازد.
وجود کشتارگاه‌های دام نقش مهمی را می‌تواند در حفظ سلامت جامعه و تامین امنیت غذایی شهروندان ایفا کند از این رو مدیران شهری باید احداث و راه‌اندازی این کشتارگاه‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهند.
اما با نگاه به اینکه جنوب استان کرمان ظرفیت ویژه‌ای از دام کشور رو در خود جای داده است هنوز بعضی از شهرهای آن از وجود کشتارگاه نه در حد صنعتی که کشتارگاه سنتی هم بی بهره‌اند.
آنطور که مدیر کل دامپزشکی جنوب استان کرمان گفته است در ۸ شهرستان جنوب استان کرمان فقط سه شهرستان دارای کشتارگاه هستند.
این خبر از آن می‌دهد که احداث کشتارگاه که ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه دارد در اولویت کاری شهرداری‌های ۵ شهرستان جنوبی کرمان قرار ندارد.
البته احداث کشتارگاه‌ها تنها متکی به استفاده از منابع دولتی یا دستگاه‌های عمومی زیر نظر دولت نیست و ماده ۶ “قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی”، دولت را مکلف به واگذاری وظایف تصدی‌گری خود در بعضی زمینه‌ها از جمله اداره کشتارگاه‌ها کرده است؛ از سوی دیگر طبق بند “و” ماده ۳ “قانون سازمان دامپزشکی کشور” مصوب خرداد ۱۳۵۰ نظارت بهداشتی بر کشتارگاه‌ها بر عهده این سازمان گذاشته شده است.
*سه شهرستان در جنوب کشتارگاه دام دارد
جیرفت، کهنوج، عنبرآباد سه شهری هستند که کشتارگاه سنتی دایر کردند، و پنج شهر جنوبی دیگر قلعه گنج، منوجان،‌ فاریاب،‌ رودبار جنوب و جازموریان شهرهایی هستند که هنوزکشتارگاه ندارند.
آنطور که مدیر کل دامپزشکی جنوب کرمان می‌گوید: با برگزاری چند جلسه در شهرستان رودبارجنوب زمین مناسب برای احداث کشتارگاه انتخاب شده است.
نگارستانی با بیان اینکه جانمایی کشتارگاه باید تحت شرایط خاصی صورت بگیرد و هر زمینی را نمی توان به عنوان محل احداث کشتارگاه انتخاب کرد، اظهار داشت: با در نظر گرفتن شرایط لازم زمین کشتارگاه رودبار جنوب انتخاب شد و به زودی کلنگ احداث این مجموعه به زمین زده می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان در مراسم روز دامپزشکی اعلام کرد: از تعداد هشت شهر جنوب استان، سه شهرستان دارای کشتارگاه هستند که امکان پوشش‌دهی جنوب استان را ندارند.
جواد نگارستانی با اشاره به اینکه یکی از وظایف ذاتی دامپزشکی، پیشگیری است که بدون آموزش و ترویج، ماهیتی ندارد، اظهار کرد: بخش مستقل آموزش و ترویج را در قالب اردوهای جهادی برگزار می‌کنیم که شامل آموزش چهره‌به‌چهره و اردوهای ترویجی می‌شود.
او با بیان اینکه بدنه دامپزشکی داشته‌های علمی خود را در حوزه بیماری‌ها، مراقبت و پایش با جامعه هدف به روز می‌کند، افزود: مردم در جنوب کرمان در حوزه بهداشتی همراه هستند به شرط آنکه زیرساخت را برای پیشگیری از بیماری‌ها فراهم کنیم، در سال‌جاری در عید قربان با کار آموزشی و ترویجی در جنوب استان، جمعیت بالایی بُعد مسافتی زیادی را متحمل شدند و دام را در کشتارگاه ذبح کردند.
*هشدار برای تب کریمه کنگو
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان باهشدار بیماری تب کریمه کنگو گفت: این بیماری در دام علامتی ندارد و ظاهر دام کاملاً سالم است، اما می‌تواند حامل و ناقل ویروس باشد و در اثر تماس انسان با دام آلوده منتقل و فرد را مبتلا کند که برای انسان نیز خطرناک است.
*راه‌اندازی نهضت کشتارگاه در جنوب‌کرمان
او با نگاه به ضرورت ذبح دام در کشتارگاهها افزود: اگر ذبح دام در کشتارگاه انجام شود، نظارت فنی و شرعی نیز صورت می‌گیرد و پروتکل‌های بهداشتی نیز توسط عوامل کشتارگاه رعایت می‌شود.
نگارستانی با بیان اینکه وجود کشتارگاه حیاتی است، از دغدغه‌مندی و پیگیری مسئولان استانی در این باره تشکر کرد و با اشاره به راه‌اندازی پویش نهضت کشتارگاه در جنوب تصریح کرد: ساخت کشتارگاه برعهده شهرداری‌هاست و دامپزشکی متولی بهداشت است، دامپزشکی تا وقتی زیرساخت اولیه مبارزه با بیماری را نداشته باشد، نمی‌تواند وظایفش را انجام دهد.
او افزود: ساخت یک کشتارگاه متمرکز با سرمایه‌گذاری خوب و مناسب، فاصله بین تولیدکننده و مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد و گوشت با قیمت بهتر در اختیار مردم قرار می‌گیرد، در حال حاضر نبود کشتارگاه موجب شده است که دلال‌ها در این فضا جولان دهند.
*خطر قاچاق دام پیش پای تولید‌کننده
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با اشاره به موضوع قاچاق دام نیز گفت: رفع معضل قاچاق دام تنها به عهده دامپزشکی نیست و نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی، دستگاه قضا و تعزیرات باید در کنار هم قرار گیرند و موضوع را مدیریت کنند، ورود یا خروج دام می‌تواند منجر به از بین رفتن جمعیت دامی در جای دیگری شود و منطقه را آلوده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 9
  • دیروز: 91
  • هفته: 833
  • ماه: 6,300
  • سال: 53,853