کرمان، پایتخت حوادث جاده ای. ر یس پلیس راهور فراجا: از مجموع ۸۳۸ نفر جان باخته در تصادفات نوروزی، استان کرمان با ۷۶ نفر فوتی در صدر جدول قرار دارد
کاغذوطن
کرمان، یکی از استانهای وسیع و مهم کشور، این روزها به کانون حوادث مرگبار جادهای تبدیل شده است. جایی که تنها در کمتر از 2 ماه، فقط در دو حادثه تصادف دلخراش اتوبوس جان 21 نفر را گرفت و زنگ خطر عدم ایمنی زیرساختها را به صدا درآورد و حالا در آمار مرگ و میر تصادفات جادهای ایام نوروز با بیشترین آمار تصادفات جادهای در کشور را به خود اختصاص میدهد. نگرانیهای فزاینده درباره وضعیت نگرانکننده جادهها و فرهنگ رانندگی این سوال مطرح میشود که آیا برنامهریزیهای ایمنی و اقدامات پیشگیرانه کافی خواهند بود تا جان مسافران را در جادهها حفظ کنند؟
استان کرمان در سالهای اخیر به عنوان یکی از مناطق با بالاترین آمار تصادفات جادهای در کشور شناخته شده است. امسال هم طبق اعلام رئیس پلیس راهور فراجا کشور با 76 فوتی تا روز 15 فروردین بیشترین آمار جان باخته ناشی از تصادف جادهای در ایام نوروز به کرمان رسید.
این وضعیت نگرانکننده نه تنها جان بسیاری از هموطنان را میگیرد، بلکه نیاز به بازنگری جدی در سیاستهای ایمنی جادهها و فرهنگسازی رانندگی را به وضوح نمایان میکند. در کمتر از یک ماه گذشته، دو تصادف مرگبار اتوبوس در این استان که به کشته شدن جمعی از مسافران انجامید زنگ خطر توجه به جاده و زیر ساخت حمل و نقل را در این استان به صدا درآورد در کنار ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و نبود نظارت کافی در این حوزه بخش دیگر آمار تصادفات جاده های این استان به دلیل حضور خودروهای شوتی سوار در مسیر های ارتباطی آن است.
آمار تصادفات نوروزی
رئیس پلیس راهور فراجا با ارائه آخرین آمار تصادفات نوروزی ۱۴۰۴، اعلام کرد که از ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۴ مجموعاً ۹۷ هزار و ۱۴۴ فقره تصادف در سطح جادههای کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد، ۶۹۸ فقره تصادف فوتی رخ داده و در مجموع ۸۳۸ نفر جان خود را از دست دادهاند. همچنین، ۱۵ هزار و ۱۷۶ فقره تصادف جرحی به وقوع پیوسته که منجر به مجروح شدن ۱۹ هزار و ۱۶۶ نفر شده است. در این مدت، ۸۱ هزار و ۵۷۱ فقره تصادف خسارتی نیز ثبت شده که تنها منجر به خسارت مالی شده است.
او در ادامه افزود که بررسی علل وقوع تصادفات فوتی نشان میدهد که ۴۴ درصد این حوادث به دلیل عدم توجه به جلو، ۱۵ درصد به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و ۱۴ درصد به دلیل تغییر مسیر ناگهانی رانندگان رخ داده است.
همچنین، بیشترین آمار تصادفات فوتی در بازه زمانی ساعت ۱۶ تا ۲۰ ثبت شده است، بهطوریکه ۲۷ درصد از کل تصادفات فوتی در این بازه زمانی رخ دادهاند. این آمار نشان میدهد که رانندگان در ساعات پایانی روز باید دقت بیشتری در رانندگی داشته باشند و از خستگی و خوابآلودگی پرهیز کنند.
استانهای دارای بیشترین تصادفات فوتی
رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه با اشاره به استانهایی که بیشترین تعداد تصادفات فوتی را داشتهاند، اظهار کرد که استان کرمان با ۷۶ نفر فوتی، فارس با ۷۲ نفر، خراسان رضوی با ۵۳ نفر و خوزستان با ۵۱ نفر، بیشترین تعداد جانباختگان را به خود اختصاص دادهاند. او همچنین اعلام کرد که آمار نهایی تصادفات و جانباختگان پس از پایان طرح ترافیک نوروزی توسط سازمان پزشکی قانونی جمعبندی و اعلام خواهد شد.
آمار تصادفات ۱۴ فروردین
سردار حسینی در ادامه به آمار تصادفات۱۴ فروردین ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت که در این مدت ۱۲۹۶ فقره تصادف در جادههای کشور ثبت شده است که از این تعداد، ۱۷ تصادف فوتی منجر به فوت ۱۹ نفر شده است. همچنین، ۳۵۴ تصادف جرحی رخ داده که در مجموع ۵۲۱ نفر مجروح شدهاند و ۹۲۵ تصادف خسارتی نیز ثبت شده که تنها منجر به خسارت مالی شده است. به گفته او، استانهای گیلان و همدان هرکدام با ثبت ۲ فوتی، بیشترین آمار تلفات جادهای را در ۲۴ ساعت گذشته داشتهاند. با این حال، نکته مثبت این است که بیشتر استانهای کشور در روز گذشته هیچ فوتی نداشتهاند و آمار جانباختگان در بسیاری از استانها به صفر رسیده است.
تحلیل علل وقوع تصادفات
تحقیقاتی که توسط پلیس انجام شده، نشان میدهد که عدم توجه به جلو و حواسپرتی رانندگان دو عامل اصلی برای وقوع این حوادث است. به گفته سردار حسینی: «44 درصد از تصادفات فوتی در کشور به دلیل عدم توجه به جلو رخ میدهد. این نشان میدهد که فرهنگ رانندگی و مسئولیتپذیری در این زمینه باید به شدت مورد توجه قرار گیرد.»
همچنین، مقامات محلی به این نکته اشاره کردهاند که وضعیت نامناسب برخی از جادهها، نواقص در تابلوهای راهنمایی و کمبود روشنایی در شب نیز بر وقوع تصادفات تأثیر دارد. یکی از رانندگان محلی که در حوادث اخیر حضور داشت، گفت: «نبود نور کافی در جادهها و تاسیسات ایمنی، به شدت خطرزاست و اگر اقداماتی انجام نشود، قطعا از این پس نیز باید منتظر بروز حوادث بیشتر باشیم.»
اقدامات پلیس و مسئولان
در این راستا، پلیس راهور با شدت بیشتری به برخورد با تخلفات حادثهساز پرداخته است. از 13 فروردین، هر رانندهای که مرتکب تخلف حادثهساز شود، گواهینامهاش به مدت سه ماه توقیف خواهد شد. این اقدام میتواند به کاهش تصادفات در حال حاضر در استان کمک کند، اما نیاز است که راهکارهای بلند مدتتری نیز برای بهینهسازی شرایط جادهها و ارتقای فرهنگ رانندگی در جامعه اتخاذ شود.سردار حسینی در این زمینه اظهار داشت: «تاکنون 3,166 راننده متخلف شناسایی و گواهینامههای آنان توقیف شده است. این اقدامات نه تنها به عنوان مجازات بلکه به عنوان یک هشدار جدی به جامعه است که باید رعایت قوانین را جدی بگیرند.»
زیرساخت جادهای مستهلک
استانی که لقب پهناورترین استان کشور را دارد با کمبود زیرساخت جادهای روبرو است. در کنار جادههای ناایمن و مسیرهای ارتباطی طولانی بین شهری، نبود حمل و نقل عمومی و عدم توجه به فرهنگسازی در رانندگی خطر حوادث جادهای را افزایش میدهد.
مسیرهای ارتباطی جادهای در استان کرمان از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و این در حالی است که حملو نقل معادن نیز از همین زیرساخت استفاده میکنند و وجود معادن بسیار در این استان در مستهلک کردن این زیرساخت نقش پررنگی دارند.
حرکت به سوی ایمنتر کردن جادهها و فرهنگسازی برای رانندگان نیازمند همکاری تمامی ارگانها و نهادهای جامعه است. آمار و ارقام کنونی نشاندهنده این است که نیاز مبرمی به تقویت آموزشهای رانندگی، ارتقاء آگاهی عمومی و بهبود امکانات زیرساختی وجود دارد. همانطور که آمار تصادفات و حوادث جادهای در استان کرمان زنگ خطر آن به صدا در آمده است، این واقعیت را باید مدنظر قرار داد که ضرورت توجه به ایمنی جادهها و فرهنگسازی در رانندگی یک امر اجتنابناپذیر است و همگان باید در این راستا تلاش کنند. امید است که با اقدامات لازم و افزایش آگاهی، هموطنانمان بتوانند با امنیت بیشتری در جادهها تردد کنند و از تکرار حوادث تلخ جلوگیری شود.