به بهانه روز شوراها، شورای غیرشفاف جیرفت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1220

به بهانه روز شوراها، شورای غیرشفاف جیرفت

«غیر شفاف، در لغت نامه دهخدا به هر چیز که تیره و کدر است، می‌گویند» این پاسخ مدیرمسوول «کاغذ وطن» به بازپرس دادگاهی بود که در آن شاکی پرونده شهردار اسبق جیرفت –  عبارت غیرشفاف را توهین به خود معنی کرده بود.

روزنامه “کاغذوطن” تاریخ اردیبهشت 98، مقارن با همین روزها. گزارشی با تیتر” غیرشفاف مثل شهردار جیرفت”  به بهانه روز روابط عمومی منتشر کردیم.

گزارشی که به نقد روابط عمومی شهرداری جیرفت پرداخته بود و خبر از آن می‌داد که از دی ماه دو سال قبل یعنی سال 96 سایت شهرداری بروزرسانی نشده و اخبار و عملکرد شهرداری را منتشر نکرده بود. گزارش به مذاق شهردار وقت خوش نیامد و کار را به قضاوت دستگاه قضایی رساند. درست است پرونده به جایی نرسید، اما سایت شهرداری در فاصله چند روز بعد  بروز شد و این موضوع تا پایان سال 98 ادامه داشت. بعد از آن اما سایت در اسفند 98 متوقف شد و خبری منتشر نکرد.

شوراها نمادی از مردم سالاری هستند، مردم بعد از شنیدن قول و وعده‌های انتخاباتی نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند و بعد از انتخاب این حق مردم است که از عملکرد نمایندگان خود مطلع شوند.

 اما آنچه عیان است مغفول ماندن ارزیابی وارایه عملکرد شوراها‌ست که کاملا غیر قابل سنجش و غیرشفاف ارایه می‌شود.

مثل خیلی از شورای شهرهای دیگر، اعضای شورای اسلامی شهر جیرفت هم به وقت انتخابات وعده اتاق شیشه‌ای و شفافیت سر دادند، بعضی مثل شورای شهر و شهرداری کرمان وعده را عملی کردند، باکی ندارند از برگزاری جلسات علنی و یا بارگذاری میزان حقوق و دستمزد در سایت شهرداری .

سایت شهرداری جیرفت اما در اسفند 98 مانده است. حاشیه‌های اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار و یا اختلاف در رابطه با استیضاح شهردار و یا حتی برگزاری آخرین جلسه شورا بدون حضور رییس شورا را باید جسته و گریخته در فضای مجازی دنبال کرد. فضایی که همیشه هم راست نمی‌گوید.

شورای شهر فعلی به دعوت خبرنگاران به نشست خبری توجهی نکرد.

حتی به وعده خودشان نیز که به زودی در نشست خبری همه چیز را توضیح می دهیم هنوز عمل نکرده.

سخنگوی شورا سکوت کرده است. هر کدام از اعضا در صفحات شخصی خود در فضای مجازی به اعلام نظر می‌پردازند و خط نشانی می کشند، هیچ پل ارتباطی رسمی وجود ندارد.

 گوش به پچ پچ‌ها باید سپرد. فاصله بین مردم و نمایندگان‌ آنها بیشتر و عمیق‌ترشده.

 در روز شورا اما، شفاف سازی راهی برای بازسازی این شکاف است. ماهی شفافیت را هم هر وقت از آب بگیرند تازه است.

چند روز قبل یکی از اعضا اصلی شورای اسلامی شهر جیرفت در مجموعه داستانی ( استوری ) خواهان شفافیت در شهرداری شد.

 موضوعی که به دل مخاطب می‌نشست و باید گفت: جانا سخن از زبان ما می‌گویی! ولی جا دارد بگویم یک سوزن به دیگران؛ یک جوالدوز به خودت، چرا  شفافیت و پاسخگویی در شورای ششم جیرفت راه ندارد؟ نمایندگان وکلای مردم‌اند و راجع به کاری که به آنها تفویض می‌شود باید پاسخگو باشند.

بدون شفافیت در شوراها و کمیسیون‌ها امکان پاسخگویی فراهم نیست. چیزی که قانون بر آن صراحت دارد. شورای تیره حتما شهرداری پشت درهای بسته‌ای را تجربه خواهد کرد.

 امید که شورانشینان جیرفت همزمان با ۹ اردیبهشت و روز شوراها و در راستای احترام به قانون شفافیت را از خودشان آغاز کنند و اعتماد لطمه دیده موکلانشان را ترمیم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 58
  • دیروز: 166
  • هفته: 1,292
  • ماه: 4,540
  • سال: 35,984