روند افزایشی ایدز در استان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 876

روند افزایشی ایدز در استان

*نصیری کارشناس ایدز معاونت بهداشت علوم پزشکی کرمان: بیش از نصف بیماران HIV مثبت شناسایی نشده 

و روند ابتلا به ایدز در استان نسبت به سال قبل افزایشی است

*برای افرادی که  HIVمثبت آن‌ها تایید و در سیستم مراکز بهداشتی ثبت شده، آزمایش‌های اولیه و درمان رایگان است

حمزه سلمانی | نخستین روز آخرین ماه سال میلادی یعنی اول دسامبر که امسال مصادف با ۱۱ آذر ماه است، به‌عنوان روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است.به همین مناسبت هرسال تلاش می‌شود تا ضمن حساس سازی جامعه با اجرای برنامه‌های مختلف، آگاهی شهروندان در خصوص پیشگیری و کنترل بیماری ایدز افزایش یابد.هدف عمده از نام‌گذاری روز جهانی ایدز این است که به عموم مردم یادآوری کرد HIV از بین نرفته است و هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.این موضوع بهانه‌ای شد تا از معاونت بهداشت علوم پزشکی کرمان جویای وضعیت ایدز استان بشویم.

افزایش بیماران مبتلا به ایدز از طریق ارتباط جنسی نامطمئن

کارشناس ایدز معاونت بهداشت علوم پزشکی کرمان گفت: با توجه به محرمانه بودن اطلاعات بیماران HIV مثبت امکان انتشار اطلاعات وجود ندارد.دکتر نصیری توضیح داد: انتشار آمار ایدز مانند یک شمشیر دو لبه است. عده‌ای احساس می کنند آمار کم است و باعث سهل انگاری می‌شود. عده‌ای نیز برداشت زیاد بودن آمار را می کنند و باعث ایجاد وسواس می‌شود.او عنوان کرد: بیش از نصف بیماران HIV  مثبت ناشناخته هستند و نمی توان گفت تعداد در شهرستانی زیاد یا کم است. بستگی به تعداد مراجعات هم دارد.کارشناس ایدز معاونت بهداشت علوم پزشکی کرمان ادامه داد: روند ابتلا به ایدز در استان نسبت به سال قبل افزایشی است.دکتر نصیری افزود: آمار ابتلا در افراد تزریقی بیشتر است. اما این  به این منظور نیست که افراد تزریقی زیاد باشند. او عنوان کرد: بررسی آمار نقطه به نقطه نشان می‌دهد ابتلا به HIVمثبت از طریق ارتباط جنسی نامطمئن در حال افزایش است.

لزوم مراقبت بیشتر افراد HIV مثبت در دوران کرونا

کارشناس ایدز معاونت بهداشت علوم پزشکی کرمان گفت: با توجه به اینکه سیستم ایمنی بدن بیماران HIV مثبت تضعیف شده است؛ این بیماران نیاز به مراقبت و مراعات بیشتری در ایام کرونا دارند.دکتر نصیری ادامه داد: در بین بیماران موارد ابتلا به HIV مثبت، مرگ و میر بیش از حد وجود ندارد.این کارشناس پزشکی ایدز تصریح کرد: افرادی که به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و HIV آن‌ها تایید می‌شود در سیستم ثبت می‌شوند؛ و آزمایش‌های اولیه و درمان آن‌ها رایگان است. هیچ مشکلی هم در زمینه داروهای بیماران وجود ندارد.دکتر نصیری گفت: تمام مراکز بهداشتی و درمانی امکان گرفتن تست را دارند؛ هم به صورت نمونه گیری و هم تست‌های فوری که بعد از ۲۰ دقیقه جواب داده می‌شود.او افزود: پایگاه‌های اختصاصی مشاوره هم در همه شهرستان ها وجود دارد. در شهر کرمان در خیابان احمدی غربی روبروی کوچه ۲۵ یک مرکز مشاوره مستقر است. تمامی تست‌ها و مشاوره‌ها به صورت محرمانه انجام می‌شود.

زندگی نرمال افراد HIV مثبت با مصرف دارو

کارشناس ایدز معاونت بهداشت علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: بهتر است اگر افراد رفتار پر خطری دارند در ۷۲ ساعت اول به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.دکتر نصیری افزود: این بیماری کاملا قابل پیشگیری است و با مصرف دارو افراد مبتلا می توانند زندگی نرمالی داشته باشند.او ادامه داد: کسانی که ناشناس هستند باید شناسایی شوند تا بتوان خدمات به آن‌ها ارائه داد.کارشناس ایدز معاونت بهداشت علوم پزشکی کرمان گفت: آموزش‌ها باید بیشتر در جامعه انجام شود؛ تا بحث انگ و تبعیض کم تر شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 52
  • امروز: 74
  • دیروز: 390
  • هفته: 2,912
  • ماه: 7,297
  • سال: 23,666