تاکسی بیسیم‌ در دست‌انداز خصوصی‌سازی

منتشر شده در صفحه | شماره

مشکلات بین پیمانکار و رانندگان تاکسی 133 تمامی ندارد
تاکسی بیسیم‌ در
دست‌انداز خصوصی‌سازی

ماجرای واگذاری تاکسی بیسیم کرمان به بخش خصوصی از همان ابتدا با حاشیه های زیادی روبرو شد و ُبا گذشت بیش از سه ماه از این ماجرا همچنان این حواشی ادامه دارد.
واگذاری تاکسی بیسیم به بخش خصوصی
چند ماهی است که تاکسی بیسیم کرمان به بخش خصوصی واگذار شده است. واگذاری که در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی، می بایست از سال ها پیش در دستور کار قرار گیرد. موضوعی که مدیرعاملان اسبق تاکسیرانی کرمان هم به دنبال آن بودند اما به سرانجامی نرسید. اردیبهشت ماه سال جاری بود که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی کرمان از واگذاری تاکسی بیسیم 133 به بخش خصوصی خبر داد. آنطور که مجید عسکری گفته بود تاکسی بیسیم کرمان در تاریخ 11 خرداد ماه از طریق مزایده عمومی واگذار می شد و همه موسسات و شرکت های دارای مجوز حمل و نقل عمومی از سازمان تاکسیرانی کرمان که حداقل 10 سال سابقه مفید و معتبر در امورحمل و نقل داشتند می توانستند در این مزایده شرکت کنند.
شرکت سیر جنوب با 22 میلیون برنده شد
این مزایده اما به جای خردادماه، در تیرماه برگزار شد و شرکت حمل و نقل درون شهری سیر جنوب موفق شد مزایده را با رقم پیشنهادی بالایی ببرد. رقم پیشنهادی این شرکت پرداخت ماهانه 22 میلیون تومان به سازمان تاکسیرانی کرمان بود و در نهایت هم برنده شد. کف پیشنهاد در این مزایده ماهی هشت میلیون تومان بود و این شرکت با پیشنهاد رقمی نزدیک به سه برابر رقم کف مزایده برنده شد. در حالی که با واگذاری تاکسی بیسیم به بخش خصوصی انتظار می رفت اوضاع این مجموعه بهتر از قبل شود، اما حواشی دست از سر تاکسی بیسیم برنداشت.
اعتراض و اعتصاب تعدادی از رانندگان
پس از واگذاری اما برخی از رانندگان دست به اعتراض و اعتصاب زدند. اولین اعتراض علنی رانندگان تاکسی بیسیم کرمان اوایل مرداد ماه سال جاری بود که تعدادی از آن ها مقابل استانداری کرمان جمع شدند و گفتند تا وضعیت شان مشخص نشود به کار خود برنمی گردند. در نهایت هم با صحبت های مسئولان تاکسیرانی اوضاع کمی آرام تر شد. اما چند ماه بعد مجددا اعتراض ها بالا گرفت. مهر ماه هم وقتی رانندگان تاکسی بیسیم کرمان به خواسته های خود نرسیدند در میدان شورای شهر کرمان جمع و رسیدگی به مشکلات صنفی خود را خواستار شدند. پس از این اعتراض ها، پیمانکار با کمی از مواضع خود کوتاه آمد اما رانندگان باز هم قانع نشدند.
چرایی اعتراض رانندگان
اصلی ترین مشکل این رانندگان پورسانت پرداختی به پیمانکار از هر سرویس است. تا قبل از خصوصی شدن تاکسی 133، هر راننده ماهانه می بایست 80 هزار تومان به عنوان پورسانت به تاکسیرانی بپردازد. پس از خصوصی سازی اما پیمانکار مطابق عرف آژانس های کرمان اعلام کرد به ازای هر سرویس راننده موظف است 20 درصد پورسانت بپردازد. اعتراض شدید رانندگان باعث شد پیمانکار پورسانت دریافتی را به 13 درصد از هر سرویس کاهش دهد اما رانندگان هنوز هم معترض بودند. چرا که با توجه به اینکه کف کار یک راننده در هر روز 50 هزار تومان در نظر گرفته شده، هر راننده می بایست حداقل روزی شش هزار و 500 تومان به عنوان حق سرویس به پیمانکار بدهد که ماهی 195 هزارتومان می شود و این یکی از موضوعات مورد اعتراض رانندگان تاکسی بیسیم است.
یک راننده:
ما را ندید می گیرند
یکی از رانندگان تاکسی بیسیم در این ارتباط به «پیام ما» گفت: چون باید ماهی 22 میلیون به شهرداری بدهند، می خواهند همه هزینه ها را از ما بگیرند. عبدالهی افزود: چند ماه است که درگیریم. به فرمانداری هم مراجعه کردیم. قول دادند مشکلات حل شود اما هیچ اتفاقی نمی افتد. بدون اینکه کارشناسی شود تاکسی بیسیم را خصوصی کردند. با کلی دوندگی پورسانت 20 درصدی را به 13 درصد رساندیم اما همین هم به ما فشار وارد می کند. بعد هم اگر پورسانت آژانس ها 20 درصد است، آن ها با ما فرق دارند. ما اگر می خواستیم آژانس باشیم دیگر هزینه نمی کردیم که تاکسی داشته باشیم و پروانه بهره برداری نمی گرفتیم. وی اضافه کرد: قراردادی که با ما می بندند کاملا یکطرفه است. اصلا ما را ندید می گیرند. در سال 30 روز مرخصی در نظر گرفته شده اما تعطیلات رسمی را هم جزو مرخصی های ما قرار داده اند. یعنی عملا مرخصی نداریم. این راننده با اشاره به اینکه به ما گفته اند برای تعویض بیسیم ها باید یک میلیون تومان ودیعه بدهیم اظهار داشت: مبلغی را هم باید به عنوان ضمانت وصول ماهانه پورسانت ها بدهیم. در مقابل اما هیچ تعهدی برای ما قائل نیستند. نه بیمه تکمیلی، نه ایستگاه برای استراحت.
نماینده رانندگان:
گفتند اگر قرارداد نبندیم از سرویس خارجمان می کنند
نماینده رانندگان تاکسی بیسیم کرمان به روزنامه «پیام ما» در این ارتباط گفت: از همان زمانی که 133 آغاز به کار کرد قرار بود خصوصی شود و همه مدیران تاکسیرانی می گفتند این مجموعه را به خود رانندگان می دهند. منوچهر حسین زاده افزود: در مزایده سال جاری هم من به نمایندگی از رانندگان شرکت کردم و مبلغ پیشنهادی ما هم 12 میلیون و 800 هزار تومان بود که تاکسی 133 از دست نرود اما پیمانکار فعلی 22 میلیون پیشنهاد داد. وی درباره 13 درصد پورسانت هم گفت: می گویند 2 درصد هم به شما تخفیف دادیم وگرنه عرف آژانس ها 15 درصد است اما این را نمی بینند که رانندگان آژانس ماشین شخصی دارند و نه تاکسی، بعد هم یک راننده آژانس هر وقت خواست نمی رود اما ما موظفیم روزی هشت ساعت کار کنیم. اگر هم یک روز سرکار نرویم باید 13 درصد کف کار را که شش هزار و 500 می شود بپردازیم. این انصاف است؟ الان هم به ما گفته اند اگر تا امروز قرارداد نبندیم، از سرویس خارجمان می کنند. این راننده با اشاره به اینکه پرداخت حداقل ماهی 195 هزار تومان برای رانندگان سنگین است گفت: همان زمان که پورسانت 80 هزار تومان بود بعضی راننده ها بدلیل مشکل مالی توانایی پرداخت نداشتند چه برسد به حالا که حداقل 195 هزار تومان شده است. حسین زاده اضافه کرد: ما اگر می خواستیم 15 درصد پورسانت بدهیم خب از همان اول می رفتیم در آژانس کار می کردیم نه اینکه به جای ماشین شخصی، تاکسی بخریم.
مدیرعامل تاکسیرانی کرمان:
با این رفتارها دیگر هیچ کس حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نمی شود
مدیرعامل تاکسیرانی کرمان اما نظر دیگری دارد. مجید عسکری به «پیام ما» گفت: مزایده ای قانونی برگزار شده و برنده هم اعلام شده است و کسی نمی تواند به این مزایده اعتراض کند. الان سه ماه است که پرونده در بازرسی هم بررسی شده و مشکلی ندارد. وی افزود: برنده مزایده چه با یک میلیون چه 22 میلیون، هیچ ربطی به پرداختی رانندگان ندارد و طبق کارکرد راننده پرداختی مقرر می شود. عرف آژانس ها در کرمان هم بین 15 تا 20 درصد است اما پرداختی رانندگان 133 فقط 13 درصد است. وی اضافه کرد: ما قبلا چون پرداختی راننده ها کم بود فقط 14 میلیون روی پرداختی رانندگان می گذاشتیم تا حقوق پرسنل را بدهیم. وی در واکنش به این که رانندگان تاکسی 133 معتقدند آژانس نیستند، اظهار داشت: تاکسی 133 یک آژانس محسوب می شود و ما برای حمایت از راننده ها اجبار کردیم که تاکسی داشته باشند. مدیرعامل تاکسیرانی کرمان با بیان اینکه تاکنون از رانندگان حمایت شده است گفت: اگر این رفتارها ادامه داشته باشد و کاری کنیم که پیمانکار برود، دیگر هیچ کس حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نیست. عسکری در پایان اظهار داشت: تعدادی از راننده ها پس از صحبت با ما متوجه شدند که روال قانونی است اما عده ای که دنبال منافع خود هستند و مزایده را نبردند، مشکل ایجاد می کنند.
تاکسی بیسیم پنچر می شود!
در حالی که بیش از سه ماه از واگذاری تاکسی بیسیم به بخش خصوصی گذشته است، مشکلات رانندگان این مجموعه با سرمایه گذار تمامی ندارد. آنطور که مدیرعامل تاکسیرانی کرمان گفته روزانه حدود یک هزار تا یک هزار و 500 تماس با این مجموعه برقرار می شود. بنابراین تاکسی بیسیم به عنوان یکی از پرکارترین آژانس های شهر کرمان، به شهروندان زیادی خدمات می دهد. حالا اما با حل نشدن مشکلات بین رانندگان و سرمایه گذار خبرهایی مبنی بر از سرویس خارج شدن تعدادی از رانندگان معترض به گوش می رسد و با این وضعیت حداقل برای مدتی تاکسی 133 نمی تواند خدمات مناسبی به شهروندان ارائه دهد.
گفتنی است در آخرین دقایق تنظیم گزارش خبر رسید رانندگانی که نسبت به پرداخت ۱۳ درصد پورسانت معترض هستند و حاضر به امضای قرارداد نمی شوند از سرویس خارج شده اند و باید تا امشب بیسیم های خود را تحویل دهند. با این وضعیت تعدادی از راننده های تاکسی بیسیم بیکار شده اند


نوشته های مرتبط


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :