کمبود داروی خاصی در استان کرمان نداریم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1728

کمبود داروی خاصی در استان کرمان نداریم
معاون غذا و داروی علوم پزشکی کرمان، گفت: کمبود داروی خاصی در استان کرمان نداریم و برخی اقلام خاص دارویی صرفاً در داروخانه هلال احمر یا داروخانه دانشکده داروسازی توزیع می‌شود.
علی اسدی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با بیان اینکه ذخیره دارویی ما در کشور و استان کرمان، ذخیره مطلوبی است، اظهار داشت: ما همیشه ذخیره دارو در کشور داریم، البته داروها انواع مختلفی را از کارخانجات متفاوتی دارند و ممکن است که در برخی موارد داروی خاصی را از یک کارخانه و یا یک کشور خاص نداشته باشیم.
او با اشاره با اینکه کمبود داروی خاص در کشور و استان کرمان به این صورت که اصلاً نداشته باشیم وجود ندارد، افزود: گاهی ممکن است نوع خاصی از یک دارو به دلایلی وارد کشور نشده باشد اما انواع دیگری وجود دارد که پزشکان می‌توانند آن را جایگزین کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه برخی اقلام خاص دارویی که کمبودهایی برای آن وجود دارد در داروخانه‌های از جمله داروخانه هلال احمر و یا داروخانه دانشکده داروسازی توزیع می‌شوند که پزشکان اطلاع دارند، افزود: این موضوع برای این است تا از سرگردانی بیماران جلوگیری شود.
او با اشاره به اینکه بیش از ۹۷درصد داروهای ما تولید داخل بوده و چیزی در حدود ۲تا ۳ درصد داروهای ما وارداتی است، بیان کرد: میزان ارزبری همین دو سه درصد داروهای وارداتی معادل ۹۷درصد داروهای تولید داخل است و اگر کارخانجات داروسازی داخلی نبودند با وجود محدودیت‌های ارزی که داریم واقعاً در تامین داروهای مورد نیاز کشور به مشکل برخورد می‌کردیم.
اسدی‌پور با بیان اینکه تمام کشورها فهرست دارویی دارند که در فهرست دارویی ایران حدود ۳ هزار و ۶۰۰قلم دارو وجود دارد، گفت: فهرست دارویی کشور ما هر سه ماه یک ماه بررسی و با توجه به اعتبارات کشور در صورت نیاز به‌‌روزرسانی می‌شود.
او با اشاره به اینکه تقریباً همه داروهایی که در دنیا است در این فهرست وجود دارد، افزود: البته ممکن است برند خاص یک دارو از یک کارخانه وجود نداشته باشد که در صورت نیاز و تایید کمیسیون پزشکی امکان وارد کردن آن به صورت تک نسخه وجود دارد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه برخی از داروهایی که در فهرست دارویی کشور است صرفاً شرکت دارویی وابسته به هلال احمر وارد کرده و در داروخانه‌های هلال احمر توزیع می‌شود، گفت: در این اقلام خاص میزان دارویی که وارد می‌شود محدود بوده و مصرف‌کننده آن هم محدود است و به همین دلیل برخی از اقلام دارویی خاص و کمیاب تنها در داروخانه‌های خاص توزیع می‌شود.
او با اشاره به اینکه در کرمان بازار سیاه دارو وجود ندارد، گفت: تاکید می‌کنم که بیماران داروی مورد نیاز خود را خارج از داروخانه و از افراد غیرمسئول تهیه نکنند؛ این داروها حتماً قاچاق و به احتمال زیاد تقلبی است و مواردی داشتیم که منجر به فوت و یا نابینایی بیماران شده است.
اسدی‌پور با بیان اینکه ۹۷درصد دارو تولید داخل است اما کل مواد متشکله و مواد اولیه این دارو در داخل کشور تولید نمی‌شود، افزود: هیچ کشوری حتی آمریکا و کشورهای اروپایی هم همه مواد اولیه دارویی را در داخل کشور خود تولید نمی‌کنند.
او با اشاره به اینکه حدود ۶۰درصد مواد اولیه دارویی ما از خارج از کشور وارد شده و تبدیل مواد اولیه خام به دارو در کارخانه‌های داروسازی داخل کشور انجام می‌شود، گفت: اگر این داروها در داخل کشور تولید نمی‌شد، ده‌ها برابر ارزی که صرف واردات مواد اولیه می‌کنیم را باید صرف واردات دارو می‌کردیم.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: در شرایطی که دارو و مواد اولیه داروی ما تحریم شده و در زمانی که کشور ما با مشکلات ارزی مواجه است، کارخانجات داروسازی ما کار بسیار بزرگی انجام می‌دهند.
او با اشاره به اینکه قیمت دارو برای افراد تحت پوشش بیمه در کشور ما از دو سال قبل افزایش نداشته است، گفت: اما قیمت داروهای آزاد از تیرماه ۱۴۰۱که طرح دارویار در کشور اجرا شد برای جلوگیری از قاچاق دارو به خارج از کشور، افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :