در نشست ضرورت‌های گفتگوی ملی با حضور انصاری و باهنر مطرح شد. گسل‌ها اجتماعی فعال شده‌اند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1354

در نشست ضرورت‌های گفتگوی ملی با حضور انصاری و باهنر مطرح شد. گسل‌ها اجتماعی فعال شده‌اند

نشست «ضرورت‌های گفتگوی ملی» در اتاق گفت وگوی شفقنا برگزار شد و مهندس محمدرضا باهنر و حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری مهمانان این نشست بودند.

 به گزارش کاغذ وطن به نقل از شفقنا آقای محمد رضا باهنر در این نشست با اشاره به حوادث اخیر ایران، گفت: باید ابتدا روندها و فرایندها را بررسی کنیم و ببینیم این روندها هر کدام نسبت به روندهای قبلی چقدر وسیع تر و بغرنج تر شده است. مساله بصیرت مردم و مخصوصا فرهیختگان و فعالان سیاسی در این قضیه می تواند نقش مهمی داشته باشد؛ اما مسئله مهم این است که بصیرت هم جمله مجرد نیست به نظر من «بصیر»، کسی است که دشمن شناس، دوست شناس، هدف شناس و زمان شناس باشد.

آقای باهنر خاطر نشان کرد: فوت خانم امینی هم پروژه آنها را جلو انداخت و از همه تجربیات گذشته استفاده و بر موج نارضایتی که در کشور وجود دارد مثل مشکلات معیشتی، ناکارآمدی ها که بعضا در دولت ها وجود دارد و فساد، سوار شدند. فساد در کشور وجود دارد اما آنچه را که رسانه های رسمی نظام القا می‌کنند، چند برابر واقعیات است. بعضا به دلیل رقابت های سبک سیاسی، سیاسیون یکدیگر را متهم می کنند لذا ۳ واژه فساد، ناکارآمدی و سنگین بودن گوش مسئولین توسط خود رسانه هایی که به نظام وابسته هستند از صدا و سیما تا خطبه های نماز جمعه زیاد تکرار می شود.

وی خاطرنشان کرد: این وضعیت و اعتراضات ایران، بالاخره تمام می شود اما توصیه ای که به خودمان و مسئولین داریم این است که اگر این داستان جمع شود فکر نکنیم مساله تمام شده است بلکه مساله فقط ممکن است آرام می‌شود و باید ریشه های آن حل شود و برای حل آن هم پیشنهاداتی داریم.

به گزارش شفقنا مجید انصاری مهمان دیگر این نشست با ابراز تاسف از آنچه که طی این دو ماه اتفاق افتاده، گفت: متاسفانه جمعی از هموطنان ما در این حوادث جان خود را از دست دادند. من به ارواح جان باختگان این حوادث و شهدای این واقعه ادای احترام می کنم و برای آنان آرزوی مغفرت دارم. کسانی که در این حوادث آسیب دیدند به خانواده هایشان تسلیت می گویم. امیدواریم که هیچ وقت این چنین حوادثی تکرار نشود و از نیروها و خدمتگزاران مردم تا شهروندان و معترضان کسی دچار آسیب نشود و ما به گونه ای عمل کنیم که نوبت به این امور نرسد.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در تحلیل این حادثه غم انگیز و خسارت بار، ما باید پرونده و مساله اعتراض را از اغتشاش و سخن داخل را از سخنان دشمنان و بیگانگان جدا کنیم. اینها پرونده های جدای از هم هستند که در یک جا با هم تلاقی پیدا می کنند. اینکه آقای باهنر می گویند و در تحلیل بسیاری از مسئولان هم هست که دشمن در این حادثه در تلاش است، خاصیت دشمن اختلاف افکنی است. اما اینکه ابتدای این حوادث نقشه دشمن بوده یا دشمن بر زخم کهنه ای که در اینجا ترمیم نشده نمک پاشیده، باید بگویم آیا زخم را هم دشمن ایجاد کرده؟ یا اگر دشمن ایجاد کرده آیا ما در پی بهبود و درمان آن برآمدیم؟ آیا این زخم ترکیبی از اقدامات دانسته و ندانسته ما بوده یا دشمنان؟ این دو را باید از هم جدا  کنیم.

او با تاکید بر اینکه ما نباید برای این حادثه ساده ترین تحلیل ها را بیان کنیم و بگوییم که «حادثه ای مانند دیگر حوادث بود و باز هم ناشی از دشمنی دشمنان است»، گفت: باید چیستی این حادثه را بررسی و با عوامل شکل گیری این حادثه و حوادث این چنینی مقابله کنیم. من این اعتراضات را که بعد از فوت بسیار تاسف بار خانم مهسا امینی رخ داده، ناشی از فعال شدن گسل های اجتماعی می دانم که از سال ها پیش به وجود آمده و این گسل ها به مثابه گسل های بالقوه قابل حرکت و ایجاد لرزه مورد توجه قرار نگرفته است. ما نسبت به ترمیم این گسل ها غفلت کردیم. از ناآرامی های سال ۷۸ ، ۸۸ و ۹۸ هر چه جلو آمدیم، می بینیم که فاصله زمانی کمتر شده و فرصتی را کرونا ایجاد کرد که به نظرم اگر نبود حادثه اخیر به هر بهانه دیگری ممکن بود که یک یا دو سال پیش اتفاق می افتاد.

انصاری تاکید کرد: از نگاه من اگر ریشه های فعال شدن یا پیدایش این گسل ها شناسایی و ترمیم نشود و از ایجاد گسل های جدید جلوگیری نکنیم، حتماً در فاصله زمانی کوتاه تری باز شاهد چنین حوادثی خواهیم بود و خیلی روشن است که دشمن هر حادثه ای که در ایران اتفاق بیفتد را بهره برداری می کنند و خواهند کرد. اگر علل و ریشه های ناآرامی های سال ۷۸ که در کوی دانشگاه شروع شد و بعد از آن مسائلی پیش آمد به موقع  شناسایی شده بود، ما به راه حل درمان این مسائل در نظام های دموکراتیک و مردم سالار که گفتگوی تخصصی و حرفه ای و ملی، ریشه یابی و حل مشکل است، رسیده بودیم، قطعا حوادث بعدی را یا نداشتیم یا کمتر داشتیم.

او ادامه داد: سال ۸۸ حادثه‌ای بود که هنوز هم در کشور و در سطح ملی به خصوص رسانه ملی این مساله با قواعد گفت وگو رو به رو نیست و تحلیلی به دور از جانبداری و پیش داوری تبیین نشده است.۱۲ سال از آن سال می گذرد و شاهد محکمه های یک طرفه در صدا و سیما و محافل دیگر بودیم که یک جانبه تحلیل و محکوم کردند، یک جناح را حذف کردند و تصور کردند که پرونده بسته شده در حالی که پرونده های مفتوح و سرپوش گذاشته به مثابه انرژی های ناگفته در نهاد جامعه متراکم می شود. تراکم سوالات و پرسش های بی پاسخ و مطالبات بی پاسخ، تراکم احیاناً حق های تضعیف شده برآورد نشده و تضمین نشده، برآیند حرفهای شنیده نشده و فریادهای شنیده نشده، دلسوزی های دلسوزان و بی توجهی به بدیهیات اولیه که عواقب آنها قابل پیش بینی است، موجب ایجاد بسترهایی می شود که هر حادثه ای مثلاً یک روز گرانی بنزین آن را شعله ور می کند، یک روز نرخ ارز ترجیحی برداشته می شود و بلوا برپا می شود.

انصاری خاطرنشان کرد: امروز هم جرقه این آتش یا بادی که وزید و در واقع این آتش زیر خاکستر شعله ور شد در اثر بی تدبیری در برخورد با یک خانوم محترم و شهروند عزیز ما در فرآیند یک اقدام گرچه منطبق با قانون فعلی حجاب است، اما ناهماهنگی با تدبیر امور در قالب گشت ارشاد و حوادث ناگواری که اتفاق افتاد و هیچ کسی نمی تواند هیچ دفاعی داشته باشد این مساله شعله ور شد و اگر هم این حادثه نبود باز هم یک حادثه دیگر این آتش زیر خاکستر را شعله ور می کرد.

 

او هشدار داد: اگر در بستر یک جنگل که مجموعه ای از هیزم هایی برافروخته وجود دارد، از اساس مسئله را حل کنید با وزش هر بادی باید منظر یک آتش سوزی در یک گوشه ای باشید، معنای آن تحریک نیست، شاید حادثه حکم وزش باد را داشته باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 19
  • امروز: 189
  • دیروز: 387
  • هفته: 1,964
  • ماه: 5,572
  • سال: 21,688