در نشست تأمین زنجیره دارو مطرح شد. نگرانی از آینده نظام سلامت در برنامه هفتم توسعه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1632

در نشست تأمین زنجیره دارو مطرح شد. نگرانی از آینده نظام سلامت در برنامه هفتم توسعه
گزارش کاغذوطن
کبریایی‌زاده عضو هیئت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: در شرایطی صنعت دارو با چالش نقدینگی مواجه شده که فقط ۲۴ همت از ۶۹ همت بودجه طرح دارویار مصوب ۱۴۰۲ پرداخت شده است.
عباس کبریایی‌زاده عضو هیئت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در نشست تأمین زنجیره دارو با اشاره به اینکه صنعت داروسازی رشد خوبی داشته و برنامه‌ریزی در دانشکده‌های داروسازی موجب رشد ۱۶ برابری دانشجویان این رشته شده است بیان داشت: بالاترین رشد تولید علم در رشته داروسازی در بین رشته‌های علوم پزشکی اتفاق افتاده است.
آینده خوبی پیش روی صنعت داروی کشور نیست
کبریایی زاده افزود: همچنین بالاترین رشد فناوری را چه در مراکز رشد و چه در پارک‌های علم و فناوری شاهد هستیم؛ بنابراین آنچه که امروز در حوزه دارو داریم یک داشته با ارزشی است که در کشور متأسفانه با آن به‌صورت غیرمنصفانه برخورد می‌شود. امروز به‌شدت نگران آینده صنعت داروسازی و دسترسی مردم به دارو و خدمات دارویی در سال‌های آتی هستیم.
به‌یقین می‌توانم بگویم که برنامه هفتم توسعه نه‌تنها حال نظام سلامت کشور را بهبود نمی‌بخشد؛ بلکه بدتر هم می‌کند
وی ادامه داد: وضع موجود را وقتی بررسی می‌کنیم خواهیم دید که وضعیت امروز بر اساس تمامی شاخص‌ها نگران‌کننده است؛ شاخص‌های تأمین مالی، سیاست‌گذاری، تأمین در تولید، واردات و حتی شاخص مصرف منطقی همگی باعث نگرانی درباره آینده می‌شوند.
کبریایی زاده با اشاره به اینکه آینده نظام سلامت کشور نگران‌کننده است تأکید کرد: وقتی برنامه هفتم توسعه که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و خوشبختانه در مجمع تشخیص مصلحت مورد تحلیل و نقد قرار می‌گیرد را می‌بینم به‌یقین می‌توانم بگویم که برنامه هفتم توسعه نه‌تنها حال نظام سلامت کشور را بهبود نمی‌بخشد؛ بلکه بدتر هم می‌کند.
این داروساز درباره بودجه سال ۱۴۰۳ نیز تصریح کرد: امروز چالش نقدینگی در صنعت داروسازی کشور بسیار جدی است و نه فقط برای صنعت بلکه چالشی برای کل حوزه سلامت است. اگر بخواهیم با عدد و رقم صحبت کنیم مصاحبات سندیکاها به‌اضافه دانشگاه و مراکز تحقیقاتی می‌گوید اگر دولت برای طرح دارویار حداقل ۱۰۵ هزار میلیارد تومان و محاسبه شده با نرخ تورم ۱۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر بگیرد می‌توانیم امسال را سربه‌سر بگذاریم؛ یعنی پرداخت از جیب مردم فراتر نرود.
*حتی نیمی از بودجه دارویار هم پرداخت نشده!
کبریایی زاده با طرح این سؤال که پرداخت از جیب مردم در حال حاضر چقدر است؟ گفت: برآوردهای دولتی‌ها نزدیک به ۵۰ درصد است؛ یعنی مردم در حوزه دارو ۵۰ درصد از نیاز دارویی‌شان را خودشان از جیبشان پرداخت می‌کنند؛ بنابراین اگر دولت ۱۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص دهد می‌تواند هم مشابه تفاوت نرخ ارز را شامل شود و هم اثرات تورم جاری کشور در آن لحاظ شود.
عضو هیئت‌مدیره اتحادیهٔ صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به اعتباری که در حال حاضر دولت به صنعت دارو اختصاص داده افزود: به‌طورکلی کل اعتباری که دولت تاکنون در اختیار صنعت قرار داده ۳۰ هزار میلیارد تومان هم نرسیده است و فقط ۲۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح دارویار اختصاص داده‌اند.
وی ادامه داد: در بودجه سال آینده گفته‌اند که حدود ۸۶ میلیارد تومان در نظر گرفته‌اند و اگر نرخ تورم به‌علاوه آزادسازی ارز مواد جانبی و بسته‌بندی که انجام شده را هم بخواهیم لحاظ کنیم، برآورد می‌شود که حداقل دولت باید بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای جبران ما به تفاوت نرخ ارز و اثر تورم در نظر بگیرد.
این داروساز تأکید کرد: با درنظرگرفتن رقم فوق، باز ۸۶ هزار میلیارد تومان دولت نظر گرفته که اغلب دولت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد این رقم را بیشتر پرداخت نمی‌کند؛ بنابراین آنچه که از پرداخت امسال برآورد می‌شود این است که در بهترین حالت دولت بتواند در بهمن‌ماه بین ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان از ۶۹هزار میلیارد تومانی که در بودجه برای امسال در نظر گرفته بود را پرداخت کند.
*نقش پر رنگ تصمیمات دولتی ها در آینده نظام سلامت کشور
عضو هیئت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تأکید کرد: با اگر یک بیمار را فرض بگیرید هم معده درد، ورم بدن، تب، آریتمی قلب و مجموعه‌ای از بیماری‌ها را با هم دارد، امیدی به زنده‌بودن این مریض برای سال‌های بعد وجود ندارد.
دولت خیلی بهتر از امروز می‌تواند درباره نظام سلامت و صنعت داروسازی کشور عمل کند
وی با اشاره به اینکه وضعیت صنعت دارو همچون همان بیماری است که به همه بیماری‌ها گرفتار شده اضافه کرد: وضع صنعت دارو نظام سلامت از نظر تمامی شاخص‌های سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، تأمین منابع، مصرف منطقی داروها، تجویز منطقی داروها و غیره حال خوبی نداریم.
کبریایی زاده درباره عملکرد دولت درباره صنعت داروسازی کشور و نظام سلامت تصریح کرد: دولت خیلی بهتر از امروز می‌تواند عمل کند.
دکتر عبده‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در ادامه گفت: زنجیره تأمین دارو اعم از تولید و توزیع و عرضه دچار مشکل است و برای رفع این مشکل نیاز به کمک دولت در تمام نهادهای مرتبط و حمایت مجلس داریم تا در ماه‌های پایانی سال شرایط را مدیریت کرده و سال آینده هم برنامه خوبی داشته باشیم.
او افزود: کسری بودجه طرح دارویار در ۱۴۰۲، واقعی نبودن پیش‌بینی بودجه سال آتی طرح، بدهکاری دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی، معضلات بازپرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز برای بنگاه‌ها، بی‌نظمی در پرداخت بیمه‌ها، دستورالعمل‌های متعدد بانک مرکزی، عدم تمدید حدِ اعتباری و تسهیلات، مشکلات اساسنامه سازمان غذا و دارو، تغییرات مکرر در شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی و تأثیر آنها بر حوزه دارو، تقسیم سودهای غیرواقعی و… از مشکلات جدی ما در حوزه دارو است. الان در حوزه دارو داریم التماس می‌کنیم که به ما وام بدهند تا هزینه نقدینگی را جبران کنم تا بتوانیم به بیمار دارو بدهیم.
او تأکید کرد: دولت است که با لایحه بودجه تصمیم می‌گیرد که پرداخت از جیب مردم افزایش یابد یا خیر؟ و این که به‌طورکلی وضعیت صنعت دارویی به چه شکل باشد. با وضعیتی روبرو هستیم که تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر به بیمه‌شدگان خود به لحاظ ارائه خدمت باقی است؛ ولی این موضوع در لایحه بودجه دیده نمی‌شود؛ یعنی ما باید تولید و عرضه کنیم؛ اما عملاً پیش‌بینی بودجه به‌درستی اتفاق نمی‌افتد که سبب انباشت بدهی‌ها و ورشکستگی زنجیره تأمین می‌شود.
عبده‌زاده ادامه داد: خیلی از بیمارستان‌های دولتی اکنون تراز منفی دارند و علی‌رغم اینکه حساب دارویی آنها تفکیک شده است، اما همیشه پرداخت دارویی برای آنها آخرین اولویت است و پول دارو را برای هزینه‌های دیگر خودمصرف می‌کنند.
رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران اظهار کرد: بحث مابه‌التفاوت نرخ ارزی که برای شرکت‌ها تا آخر سال ضرب‌الاجل گذاشتند؛ اما علی‌رغم تمام تغییرات و هیئت‌مدیره‌هایی که اصلاً در برخی شرکت‌های دولتی وجود ندارد، به‌جای تزریق پول به شرکت‌ها بیشتر به دنبال تقسیم سود هستند تا کسری بودجه خود را جبران کنند. وقتی کارخانه‌ای توان تأمین مطالبات پرسنلی خود را نداشته باشد تحصن کارکنان اتفاق می‌افتد و این در حالی است که معلوم نیست پول مواد اولیه داده‌اند یا خیر؟ اگر تولیددارو در کارخانه‌های مهم ما متوقف شود نمی‌توان به شکل فوریتی اقدام به واردات اقلام دارویی که آنها تولید می‌کنند، کرد.
وی با انتقاد از اساس‌نامه سازمان غذا و دارو، تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه مقرر شده است که سازمان غذا و دارو باید اساس‌نامه خود را نهایی کند و این اساس‌نامه تنها مربوط به این سازمان نیست و در ارتباط مستقیم با سلامت مردم و تمام اصناف فعال در این حوزه است. امیدواریم قبل از نهایی‌شدن اساسنامه حتماً نظر تشکل‌ها و انجمن‌های علمی را بپرسند و از الگوهای کشورهای دیگر که پیشرو بوده‌اند هم استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 19
  • امروز: 108
  • دیروز: 166
  • هفته: 1,342
  • ماه: 4,590
  • سال: 36,034