هفته گذشته جوانی از اهالی رمشک در اثر تصادف در کنار جاده، جان داد و آمبولانس نرسید. اورژانس جنوب‌کرمان، در وضعیت اورژانسی. چند پایگاه اورژانس جنوب کرمان به دلیل فرسودگی ناوگان خالی از آمبولانس هستند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1729

هفته گذشته جوانی از اهالی رمشک در اثر تصادف در کنار جاده، جان داد و آمبولانس نرسید. اورژانس جنوب‌کرمان، در وضعیت اورژانسی. چند پایگاه اورژانس جنوب کرمان به دلیل فرسودگی ناوگان خالی از آمبولانس هستند
گزارش | کاغذوطن
سمیه خدیشی- شامگاه چهارشنبه هفته گذشته با برخورد موتورسیکلت با یک خودرو سواری در مسیر ارتباطی رمشک راکب موتور سوار صدمه دید و مجروح شد. او که پسر جوانی از اهالی رمشک قلعه گنج بود در اثر شدت جراحت وارده در کنار جاده جان داد و از آمبولانس هم خبری نشد که نشد.
پایگاه اورژانس رمشک، نزدیکترین پایگاه به محل حادثه، خالی از آمبولانس بود. دستگاه آمبولانس لنگ قطعه‌ای برای تعمیر در پارکینگ به سر می‌برد. این خودرو هم جزو هزاران خودروی ناوگان اورژانس کشور است که فرسوده و از رده خارج شده.
*اورژانسی با ناوگان فرسوده
اولین بار نیست که از فرسودگی ناوگان اورژانس کشور می‌شنویم. قرار بود مشکل با ترخیص دستگاههایی که در گمرک دپو شده اند تا حدودی مرتفع شود. این وعده را از زبان رییس سازمان اورژانس کشور زمانی که برای بازدید از وضعیت پایگاههای اورژانس به جنوب کرمان سفر کرد هم نقل شده است.
علاوه بر آن هم رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در اسفند ماه سال گذشته گفته بود: یک‌هزار خودروی هلال احمر که ۳۰۰ عدد آن آمبولانس است در گمرک بوشهر گیر کرده و ترخیص نمی‌شوند.
رییس سازمان اورژانس هم بارها از فرسودگی ناوگان اورژانس کشور گفته است و در همه موارد چشم امید به تامین اعتبار برای رفع مشکل داشته، جعفر میعادفر در بهمن ۱۴۰۲ اعلام کرده است که برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ اعتبار خوبی برای خرید آمبولانس مُصوب شده و بر اساس برنامه هفتم هم به صورت مُستمر در بودجه سالیانه قرار خواهد گرفت تا دیگر نگرانی برای خرید آمبولانس وجود نداشته باشد.
*اعتباری برای اورژانس نیست
البته او چند ماه قبل‌تر یعنی در تیر همان سال از برگزاری اولین مناقصه برای خرید ۶۰۰ آمبولانس خبر داد و گفت: اما مشکل ارز پیدا کردیم و برای اختصاص ۳۵ میلیون دلار با دولت مکاتبه کردیم که لازم است مجلس و دولت اعتبار مناسب در این حوزه را اختصاص دهند.
او پیش از این هم در سال ۱۴۰۱ گفته بود: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید آمبولانس پیش‌بینی شده و انتظار داریم نمایندگان مجلس در تصویب این بودجه و افزایش آن کمک کنند.
میعادفر گفته بود که با تصویب و جذب این اعتبار بین یکهزار تا ۱۵۰۰ آمبولانس نو وارد اورژانس کشور می‌شود و امیدوار بوده که با جذب اعتبار ظرف دو سال آینده تمام ناوگان فرسوده از رده خارج شوند.
در حالی که این چالش همچنان برقرار است و چرخ اورژانس کشور را لنگ کرده اما امیدواری رئیس سازمان اوٰرژانس کشور به اختصاص اعتبار هنوز ادامه دارد به طوری که میعادفر در آخرین اظهاراتش در این باره در اردیبهشت ماه گذشته، زمانی که برای افتتاح یک پایگاه اورژانس به اصفهان رفته بود، گفت: بزرگترین چالش اورژانس کشور کمبود آمبولانس بوده که امسال اعتبار چشمگیری برای رفع این مشکل مُصوب شده است.
رئیس سازمان اورژانس کشور بیان کرده است: در سال جاری اعتبار مناسبی برای خرید آمبولانس مصوب شد و بر اساس برنامه هفتم هم به صورت مستمر در بودجه سالیانه قرار خواهد گرفت تا دیگر نگرانی برای خرید آمبولانس وجود نداشته باشد.
*امبولانس‌های از رده خارج کار می‌کنند
مسئول روابط عمومی اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می‌گوید: حدود ۱۰ سال پیگیر موضوع کمبود آمبولانس هستیم. سازمان اورژانس از سال ۹۶ هیچ امبولانسی وارد نکرده و تعداد ۱۶ دستگاه چند سال قبل به این واحد در جنوب کرمان اختصاصی یافت که از این تعداد ۵ خودرو مانده و عملا بقیه با ۱۵ سال کارکرد در حال کارند در واقع از رده خارج هستند.
رامین شیروانی که فرسوده بودن ناوگان اورژانس کشور یادآور می شود،‌ می‌گوید: با توجه به نبود قطعات این خودروها و تحریم‌های موجود و اینکه این آمبولانس‌ها هر کدام بالای ۱۵ سال کارکرده‌اند، مکانیک‌ها ۲۴ ساعته در حال تعمیر آنها هستند.
روابط عمومی اورژانس ادامه می‌دهد که با گذشت زمان این مسئله پررنگ‌تر می‌شود.
طبق استاندارد برای هر یکصد هزار نفری باید یک آمبولانس و پایگاه اورژانس فعال باشد. شیروانی در این رابطه گفت: طبق استاندارد پایگاههای اورژانس در مسیرهای ارتباطی راه‌اندازی شده‌اند اما تعدادی از آمبولانس‌های این پایگاهها به دلیل هزینه زیاد تعمیرات یا نبود قطعات در پارکینگ مانده‌اند حتی اعتباری برای تعمیر این خودروها داده نمی‌شود.
*هوای گرم آمبولانس‌ها را مستهلک کرد
او در جواب اینکه این موضوع در جنوب‌کرمان بسیار پر رنگ‌تر است و کمتر شنیده می‌شود که در شهرهای دیگر بیماری به دلیل نرسیدن آمبولانس در کنار جاده جان بدهد، می‌گوید: در جنوب کرمان این مشکل به دلیل نوع آب وهوا و اقلیم گرم، استهلاک دستگاهها بیشتر است و این خودروهای خارجی و با برند «مرسدس بنز» در این آب وهوا که به خوبی کار نمی‌کنند، از طرفی راههای ارتباطی طولانی و وضعیت بد جاده‌ها مزید بر علت است.
شیروانی با اعلام اینکه بارها به صورت مکتوب اعلام کردیم که این خودروها فرسوده‌اند و متناسب با شرایط آب و هوایی این منطقه نیستند، ادامه داد: پاسخی که رییس سازمان اورژانس داد، این است که ۲هزار و پانصد دستگاه در گمرک موجود است و ترخیص انجام می‌شود و مشکل حل می گردد، اما از این جواب و قول ۳ سال است که می‌گذرد.
او بیان داشت: این مشکل هم به گوش نماینده مردم در مجلس و استاندار هم رسیده است اما خبری نشد و آنها هم وعده ترخیص آمبولانس‌های گمرک داده شده است.
*نیاز جنوب کرمان به ۴۰ آمبولانس جدید
رامین شیروانی با این موضوع که خودروهای مناطقی مثل رودبار و قلعه گنج به دلیل گرمای زیاد نسبت به مناطقی مثل جبالبارز یا ساردوئیه که از آب و هوای مساعدی برخوردار هستند،بیشتر امکان خراب شدن و از کار افتادگی دارند، می‌گوید: با وضعیت امروز به ۴۰ دستگاه آمبولانس جدید نیاز داریم.
این مقام مسئول که نگران است شاید گفتن این مسائل باعث شود که برای او چالش ایجاد شود، اظهار کرد: این مشکل را نمی‌توان پوشش داد و چیزی نگفت و حتی خانواده ما نیز ممکن است در اثر نرسیدن آمبولانس جان آنها به خطر بیفتد.
وحید افشارمنش، رییس اورژانس پیش بیمارستانی جنوب کرمان هم نوع آب و هوا و پیمایش زیاد آمبولانس‌های این منطقه را در جنوب کرمان از دلایل فرسودگی زود هنگام آنها عنوان کرد و گفت: حدود ۲ پایگاه در قلعه گنج و ۲پایگاه در جیرفت به دلیل خرابی آمبولانس تعطیل شده‌اند و منتظر تامین قطعه هستند.
افشارمنش با توضیح اینکه این مشکل کشوری است و البته تصادفات جاده‌های جنوب کرمان هم زیاد است، گفت: این موارد ماموریت‌های اورژانس را بیشتر می‌کند و نباید مشکلات جاده از جمله نبود روشنایی و ایمن نبودن راهها را نادیده گرفت.
او در رابطه با حادثه رمشک و فعال نبودن پایگاه اورژانس این منطقه اظهار کرد: در مسیر ارتباطی رمشک طبق آمارهای گذشته نسبت به مسیر صولان تعداد حادثه کمتری رخ داده است به همین دلیل ترجیح بر این بود که آمبولانس در پایگاه صولان مستقر شود و پایگاه اورژانس رمشک خالی از آمبولانس بود، در حال حاضر پایگاه اورژانس «رمشک» و «چاه لک» در قلعه گنج بدون آمبولانس هستند.
باید گفت که اورژانس، زمان وقوع حادثه در خط اول برخورد با بیمار، قرار گرفته‌، میزان مرگ و میر این حوادث به کیفیت خدمات اورژانس بستگی دارد. کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه به انجام مانور‌هایی برای کاهش زمان رسیدن آمبولانس بر سر مصدوم رقابت می‌کنند و سعی دارند که این مدت طلایی را به کمترین حد ممکن برسانند، و ما از جایی سخن می‌گوییم که در آنجا هنوز سر رسیدن یا نرسیدن اورژانس به وقت حادثه اما و اگر وجود دارد و رنج آور است که جان بی‌ارزش شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 79
  • دیروز: 82
  • هفته: 786
  • ماه: 4,614
  • سال: 38,615