خودرو به سرعت در حال خروج از سبد خرید خانوارهای ایرانی است. کف قیمت کارخانهای به حدود ۵۰۰میلیون تومان رسیده و اقشار کمدرآمد حتی با پسانداز کامل درآمد خود باید سالها انتظار خرید آن را بکشند. پیشبینی میشود فعال شدن «مکانیسم ماشه» این فاصله را عمیقتر و دسترسی به خودرو را دشوارتر سازد.
به گزارش تجارت نیوز، قیمت خودروهای تولیدی در شرایطی هنوز در بلاتکلیفی به سر میبرد که پیشبینی میشود با فعال شدن «مکانیسم ماشه»، روزهای سختی پیش روی خودروسازان و مصرفکنندگان باشد. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان میدهد، خودرو همین حالا نیز از دسترس بخش قابلتوجهی از اقشار جامعه خارج شده چرا که کف قیمت تمامی خودروها در کارخانه به 450 تا 500میلیون تومان رسیده است.
بسیاری از خانوارهای ایرانی در سالهای اخیر با ناامیدی از خرید کارخانهای خودرو، چشم بر بازار آزاد داشتند؛ بازاری که به دلیل جهش نرخ ارز و سیاستهای دستوری به محلی برای افزایشهای مکرر قیمت تبدیل شده است. با این حال، امید به عرضه مستقیم از کارخانه و بهرهمندی از قیمتهای پایینتر، برای کارگران، کارمندان و برخی از صاحبان مشاغل آزاد، آخرین روزنه دسترسی به خودرو بود. اما حالا همین امید نیز با شرایط کنونی قیمتها به ناامیدی برای خیلی از اقشار تبدیل شده است.
اگر فرض کنیم حقوق و دستمزدها تا پایان سال بدون تغییر بماند و در عین حال هزینههای تولید خودرو به دلیل فشارهای ناشی از مکانیسم ماشه افزایش یابد، نتیجه آن چیزی جز رشد قیمتهای کارخانهای و افت قدرت خرید نخواهد بود؛ این مساله نیز قابلتوجه است که شورای رقابت در آخرین دستورالعمل خود تعیین کرده که دست کم هر شش ماه یک بار قیمت خودرو مورد تجدید نظر قرار بگیرد.
2073 | ۰۴/۰۹/۱۱
2072 | ۰۴/۰۹/۱۰
2071 | ۰۴/۰۹/۰۹