مجتبی دل زنده خواننده و مدرس موسیقی در گفتگوی اختصاصی با شهرام پارسا مطلق : ورود به مافیای موسیقی کار هر کسی نیست

منتشر شده در صفحه | شماره

مجتبی دل زنده خواننده و مدرس موسیقی در گفتگوی اختصاصی با شهرام پارسا مطلق :
ورود به مافیای موسیقی
کار هر کسی نیست

جناب دل زنده کار موسیقی را از کی شروع کردید؟
از 7 سالگی با گروه های امور تربیتی مدارس شروع کردم بعد از آن سال حدود 77 به صورت علمی با کلاس تئوری موسیقی زیر نظر آقای حسین خسرویان شروع کردم و پس از آن کار را در تهران زیر نظر اساتید دانشگاه ادامه دادم.
تاکنون چه کارهایی انجام داد ه اید؟
اجرای کنسرت دوئت پیانو و آواز با آقای حسین خسرویان حدود سال 88 سال 90 کنسرت پیانو و آواز کلاسیک را با پروفسور تنگیزشاولوخاشویلی از گرجستان برگزار کردم در سال 92 یادمان استاد محمد نوری اجرای پیانو و آواز کارهای استاد نوری با همراهی پیانوی بهنام ابوالقاسم نوازنده ی ارکستر سمفونیک ایران و پنج دوره کنسرت هنرجویان، تهیه یک آلبوم پیانو آواز سال88 با آقای حسین خسرویان بود که اشعار آن مجوز نگرفت ،آلبوم « ساعت خواب » که سال 93 منتشر شد یک آلبوم پاپ و یک آلبوم پاپ کلاسیک که در حال گرفتن مجوز هستند
در این آشفته بازار موسیقی پاپ و افزایش روز افزون تعداد خواننده ها و افت کیفیت چه ضرورتی برای حضور در این عرصه وجود دارد؟
برای من و کسانی که کار موسیقی را به صورت علمی دنبال کرده اند این یک رسالت و فرهنگ سازی است یعنی در واقع، با انجام کار درست جای کارهای سطحی و متبذل تنگ تر می شود.
رشته تحصیلی شما مدیریت بازرگانی و در موسیقی فعالیت می کنید به ظاهر در دو زمینه ای که ارتباطی با هم ندارند؟
رشته تحصیلی ام در اقتصاد موسیقی و در زمینه ی پخش و ایده هایی برای جذب بازار به من کمک کرده است و به دوستان دیگر در این مورد کمک می کنم.
آیابهتر نبودموسیقی را آکادمیک دنبال کنید؟
موسیقی جزو رشته های هنری است که در آنها تحصیلات به تنهایی کافی نیست مثلاً استاد محمد نوری رشته شان زبان انگلیسی بود با تمرین مفید و کار کردن نزداساتید خوب می توان موفق شد.
با چه اساتیدی کار کردید؟
سولفژ را نزد آقایان حمیدرضا دیبازر، امیر اسلامی از اساتید دانشگاه تهران و پروفسور تنگیزشاولوخاشویلی ،آواز کلاسیک نزد خانم ها آزاده رضایی ،هاسمیک کاراپتیان و آریا زند، آواز پاپ زیر نظر استاد محمد نوری و در خارج از کشور سه دوره آواز کلاسیک زیرنظر پروفسورالدار گجاذره در کنسرواتور تفلیس
بازخورد آلبوم « ساعت خواب» در بین مخاطبان چگونه بود؟
به صورت کلی در مورد موسیقی پاپ وآواز علاقه مندی به صدای یک خواننده، از دید من به صورت سلیقه ای است یک نفر از صدای من خوشش می آید و یکی خوشش نمی آید و شاید تخریب هم بکنند در کرمان معمولاً یک حس غریب نوازی دارند و برخی تعریف و برخی تخریب می کنند و من به این ها عادت کردم و زیاد هم مهم نیست و هنرمنددر مسیرش باید به فکر تعالی خودش باشد. ناگفته نماند اکثریت کسانی که کار من گوش دادند دوست داشتند.
آلبوم« ساعت خواب » را با کدام شرکت کار کردید؟
شرکت هنرنمای پارسیان و این شرکت و شرکت های مثل این هر کاری را قبول نمی کنند.
برای حدود بیش از15سال سابقه ی فعالیت در موسیقی آیا یک آلبوم به نوعی کم کاری نیست چرا کار جدیدی انجام نمی دهید؟
بیشتر به خاطر مسایل مالی است شما وقتی می خواهید کاری خوب به بازار عرضه کنید باید از نظر مالی ساپورت شوید. شرکت ساختمانی هفتواد با پرداخت یک دهم هزینه آلبوم از کار من حمایت کرد البته مافیای هنری هم در کارها وجود دارد.
وضعیت موسیقی پاپ در کرمان چگونه است؟ در این سالها کار خیلی شاخصی نداشتم؟
در کرمان دوستان کار می کنند در این جا مشکل تنظیم کننده های درجه یک و برند، استودیوهای درجه یک و افراد کار بلدی که بتوانند کار استودیویی انجام دهند وجود دارد و به عبارتی در سطح عالی نیست من اولین کسی بودم که آواز کلاسیک و پاپ را در کرمان به صورت علمی تدریس کردم و الان یک آلبوم از شاگردهای خودم(9 خواننده در یک آلبوم) با آهنگ سازی دکتر محمدرضا چراغعلی در حال کسب مجوز و انتشاراست همچنین آلبوم دو نفره ای از هنر جویانم آقایان دکتر امینیان و مصطفی سلطان در حال گرفتن مجوز است. و یک آلبوم دیگر هم با یک هنرجوی نوجوان 10 ساله به نام دانیال خواجویی با جمعی از بهترین آهنگ سازان و تنظیم کنندگان ایران در حال تهیه است نزدیک به 40-30 تا تک آهنگ از هنرجویانم پخش شده است با این وجود وضعیت موسیقی کرمان در حال حاضر رو به پیشرفت است.
شما مدرس آواز در آموزشگاههای مختلف بودید فکر می کنید چقدر آموزشگاهها در کرمان در اعتلای موسیقی پاپ نقش داشتند؟
خیلی زیاد آموزشگا ه ها عامل خیلی مؤثری در پیشرفت هنرآموزان موسیقی هستند و آنها را به سمت موسیقی علمی و آکادمیک سوق می دهند از جمله آموزشگاهها موسیقی ایران زیر نظر آقای خسرویان، آموزشگاه رامتین زیر نظر آقای ارجمند، آموزشگاه بتهوون زیر نظر آقای خسروی دانش، آموزشگاه شباهنگ زیر نظر آقای ابوعامری، آموزشگاه همساز زیرنظر آقای مصطفی طالبی زاده، آموزشگاه کامکار زیرنظر خانم کامکار و آموزشگاه سروش زیر نظر آقای مهراللهی و….
با چه آهنگ ساز ها و ترانه سراهایی کار کردید؟ ملاک شما در انتخاب ترانه چیست؟
اول انتخاب ترانه است بعد از آن من با آهنگ سازهایی که کارشان با حس من هم خوانی داشته است کار کرده ام و آهنگ های را که خودم دوست داشتم اجرا کرده ام کمتر به سلیقه بازار توجه کرده ام. با ترانه سراهای زیادی کار کردم از جمله اقایان بابک صحرایی، محسن کاشانی، امیر ارجینی، حسین صفا، میثم مشرفی، میلاد حسینی نسب، مصطفی سلطان و… و آهنگسازانی چون آقایان دکتر چراغعلی، شهاب اکبری، ایمان حجت، پویان اعتصامی، مسعود جهانی، ویلیام نیری، طویجان نیازی، کوشان حداد، کارن زیاری و…
در روند تولید آثارتان با چه مشکلاتی مواجه بوده اید؟ آیا به کنسرتی در کرمان فکر کردیده اید؟
همان طور که عرض کردم مشکلات بیشتر مالی هستنداز طرفی ورود به مافیای موسیقی کار هر کسی نیست قرار بودکنسرتی با جمعی از بهترین نوازنده های ایران و سرپرستی کارن زیاری بهمن ماه جاری در کرمان برگزار کنیم ولی به خاطر تعدد کنسرتها به اردیبهشت ماه 95 موکول شد.
کار کدام خواننده ها را می پسندید؟
خواننده های پاپ نیما مسیحا، حامی، مانی رهنما، محمد اصفهانی، مهدی یراحی سنتی: استاد شجریان، همایون شجریان، قربانی و…
نظرتان را در مورد خواننده های زیر در یک یا چند جمله بگویید
محسن چاووشی: خواننده ای باهوش است که کارهای متفاوتی انجام می دهد نبض بازار دستش است فقط افکت های کامپیوتری که روی صدایش است مورد تایید من نیست.
محسن یگانه- خواننده ای مردمی
رضا یزدانی- خواننده خوب راک مردمی
فریدون- خواننده ای با حس و احساس
شادمهر عقیلی- هنرمند مردمی، خواننده مردمی
نظرتان راجع به موسیقی زیرزمینی چیست؟
امروز موسیقی زیرزمینی از جهاتی سکوی پرتاب شده است چون مرزهایی را شکستند و یک سری ارزش ها و ضد ارزش ها دارند مثلاً مساله حجاب چالش بر انگیز است کلیپ ضد حجاب می دهند و بعدها می آیند مجوز می گیرند یا در مورد شعر شعرهایی راانتخاب می کنند که مورد تائید ارشاد نیستند و به صورت زیر زمینی منتشر می کنند و به هر حال علاقه گروهی از نوجوانان و تین ایجرها به این کارها بیشتر است مخاطب عمده ی موسیقی سنین بین 15 تا 25 سال است و معمولاً علاقه شدیدی به حاشیه های موسیقی دارند برای افرادی در این سن اشعار مخالف جذاب تر است و بیشتر جذبشان می کند.
کارکرد فضای مجازی در موسیقی امروز چیست؟ کارکرد مثبتی است از این نظر که قانون کپی رایت در ایران رعایت نمی شود این فضا به پخش موسیقی کمک می کند.البته معایبی هم دارد از جمله یک موسیقی ضعیف می تواند در مقطعی مورد اقبال واقع شود.
آیا قبول عام یافتن کارهای عامه پسند و شاد می تواند معیار موفقیت باشد؟
الان در ایران دو نوع کار می گیرد کار شاد یا کار مرثیه ای پاپ اما گاهی اوقات کارهای گروهی خوب هم مثل گروههای پالت و چارتار که تلفیقی بودند مورد استقبال واقع شده اند و به صورت کلی کارهای گروهی پتانسیل اقبال مردمی را دارند مثل آریان اما قبول عام به تنهایی معیار موفقیت نیست.
در حال حاضر چه کاری انجام می دهید؟
تدریس آواز کلاسیک و پاپ در آموزشگاههای موسیقی استان کرمان روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در تهران تدریس خصوصی آواز دراستودیو تویی جان
اگر حرف خاصی دارید بفرمایید؟
صحبت خاصی ندارم فقط کاش مقداری جو موسیقی کرمان دوستانه تر بود و دوستانی که کار حرفه ای نکرده اند در مورد کارهای حرفه ای دیگران نظر نمی دادند


نوشته های مرتبط


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 130
  • دیروز: 234
  • هفته: 4,533
  • ماه: 14,309
  • سال: 72,202