شوتیسازی خودرو پیگرد قانونی دارد
معاون عملیات پلیس راهور با تاکید بر اینکه طبق تکلیف فرماندهی کل فراجا برخورد با خودروهای شوتی در اولویت همه پلیسهای تخصصی قرار گرفته است، گفت: یکی از برنامههای پلیس استفاده از ظرفیتهای بخشهای فراجا برای نظارت و برخورد با صنوفی است که اقدام به دستکاری خودروها و به اصطلاح تبدیل خودروهای سواری به شوتی میکنند.
سردار محمدباقر سلیمی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق قوانین راهنمایی و رانندگی دستکاری در «ارکان اصلی» خودرو ممنوع است و پیگرد قانونی و قضایی دارد.
معاون عملیات پلیس راهور در ادامه گفت: اما برخی دستکاریها غیرهویتی و صرفاً در ظاهر وسیله نقلیه محسوب می شوند که تغییرات در اندازه سپر، ارتفاع وسیله نقلیه، رنگ چراغها و مواردی از این قبیل است و بر مبنای جداول راهنمایی و رانندگی برای آن جریمه در نظر گرفته شده اما مشمول توقیف و ممنوعیت تردد نیستند.
سردار سلیمی با تاکید بر اینکه طبق قانون هیچ مالکی حق ندارد در استانداردهای وسیله نقلیه تغییری ایجاد کند، افزود: خودروهایی که در جابهجایی و انتقال اتباع غیرمجاز و کالاهای قاچاق فعالیت میکنند و به عنوان “شوتی” نامیده میشوند، معمولاً دستکاری جدیتری در وسیله نقلیه دارند که عمده آن افزایش محسوس حجم یا توان موتور، توانایی وسیله نقلیه و تغییر در سامانه تعلیق و اجزای محرک که در دستورالعمل جدید پلیس در زمره تغییر ارکان و وضعیت محسوب می شود.
به گفته او، این دست از خودروها نیز مشمول توقیف و حتی تشکیل پرونده قضایی است و تا زمانی که وسیله نقلیه به وضع اولیه باز نگردد اجازه تردد نخواهد داشت. این کار را نیز پلیس با استفاده از پلاک موقت یا پلاک تعمیرات انجام خواهد داد و تا زمانی که این وسیله نقلیه به وضعیت عادی بازنگردد برای تردد در خیابانها مجاز نیست.
معاون عملیات پلیس راهور گفت: طبق آمار در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷ هزار وسیله نقلیه که در ارکان و اجزای آن دستکاری و تغییر ایجاد شده بود که عمدتاً نیز شامل خودروهای شوتی بودند در سطح کشور توقیف شدند و پرونده قضایی برای آنان تشکیل شد.
سردار سلیمی یکی از مشکلات و دغدغه پلیس راهور و دیگر بخشهای تخصصی پلیس شناسایی مالکان خودروهای شوتی بود، افزود: اقداماتی برای شناسایی هوشمند این رانندگان انجام شد و آنهایی که به توقف پلیس عمل نکنند از طریق سامانههای هوشمند فراجا شناسایی میشوند.