کشاورزان قید تسهیلات احداث گلخانه را زدند

منتشر شده در صفحه | شماره

کشاورزان قید تسهیلات احداث گلخانه را زدند

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان: متقاضیان تسهیلات احداث سازه گلخانه نسبت به سال قبل، حدود ۹۰ درصد کاهش یافتند. زیرا مبلغ دریافتی جوابگوی هزینه‌های ساخت نیست

گزارش / سمیه خدیشی

ایران علاوه بر محدودیت‌‌هایی که در منابع آبی دارد شرایط خاص آب و هوایی هم نیاز به توسعه کشت‌های گلخانه ای را را بیشتر نشان می‌دهد. در این راستا توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در اولویت  قرار می‌گیرد و به عنوان راهکاری مناسب برای کشاورزی با مصرف بهینه آب مطرح می شود .

وزارت جهاد کشاورزی هم در برنامه‌های خود از توجه به این روش کشت می گوید و توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای و تولید بازار محور با روش‌های نوین کشاورزی یکی از اولویت های مهم خود در اهداف اقتصادی مطرح می کند وزارت جهاد کشاورزی افزایش تعداد گلخانه‌های کشور از ۲۳ هزار هکتار به ۴۸هزار هکتار را در بازه‌ای ۵ ساله در دستور کار قرار داد و  در همین راستا رئیس جمهور بر افزایش تولیدات گلخانه‌ای  تاکید ویژه دارد که این میزان باید تا ۵ سال دیگر به ۱۰۰هزار هکتار برسد که البته با نگاه به ارز آوری  محصولات گلخانه ای باید شاهد افزایش صادرات و ورود ارز باشیم.

 سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: چون ایران به لحاظ اقلیمی کشوری خشک و نیمه خشک است توسعه گلخانه‌ای یکی از اهداف و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است. به طوری که باید کشت سبزی و صیفی‌جات را به سمت گلخانه‌ها منتقل کنیم، به این دلیل به احداث ۱۰۰ هزار گلخانه در کشور نیاز داریم، این در حالی است که هم‌اکنون تنها ۲۳ هزار گلخانه در کشور وجود دارد و برای رسیدن به این هدف باید شاهد رشد و توسعه ۵برابری احداث گلخانه در کشور باشیم.

حمایت در قالب اعطای تسهیلات کم بهره

 وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر از محل بند «الف» تبصره ۱۸ قانون اساسی تسهیلات کم بهره ۱۱ درصد به متقاضیان احداث گلخانه‌ها داده می‌شود تا از تولیدکنندگان حمایت کنیم.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: از طرف دیگر بخش خصوصی برای تأمین امنیت غذایی باید به این حوزه سودآور ورود کند، به همین دلیل می‌توان گفت با این روش تولید محصولات آب‌بر به گلخانه‌ها برده می‌شود تا تولید این محصولات بهره‌ور‌تر باشد و از طرف دیگر اراضی کشاورزی آزاد شود تا به کشت محصولات پایه و اساسی و غلات بپردازیم کما اینکه رئیس جمهور هم توصیه کرد که شهرک‌های گلخانه‌ای توسعه یابد.

جنوب کرمان رتبه اول سطح گلخانه‌های جالیزی

در همین حال معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به کاغذ‌وطن گفت:  جنوب کرمان  از لحاظ سطح  و تولید گلخانه های سبزی و صیفی و جالیز رتبه اول کشوری را دارد و با در نظر گرفتن گلخانه‌های تولید گل تزیینی رتبه دوم را در کشور از آن خود می‌کند.

صادق حسین‌زاده ادامه داد: در حال حاضر ۲ هزار و ۵۵۰ هکتار گلخانه در منطقه وجود دارد که انواع خیار، فلفل رنگی، گوجه‌فرنگی و بادمجان در آن تولید می‌شود.

دریافت گواهی بهداشتی پیش روی صادرات

 به گفته او در سال زراعی جاری تاکنون ۴۵۹ هزار تن انواع محصول در گلخانه‌های جنوب کرمان تولید شده که ۱۰۰ درصد محصول خیار آن تاکنون به روسیه صادر شده است.

او تأکید کرد: از سال زراعی پیش‌رو یعنی مهرماه ۱۴۰۱ تمام محصولات گلخانه‌ای صادراتی باید گواهی بهداشتی داشته باشند و به هیچ محصولی بدون این گواهی اجازه صادرات داده نمی‌شود و پس از آن تمام محصولاتی که به بازار داخلی روانه می‌شوند باید این گواهی را داشته باشند. حسین‌زاده در رابطه با هدف توسعه کشت گلخانه‌ها به کاغذ‌وطن گفت: نوسانات قیمت در احداث سازه‌های گلخانه‌ای همه محاسبات را بهم می‌زند این تغییرات در قیمت مواد اولیه به گونه ای است از شروع کار تا قبل از اتمام کار قیمت تمام شده چندین برابر می‌شود و کشاورز نمی‌تواند برآورد دقیقی از میزان هزینه تمام شده داشته باشد.

درآمد گلخانه جواب هزینه‌ها را نمی‌دهد

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان دلیل استقبال نکردن کشاورزان برای ایجاد گلخانه را قیمت بالای تمام شده برای گلخانه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تنها برای ایجاد سازه یک هکتار (۱۰ هزار مترمربع) گلخانه باید حدود ۸ میلیارد تومان هزینه کرد و سرمایه در گردشی حدود ۶۰ میلیون تومان برای بذر در اختیار داشت و بررسی‌های ما نشان می‌دهد در ۵ سال اول راه‌اندازی گلخانه سود آنچنانی نصیب کشاورز نمی‌شود، به همین دلیل کمتر کشاورزی به این بخش ورود می‌کند.

دستان خالی کشاورز و هزینه بالای تاسیس گلخانه

حسین زاده در رابطه با حمایت‌های دولتی می گوید: برای احداث گلخانه تسهیلات با بهره پایین پرداخت می‌شود و ما نیز به عنوان متولی این بخش از متقاضیان دریافت وام استقبال می‌کنیم اما کشاورز با یک حساب سرانگشتی انجام می‌دهد از گرفتن تسهیلات منصرف می‌شود.

اوتصریح‌کرد: کشاورز با محاسبه میزان وام دریافتی در مقایسه با  هزینه‌ها و فروش محصولات خود نمی تواند این تسهیلات را برگرداند. معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به این مورد که  بازپرداخت این تسهیلات با یک سال تنفس  صورت می‌گیرد گفت: این تسهیلات در طی تکمیل کار پرداخت می‌شود  و متقاضیان به دلیل طولانی شدن روند پرداخت رغبتی به دریافت تسهیلات ندارد.  او با بیان اینکه متقاضیان دریافت تسهیلات گلخانه‌ای نسبت به سال قبل تا حدود ۸۰ یا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده‌اند ادامه داد:علیرغم اینکه میزان تسهیلات جوابگوی هزینه‌های احداث سازه را نمی دهد،بازه زمانی تا نهایی شدن مراحل پرداخت وام ۴ یا ۵ ماه طول می کشد و این طولانی شدن در کنار نوسانات بازار کار احداث گلخانه را دچار مشکل می‌کند.  با وجود مزایای کشت گلخانه‌ای، کشاورزان به‌دلیل وجود پاره‌ای مشکلات مانند بالا بودن هزینه‌های تولید و مشکلات گرفتن تسهیلات و نبود بازار ثابت صادراتی با چالش‌هایی مواجه هستند.این در حالی است که در سال زراعی جدید لوله‌های انتقال گاز به گلخانه‌ها رسیده است و گلخانه داران ملزم به گرفتن انشعاب گاز هستند چرا که سهمیه سوخت گازوئیل  به این گلخانه‌ها تعلق نمی گیرد و در شروع فصل کشت هزینه اضافی بر دوش گلخانه‌داران سنگین‌تر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 43
  • امروز: 198
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,623
  • ماه: 7,407
  • سال: 24,799