درجنوب استان 3500 کودک، تنها مانده اند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 643

درجنوب استان 3500 کودک، تنها مانده اند

به گفته رئیس اداره اکرام کمیته امداد استان،12 هزار کودک در جنوب استان تحت پوشش کمیته امداد هستند، که از این تعداد 3 هزار و 500 نفر بدون حامی اند.

محمد خواجه پور رئیس اداره اکرام کمیته امداد استان در گفت و گویی با کاغذ وطن در مورد آمار تحت پوشش کمیته امداد در جنوب استان گفت: از کل مددجویان تحت پوشش 42 درصد در جنوب استان ساکن هستند و از کل مردم جنوب استان 20.22 درصد تحت پوشش کمیته امداد اند.  وی در ادامه  یاد آور شد: در حال حاضر تعداد فرزندانی که  در جنوب استان تحت پوشش کمیته امداد هستند، 12 هزار نفر است که از این تعداد 3 هزار و 500 نفر بدون حامی  هستند. به گفته خواجه پور به طور کلی  60  درصد این فرزندان تحت پوشش، ایتام و 40 درصد هم محسنین هستند.

اکثر حامی ها در قسمت جنوب استان، غیر بومی اند 

محمد خواجه پور رئیس اداره اکرام کمیته امداد استان  با بیان این نکته که به طور کلی 10 هزار حامی فعال داریم، یاد آور شد،  اکثر حامی ها در قسمت جنوب استان، غیر بومی اند و این مورد به دلیل  فقر در منطقه است در همه کشور فکر می کنند، فقر در کرمان کم است و این احساس به دلیل معدن های مس زغال سنگ و صنایع دیگری مثل فولاد است که در کرمان وجود دارند در حالی که این ثروت ها تاثیری بر خود استان ندارند،  زیرا اعتبارات خودشان را داخل استان نمی آورند  و چیزی عاید خود مردم کرمان نمی شود. وقتی خود مردم بومی فقیر هستند، نمی توان توقع داشت که بیایند و حامی شوند، بحث دیگری هم که مطرح است اگر فردی هم در خانواده یا طایفه از نظر وضعیت مالی در شرایط خوبی باشد  بیشتر خانواده های فقیر نزدیک به خودش را حمایت می کند و کمکی به بهزیستی یا کمیته امداد نمی رسد. به گفته رییس اداره اکرام کمیته امداد استان، به طور کلی استان کرمان در بحث انفاق خیلی ضعیف است.

  به گفته خواجه پور بیشترین تعداد تحت پوشش در سطح استان متعلق به جنوب است. او معتقد است:حتی آنهایی هم که تحت پوشش نیستند دلیل بر این نیست که وضعیت مالی خوبی دارند،  بلکه بسیاری از آن ها شرایط تحت پوشش کمیته را ندارند مثل فوت سرپرست، مطلقه بودن ، بیمار، سرپرست یا سرپرست از کار افتاده، تا تحت پوشش قرار بگیرند. البته پیش از این صادقی مدیر کل کمیته امداد استان گفته بود:  که در کرمان 100 و  40 یا 50 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند در طرح های مختلف تحت حمایت اند. 

 به اعتقاد خواجه پور مشکل محرومیت در جنوب استان بیشتر به دلیل زیر ساخت های نا مناسب است،وی ضمن یاد آوری این نکته که ضریب محرومیت در جنوب استان از 7 تا 9 است، می گوید: این ضریب هم براساس ایتم های مختلفی محاسبه می شود که از روی نقشه دهستان های کمتر توسعه یافته کشوری به دست آمده است  که ده سال یکبار این اطلاعات عوض می شود. برخی مشکلات زیر ساختی جنوب استان، جاده ها و فاصله دهستان ها است، مخصوصا برای ادامه تحصیل دانش آموزان بسیاری از جاده ها صعب العبور هستند و بچه ها بعد از مقطع دبستان به همین دلیل نمی توانند به مدرسه دورتر از محل سکونتشان بروند. این بحث در مورد دختران بیشتر هم هست و خانواده توان مالی پرداخت هزینه های رفت و آمد را ندارد. 

واریزی حامی ها در جنوب استان 

از میانگین کشوری کم تر است

به گفته رییس اداره اکرام میانگین واریزی حامی های کمیته  در استان از میانگین کشوری پایین تر است خواجوپور اعلام کرد: میانگین کشوری 259 هزار تومان است ولی در استان  کرمان، مخصوصا در جنوب استان این رقم زیر 70 هزارتومان هم می رسد.   خواجه پور جذب حامی را یکی از دغدغه های اصلی کمیته امداد دانسته و توضیح داد: اقدامات برای جذب حامی از چند طریق  است ، یکی از طریق مراجعه حضوری مثلا پایگاه هایی که در سطح استان  به مناسبت های مختلف زده می شود و مردم  بعد ارائه شناسنامه  به نیرو های اکرام، فرم اعلام همکاری به عنوان حامی را پر می کنند، این فرم در سیستم ثبت می شود که به سیستم ثبت احوال وصل است و اگر مشکل وجود داشته باشد اجازه حامی شدن را نمی دهد، وقتی اطلاعات ثبت شد یک شماره کارت 16 رقمی که مخصوص حامی است که متصل به شماره حساب  بچه  است به حامی داده می شود، هر زمانی که حامی پولی واریز کند  بدون واسطه به حساب بچه تحت حمایت، واریز می شود. 

درگاه دیگر از طریق سایت ekram.emdad.ir  ، حامی آنجا ثبت نام می کند، وقتی وارد این سایت شد از هرجای این استان، هر بچه ای با هر جنسیتی و هر سنی که می خواهد  را می تواند انتخاب کرده  و مورد حمایت قرار دهد.

 رییس اداره اکرام کمیته امداد استان از 2 طرح جدید برای جذب حامی نیز نام برده وگفت: در طرح «هرکارمند یک حامی»  کمیته  امداد از چند  مسیر اقدام می کند  روش اول همان بحث مراجعه حضوری که نیروهای ما در ادارات، طرح موضوع می کنند که کلا طرح اکرام ایتام چی است و کسانی را که مایل به  همکاری باشند را ثبت نام می کنند،  روش بعدی از طریق همان درگاه ekram.emdad.ir  است، روش سوم هم اینکه سازمان به عنوان یک ساختار حقوقی  اعلام کند به صورت ماهیانه از حقوق کارمندان ها یک مبلغی را برای ایتام پرداخت می کند، روش چهارم هم به این شکل است که  با توجه به اینکه هر اداره ای در بحث مسئولیت های اجتماعی باید یک سری فعالیت داشته باشد به طور سالیانه  اعتباری را  تحت این سر فصل به ایتام اختصاص دهند. 

یک طرح حمایتی جدید دیگری برای کل استان هم داریم به نام  «هر کلاس، یک حامی»  مثلا  در مدارسی که وضعیت مالی دانش آموزان به نسبت خوب است و متمکن هستند، کلاس حامی می شود مثلا در یک کلاس 30 نفره هر نفرهزار تومان کمک می کند کل کلاس حامی می شود یک  کد برای کلاس صادر می شود که ماهیانه می توانند آن مبلغ را ارسال کنند به زودی این طرح و طرح «هر کارمند، یک حامی»  ابلاغ می شوند. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 24
  • امروز: 1
  • دیروز: 261
  • هفته: 2,742
  • ماه: 7,413
  • سال: 23,854