بازار «قلعه محمود» جان می‌گیرد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 684

بازار «قلعه محمود» جان می‌گیرد

معاون فرهنگی شهرداری کرمان: رویداد «پنجشنبه‌ها با قلعه محمود» با نیت جلوگیری از فرسوده شدن بیشتر بازار اجرا می شود.

بازار قلعه محمود یکی از بزرگترین رشته بازارهای قدیمی وکهن کرمان است. این بازار روزگاری قلب اقتصاد و تجارت در کرمان بوده و از تمام اقوام و مذاهب و طوایف مشرق زمین گرفته تا اعراب خلیج فارس در آن حجره ای داشتند، تاریخچه بازار قلعه محمود به دوره قاجار بر می گردد و در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۸۵۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. اما چند سالی می شود که بازار قلعه محمود از چشم ها دور افتاده بود و کسی به آن توجه نداشت. اما این روزها شهرداری کرمان جهت احیای دوباره این بازار دست به اقدامی تازه با عنوان «پنجشنبه ها با قلعه محمود» زده است. معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان در رابطه با این رویداد به «همشهری» گفت: با توجه به اینکه این بازار یکی از مکان های مهم در کرمان است، تصمیم به احیای دوباره آن گرفتیم. محمد جهانشاهی افزود: پیشینه تاریخی که بازار قلعه محمود در زمینه های معماری، تجاری و فرهنگی دارد بسیار قابل توجه است. 

او با اشاره به این موضوع که سال 1383 این بازار توسط میراث فرهنگی کرمان مرمت و مورد بهسازی قرار گرفته است، گفت: متاسفانه به دلیل مورد توجه قرار نگرفتن ابعاد دیگر ماجرا عملا این کار میراث که به لحاظ مرمت فضاهای میراثی پروژه خوبی هم بود نادیده گرفته شد.

جهانشاهی عنوان کرد: امروز شاهد هستیم که 95 درصد فضاهای این بازار تعطیل شده و از آن مشاغل سنتی تنها یک الی 2 شغل باقی مانده است. 

به گفته معاون فرهنگی شهرداری کرمان علنا فضای این بازار متروکه و رها شده و تنها یکسری از دهنه مغازه ها به عنوان انبار و مشاغلی که زیاد اهمیت و هم خوانی با فضای بازار ندارند در آنجا فعالیت می کنند.

پنجشنبه ها با قلعه محمود؛ راهی برای احیا دوباره 

جهانشاهی بیان کرد که ما رویداد «پنجشنبه ها با قلعه محمود» را با نیت اینکه از فرسوده شدن بیشتر بازار جلوگیری شود راه انداختیم. وی اضافه کرد: این بازار که روزی برای کرمانی ها ایجاد ارزش افزوده می کرده اکنون به یک فضای امن برای معتادین متجاهر تبدیل شده و عملا از درجه حیات ساقط شده است و از یک گذر تاریخی با هویت و ارزشمند رو به زوال رفته است.

وی افزود: خوشبختانه 2 سال است که از بعد مهم به این بازار توجه شده، آن هم استقرار دفتر تسهیل گری استانداری در این منطقه است که مطالعات اجتماعی را در این منطقه انجام می دهند و این موجب نگاه و رویکردی جدید برای کرمان شده است.

معاون فرهنگی شهرداری کرمان معتقد است که این رویداد در چهارچوب نسبتا استانداردی است و می توان با آن یک معضل اجتماعی را با انجام فعالیت‌های فرهنگی و مشارکت دادن مردم رفع کرد.

او می گوید: در اینباره نشست هایی با دفتر تسهیل گری استانداری در دفتر معاونت فرهنگی شهرداری داشتیم و با توجه به اینکه در کمیسیون گردشگری شورای شهر هم این بحث مطرح شده بود، ما این کار را به عنوان یکی از اهداف مهم در سال 98 پایه ریزی کردیم.

جهانشاهی ادامه داد: شاید بهترین کاری که می شد انجام داد استفاده از ظرفیت تولیدات خانگی و مشاغلی بود که با حداقل ها می توان به سراغشان رفت. بنابراین بستری فراهم کردیم که این مشاغل در قالب پنجشنبه های قلعه محمود بیایند و مستقر شوند.

وی هدف اصلی این کار را در فاز اول رویداد، چنین بیان کرد: ما می خواستیم در اولین گام این اتفاق برای مردم و بخش های تصمیم گیرنده جلب توجه کند و در فاز دوم هم رفع مشکلات و معضلات این فضا را در پیش بگیریم.

معاون فرهنگی شهرداری هدف نهایی و یا همان فاز سوم پنجشنبه ها با قلعه محمود را استقرار مشاغل متناسب در فاضاهای تجاری این بازار عنوان کرد که موجب احیای دوباره آن شود. 

وی تصریح کرد: فعلا اوضاع در فاز اول خوب است، بطوری که ما روز اول با 40 میز شروع کردیم و الان هر هفته 70 تا 80 میز در آنجا مستقر می شوند و برای 4 ساعت کارها و تولیداتشان را ارائه می کنند. این کالاها شامل صنایع دستی، سوغات کرمان و… است.

جهانشاهی گفت: بخش عمده مشاغلی که الان آنجا فعالیت می کنند قابلیت استقرار در آن فضا را برای آینده هم دارند. با توجه به اینکه ما به دنبال این هستیم، در نهایت کارگاه های تولیدی و عرضه را در بازار احیا کنیم.

همکاری بخش های دیگر به ما کمک می کند 

معاون فرهنگی شهرداری کرمان بیان کرد: بخشی از سیستم شبکه داخلی بازار به علت رها شدن در مدت طولانی از بین رفته و اگر دوستانی که در حوزه های مختلف کار می کنند برای رفع این قبیل مشکلات ما را یاری کنند قطعا شتاب واگذاری غرفه ها برای کسب و کارها بهتر می شود.

جهانشاهی افزود: شهرداری منطقه 5 و شهرداری بافت تاریخی ما حضور خوبی در این رویداد دارند و ما امیدواریم در فاز بعدی معضلات این بافت تاریخی را با ایجاد حس امنیت برای مردم حل کنیم. 

وی عنوان کرد: طبق برنامه ریزی انجام  شده احتمالا تا پایان سال 98 به اهدافمان در فاز اول برسیم و با جلساتی که با دفتر تسهیل گری و جهاد دانشگاهی داریم در تلاش هستیم که در نوروز، بازار قلعه محمود را به عنوان مسیر گردشگری تعریف کنیم که گردشگران هم بتوانند از این فضا استفاده کنند.

وی اضافه کرد: اگر این اتفاق با همین روند ادامه پیدا کند، می توانیم امیدوار باشیم با یک برنامه میان مدت در سال آینده همزمان با یکصد سالگی شهرداری کرمان به کمک سایر نهاد ها، حیات در این بازار به وجود آید.

جهانشاهی معتقد است که این رویداد یک تجربه خوب برای همه است و اگر بتوانیم این برنامه را عملی کنیم، قطعا بخش های دیگری هم در کرمان هستند که با کمک سایر نهادها و مردم در مسیر احیا قرار می گیرند.

معاون فرهنگی شهرداری کرمان در پایان گفت: خواهش من از کسانی که دوست دارند اتفاق تازه ای برای کرمان بیافتد این است که به سادگی از کنار این دست پروژه ها رد نشوند و بدانند این پروژه برای همه کرمانی ها است که کرمان را دوست دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 37
  • امروز: 89
  • دیروز: 335
  • هفته: 2,684
  • ماه: 7,930
  • سال: 24,532