تازیانه خسارت میلیاردی سیل بر تَن عشایر جنوب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 707

تازیانه خسارت میلیاردی سیل بر تَن عشایر جنوب

امسال نیز مثل سال گذشته باران، سیلی به پا کرد که زندگی بسیاری را به خطر انداخت اما این بار این آسیب نصیب استان ما شد و به خصوص مردم جنوب استان را درگیر خود کرد. خانه هایی که ویران شد، دام هایی که تلف شد و راه هایی که مسدود شد،  همه زخم هایی  هستند که برپیکر مردم مظلوم جنوب نقش بسته است و در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا زندگی را به کامشان تلخ تر هم کرد، در این بین عشایر هم خسارت دیدند که به واسطه شرایط خاص زندگی در معرض آسیب شدیدتری قرار دارند، انگار عشایری که دیگر نفسی برای ادامه ندارند. شاهرخی  مدیر کل  امورعشایری جنوب  استان  در مورد خسارت سیل اخیر به عشایر جنوب به کاغذ وطن گفت: در این سیل نزدیک  به 2000 راس دام عشایر تلف شده  و هم چنین  به 12 هزار متر مربع جایگاه های دام ها هم خسارت وارد شده است،  خسارت دیگر در بحث  زیر ساخت های عشایری مانند انتقال آب  شرب و آب دام است که براورد آن 25 کیلومتر بوده است و سیل بند هایی که  عشایر در اطراف اتراق گاه ها ،سامانه های علوفی ،مناطق اسکان و یا مزارعشان داشتند به میزان 76 کیلومتر تخریب شده است و در  بحث سرپناه  و محل های سکونت نیز  6 هزار متر مربع خسارت وارد شده است و در مجموع برآورد ما، 60 میلیارد تومان خسارت  در حوزه جنوب استان است. البته این خسارت ببیشتر  متوجه عشایر حوزه جازموریان  و در مجموع شهرستان رودبار  بوده است.شاهرخی یادآور شد که قبل از اینکه بارندگی ها شروع شوند با هشدار هواشناسی و ستاد بحران استان، اطلاع رسانی لازم به عشایر شده است. وی گفت:  به همین دلیل عشایری که به این هشدار توجه کردند مانند عشایرحوزه شهرستان قلعه گنج خسارت خاصی ندیدند و  توانستند خودشان را از حاشیه جاز  کنار بکشند. اما در حوزه شهرستان رودبار عشایر پیش بینی نمی کردند که حجم سیلاب آنقدر زیاد  شود به همین دلیل  آسیب زیادی دیدند و این خسارت ها، تنها در حاشیه جاز نبود بلکه در سایر مناطق  شهرستان نیز رخ داده است. 

 جنوب استان17 هزار خانوار عشایر دارد

 به گفته شاهرخی  مدیر کل امور عشایری جنوب استان، نگرانی اصلی برای عشایر جنوب به خطر افتادن معیشت آنها بعد از سیل است. وی گفت:عشایری که در این سیل خسارت دیدند  بیشتر مربوط به محدوده رودبار  بودند و تعداد دامشان زیر100 راس است و زندگی معیشتی دارند و زندگی اقتصادی ندارند  که در بسیاری موارد  حتی سر پناه  های خود را از دست داده اند و اکنون معیشت آن ها در خطر است.  در جریان، این سیل، استاندار و ستاد بحران و فرماندار رودبار و خیرین کمک بسیاری به عشایر جنوب کردند  و ما هم در تامین آرد و امحا دام هایشان با همکاری دام پزشکی  یاریشان کردیم. شاهرخی در مورد آمار خانوار عشایر در جنوب استان گفت: براساس آخرین سرشماری رسمی مرکز آمار که مربوط به سال87 است  حدود11  هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر 54 هزار نفر در منطقه وجود دارد اما  بر اساس سر شماری که خودمان  از منطقه در سال گذشته انجام دادیم، حدود 17 هزار خانوار در حوزه جنوب وجود دارد. شاهرخی درمورد تصویری که در فضای مجازی منتشر شده که تعداد زیادی از دام های تلف شده را نشان می دهد، گفت:  این مورد خسارت مربوط در شهرستان قلعه گنج  و یک دامدار روستایی بوده است  که جایگاه  نگهداری داشته است و 500،600 دام در جایگاه داشته است و  جایگاه دیوار بلوکی داشته و آب وارد این دیوار بلوکی شده است و نیمه شب بوده و دامدار نتوانسته کاری انجام دهد و تعداد زیادی دام از دست داده است و مربوط به عشایر نیست.

تعویق کوچ بهاری عشایر جنوب استان 

 مدیر کل امورعشایری جنوب استان در مورد کوچ بهاری وتعویق این کوچ گفت: مکاتبات لازم با شهرستان ها و منابع طبیعی  انجام شده و هماهنگی شده است و تلاش ر این است  که به دلیل شیوع کرونا، کوچ بهاره به تعویق بیافتد، اکنون  در مناطق قشلاقی از لحاظ علوفه مشکلی وجود ندارد و وضعیت مطلوبی است و همچنین مناطق ییلاقی هنوز درگیر سرما و برف و کولاک هستند و علوفه ای هم هنوز نیست پس  تعویق کوچ در این شرایط به صلاح است. احمد حبیب‌الهی یکی از عشایر استان کرمان  که  درمورد تعویق کوچ عشایر به ایرنا گفت: تقریبا دو هفته دیگر وقت کوچ عشایر است و بنا به اعلام سازمان عشایری، عشایر این منطقه هم باید کوچ خود را به تعویق انداخته و تا مشخص شدن وضعیت ویروس کرونا به ییلاق نروند.عشایر کوچ‌رو باید سر فصل کوچ خود را انجام دهند و اگر بخواهند کوچ را عقب بیندازند تمامی آغُل‌ها و طویله‌ها (گاش‌ها) در دشت‌ها آفت می‌زنند و این آفت همه دام‌های عشایر را درگیر می‌کند.وی گفت: به نفع عشایر است که به موقع و سر وقت کوچ کنند اما حال که مسوولان می‌گویند کوچ نکنید بهتر است بستر لازم برای توقف عشایر فرآهم شود. مدیرکل امور عشایری شمال استان  نیز بر تعویق کوچ تاکید داشته و گفته است: مهم ترین کمک به جامعه عشایری در بحران ویروس کرونا قطع ارتباط جامعه شهری با مناطق عشایری است و  باید  برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی ساز و کاری فراهم شده که اقلام مورد نیاز عشایر به آن ها تحویل داده تا شاهد قطع کننده زنجیره ارتباطی جوامع شلوغ شهری و روستایی و مناطق بکر عشایری باشیم.

رضا نیکزادی در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکنون مواردی از ابتلا به ویروس کرونا مربوط به عشایر اعلام نشده و دلیل اصلی آن را می توان هوشیاری و همکاری عشایر و عمل به توصیه های پزشکی دانست.نیکزادی خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی های  لازم به طریق مختلف از مجموعه اداره کل امور عشایر و تشکل ها صورت گرفته است و دستگاه های مرتبط از جمله مراکز بهداشت و گروه های جهادی نیز خدمات مطلوبی را به عشایر ارائه نموده اند.  آزاد محمدی انایی معاون اتحادیه تعاونی‌های عشایری استان کرمان  نیز در این باره گفت: با توجه به اینکه عشایر این استان در اردیبهشت ماه هر سال کوچ می‌کنند امسال از آنها می خواهیم برای پیشگیری از شیوع کرونا کوچ را دیرتر انجام دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :