فقر کتابخانه در جنوب کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 732

فقر کتابخانه در جنوب کرمان 

به گفته مدیر کل کتابخانه‌های استان، به زودی کلنگ احداث کتابخانه دهستان رمشک شهرستان قلعه گنج با همکاری بنیاد علوی به زمین زده می شود.

هر کتابی را که می خوانی انگار فرصت این را پیدا می کنی که  یک بار دیگر هم زندگی کنی، وقتی کتابی را می خوانی، حاصل تفکرات نویسنده که از یک عمر زندگی او ناشی می شود را خواهی دانست. یکی از معیارهای توسعه فرهنگی مدت زمانی  که هر فردی به مطالعه می پردازد این معیار به این دلیل مورد محاسبه قرار گرفته که بر کیفیت زندگی افراد تاثیر می گذارد، متاسفانه این آمار در ایران به طور قابل تاملی پایین است. در سال گذشته  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرانه مطالعه روزانه هر ایرانی را ۱۳ دقیقه  اعلام کرد، این سرانه در استان کرمان  طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان آمار زیر ۱۵ دقیقه بوده است. وقتی که بحث در مورد مطالعه شکل می گیرد اولین تصویری که به ذهن می رسد، کتاب است. دوست شدن دوباره با این یار مهربان، هم برای جامعه و هم برای فرد مفید است. اما در شرایط کنونی با توجه به قیمت بالای کتاب چه طور می توان به مردم توصیه کرد که کتاب بخرند و بخوانند، سعید دانشجوی اهل جیرفت است که به کاغذ وطن می گوید: قیمت کتاب آنقدر بالا است که فکر خرید کتاب های غیر درسی کلا از ذهن دانشجو ها خارج شده است، در این بین بهترین کار عضو شدن در کتابخانه ها است  البته این در صورتی است که کتابخانه ای در دسترس باشد، ما در جیرفت یک کتابخانه عمومی داریم  که منبع آن هم کامل نیست و انگار منبع کتابخانه را بر اساس سلیقه چیده اند و همه کتاب ها را ندارد.سال گذشته در اردیبهشت ماه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب خبر امضای تفاهم‌نامه بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار کرمان با ارزش چهار میلیارد تومان برای احداث کتابخانه در جنوب استان کرمان را رسانه ای کرد.

 فقط 13 کتابخانه عمومی در 7 شهرستان جنوبی

 اسحاقی بعد از گذشت یک سال در مرد سرنوشت این تفاهم نامه به کاغذ وطن گفت: این تفاهم نامه که بین وزیر و استاندار بسته شده بود، یک تفاهم نامه کلی بوده است که بحث کتابخانه ها را هم داخل خود داشته است ، ما تفاهم نامه را انجام دادیم و پیش بینی ها را کردیم و برای وزارت ارشاد فرستادیم،  بقیه  پیگیری ها به عهده امور کتابخانه های استان است.  به گفته مدیر کل ارشاد جنوب هم چنان در هفت شهرستان جنوبی، 13 کتابخانه عمومی وجود دارد که این  میزان  کمتر از تعداد مورد نیاز است.اسحاقی یاد آور شد، ارشاد اسلامی جنوب در پردیس سینمایی جیرفت که قرار است به زودی کلنگ زنی اش انجام شود، کتابخانه هم در نظر گرفته  شده است.مدیر کل ارشاد جنوب می گوید:  ما در جنوب استان کتابخانه مناسبی نداریم در 7 شهرستان فقط 13 کتاب خانه عمومی وجود دارد  و این به نسبت برخی دیگر از شهرستان های استان رقم بسیار پایین تری است  و در این زمینه فقیر هستیم و البته کیفیت کتابخانه های موجود هم مناسب نیست و این موضوع بسیار با اهمیت است، من به نهاد کتابخانه های کشور هم وضعیت بد جنوب استان در این زمینه را  توضیح دادم. مدیر کل ارشاد جنوب تاکید کرد: با توجه به وضعیت دولت و این موضوع که  شاید توانایی هزینه برای ساخت کتابخانه وجود نداشته باشد، از خیرین برای ساخت کتابخانه در جنوب استان  دعوت می کنیم  که به این عرصه ورود کنند.ما در جاهایی مثل زهکلوت یا رمشک نیاز شدید به تاسیس کتابخانه داریم.

امور کتابخانه ها وظیفه تجهیز کتابخانه ها را دارد

 وفایی مدیرکل کتابخانه های استان کرمان در مورد وضعیت و عاقبت تفاهم نامه ی سال گذشته برای ساخت کتاب خانه در جنوب به کاغذ وطن گفت: تفاهم نامه ساخت و احداث کتابخانه با وزارت ارشاد بسته شده است،  آنچه در این تفاهم نامه ها  با موضوع کتابخانه به عهده ما است، خدمات پس از ساخت است. این خدمات شامل تجهیز کتابخانه و تامین نیرو و منابع کتابی  آن است. به طور معمول،پروژه‌های احداثی بعد از تامین و مشخص شدن بودجه در سازمان مدیریت ، مجریشان مشخص می شود  و در این مورد بعد از تاسیس، ما نهاد بهره بردار هستیم، در این پروژه های احداثی شهرستان ها، ابتدا در فرمانداری های شهرستان ها باید مجوز احداث بگیرند.البته این  موضوع در مورد کتاب خانه های دولتی است  برخی کتابخانه های غیر دولتی هم وجود دارد.به گفته فدایی هر ارگان یا شخص حقیقی ای می تواند اقدام به ساخت کتابخانه کند که با همکاری و تحت نظر نهاد کتابخانه های استان این امر قابل انجام است. مدیر کل امور کتابخانه‌های در مورد منابع کتاب کتابخانه های تحت پوشش این سازمان می گوید: همه کتابخانه ما از لحاظ منبع غنی هستند و به صورت مرتب هم به آن ها کتاب می رسد و  منابع کشوری به طور مستقیم به آدرس کتابخانه ها می رود فرق نمی کند کجای استان باشند. از لحاظ نیروی انسانی هم هیچ مشکلی وجود ندارد و در بحث خدمات کتاب داری  همه ی کتاب خانه های استان به شبکه سراسری سامان وصل است.فدایی یاد آور شد: با توجه به وصل بودم کتابخانه های استان به شبکه  سامان، کسی که عضو هر کتابخانه ای در استان باشد حتی در دور ترین نقطه استان،می تواند از خدمات،  کتاب خانه ای در مرکز استان استفاده کند و هم اکنون خدمات الکترونیک در حال ارائه هستند.

پیگیر احداث کتابخانه در جنوب استان هستیم 

مدیر کل امور کتابخانه های استان کرمان  در ادامه یادآور شد: نهاد کتابخانه های استان اقدام به احداث یک کتابخانه غیر دولتی  در رمشک قلعه گنج با مشارکت بنیاد علوی کرده است ،  پیمان کار طرح هم مشخص شده است  و به زودی کلنگ‌زنی آن  انجام می شود. و منابع مالی آن از محل خصوصی و غیر دولتی تامین می شود.وفایی تاکید کرد: ما در روستا های اطراف جیرفت هم به دنبال احداث کتابخانه غیر دولتی هستیم البته برخی از روستاها  شرایطی لازم  بر اساس جمعیت و وسعت ندارند اما پیگیر آن هستیم  که با کمک بخش ها ی غیر دولتی و به خصوص شهرداری ها  اقدام به احداث کتابخانه در جنوب کنیم. به گفته وفایی، به طورکلی نیم درصد از درآمد شهرداری به به کتابخانه ها تعلق می گیرد، اگر شهرداری پرداخت ها را درست انجام دهد، در  کیفیت خدمات هم تاثیر می گذارد، چون امور کتابخانه ها یک نهاد دولتی نیست و درآمد دیگری ندارد. برای پیگیری این تفاهم نامه به سراغ استانداری هم رفتیم ولی ظاهرا در تاریخ انتشار این خبر در سال گذشته، تفاهمی وجود ندارد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :