«محمد صنعتی» چهره ماندگار نیکوکار کرمانی آسمانی شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 839

«محمد صنعتی» چهره ماندگار نیکوکار کرمانی آسمانی شد

حاج محمد صنعتی، پیشکسوت ورزش استان کرمان و از خیرین به نام در حوزه ورزش بود که سال ها با کمک های بی دریغ خود از ورزشکاران کرمانی حمایت کرد.

صنعتی که مدتی بیمار بود در هجدهم مهرماه در سن ۸۷ سالگی به دیار حق شتافت و فقدان وی در جامعه ورزشی کرمان حتما احساس خواهد شد.

 وی در طی سال ها خدمات ارزنده ای به ورزش این شهر کرد و در قالب عضو هیات منصفه‌ی مطبوعات، ریاست اتاق اصناف كرمان، ریاست كمیته‌ حمایت از مصرف‌كنندگان، عضویت در شوراهای مختلف استان از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی، كشاورزی و راه و شهرسازی، عضویت در شورای راهبردی ورزش كرمان و مسئولیت خانه پیشکسوتان ورزش استان خدمات ارزنده ای را به خانواده ورزش کرمان ارائه کرد.

این خیر به نام حوزه ورزش همچنین از فعالان اجتماعی کرمان نیز بود. زندگی حاج محمد صنعتی که به نوعی تاریخ شفاهی کرمان نیز محسوب می شد در سال ۸۴ در کتاب رهگذار عمر، خاطرات و فعالیت‌های محمد صنعتی منتشر شد.

حاج محمد صنعتی در آذر ماه 1312 در خانواده‌ای معمولی كه به شغل کشاورزی و باغداری اشتغال داشتند در محله خواجه خضر کرمان متولد شد. وی دوران تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه انوشیروان عادل به اتمام رساند و از شهریور ماه 1324 در کارخانه ریسندگی خورشید« كارخانه خورشید در حال حاضر به صورت كتابخانه ملی كرمان در خدمت دانش پژوهان است. » كه تنها مجتمع کارگری و تولیدی آن زمان بود به كار مشغول شد. او همراه با كار روزانه به تحصیل شبانه پرداخت.

در كارخانه خورشید نخ پنبه‌ای جهت صنعت قالی بافی كه در آن زمان کارگاه های قالی بافی شخصی فراوانی در شهر و دهات مجاور وجود داشت تولید می‌ شد همچنین در این كارخانه محلی بنام كارگاه آهنگری وجود داشت كه در این كارگاه تنها دستگاه های تراشکاری و جوشکاری موجود در استان كرمان برای تعمیر جزئیاتی از ماشین آلات موجود در كارخانه مورد تعمیر قرار می‌گرفت و چون در آن زمان در سطح استان این گونه کارگاه ها وجود نداشت همه نیازمندان به تعمیر و جوشکاری برای رفع مشکلات اتومبیل های خود می‌بایست به این کارگاه آهنگری مراجعه كنند. صنعتی در شرایطی که کسی کار جوشکاری را آموزش نمی داد این فن را آموخت و پس از تعطیلی کارخانه برای اولین مرتبه در كرمان به كار در و پنجره سازی فلزی كه تا آن زمان در كرمان مرسوم نبود مشغول شد. او با توجه به نبود کارگاهی كه تانکرهای سوخت و مخازن آب را بسازد پس از مطالعات زیاد از سال 1339 با ساختن دستگاهی كه بتواند ورق آهن مورد نیاز تانكر سازی را نورد كند و یا شكل دهد این دستگاه رو در كرمان ساخت و شروع به كار ساختن مخازن نفت و گازوئیل و آب کرد. به دلیل اینکه تنها سازنده این مخازن بود کارش رونق گرفت تا حدی كه طی سالیان متمادی تنها سازنده این مخازن در استان های كرمان، سیستان و بلوچستان و استان های ساحلی بود تا حدی كه از وی بعنوان بزرگترین سفارش دهنده مخازن نفت در سه استان یاد شده و به دلیل این فعالیت ها كمتر روستایی در این سه استان وجود دارد كه مخزن سوخت ساخت كارگاه محمد صنعتی و آرم مخصوص در آن نباشد.

وی سال ها به دلایل سیاسی در انزوا زندگی کرد تا اینكه در سال های 1337 و 1338 همراه با عده‌ای انجمن محلی ابوحامد را تشکیل و فعالیت خود را جهت عمران و آبادی شهر كرمان آغاز كرد كه موفق به خدمات ارزنده‌ای هم شدند و نمونه آن تبدیل خندق بازمانده در شمال شهر كرمان فاصله بین خیابان ناصریه (باهنر) به خیابان خورشید (رجائی فعلی) كه به نام ابوحامد نام گذاری شده از سال 1341 سنگرهای خدماتی محمد صنعتی نیز به این شرح بوده است:

عضویت در هیئت منصفه مطبوعات، شورای آموزش و پرورش منطقه، سازمان خدمات اجتماعی، جنبش ملی نیكوكاری كه این سازمان در ترغیب و حمایت بی حد از شادروان افضلی پور در ایجاد دانشگاه كرمان تلاش های قابل توجهی داشت، خزانه دار جمعیت شیر و خورشید سرخ، مسئولیت اتاق اصناف كرمان كه در حال حاضر به نام مجامع امور صنفی ادامه فعالیت دارد، مسئولیت کمیته حمایت از مصرف كنندگان استان، عضویت در هیات مدیره انجمن سواركاران، عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت، سازمان پیش آهنگی، عضویت در هیئت مشورتی روزنامه اطلاعات كه در این هیئت در زمینه توسعه و پیشرفت امور استان، گام های موثری برداشته شد كه به طور مرتب در روزنامه اطلاعات منعكس می شد. عضویت در شوراهای بهزیستی، راه کشاورزی استان عضویت در انجمن حمایت از زندانیان كه با مسئولیت دادستان شهرستان فعالیت داشت كه در جهت تامین معاش خانواده زندانیان كوشش داشت.

وی از سال 1349 سه دوره چهار ساله به طور متوالی از طرف مردم كرمان به نمایندگی انجمن شهرستان انتخاب شده در دوره های اول و دوم عضو هیئت رئیسه و دبیر و سخنگوی انجمن بود و در دوره سوم به ریاست انجمن انتخاب شد در آن زمان شهرهای زرند، راور، شهداد، گلباف، ماهان نیز جزو شهرستان كرمان محسوب می‌شد كه در آن زمان انجام خدمات ارزنده‌ای نصیب شهرستان كرمان شد.

وی با کمک چند تن ازاحیا کنندگان جنگل زیبای قائم كه پس از سال ها تلاش فضای سبز و نشاط آور کنونی برای استفاده مردم شریف كرمان آماده شد البته او شخصا یکی از پایه گذاران و به ثبت دهندگان این جنگل در اداره كل ثبت به نام مردم كرمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 7
  • امروز: 125
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,550
  • ماه: 7,334
  • سال: 24,726