خانه‌دار شدن مددجویان از طرح تا واقعیت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 856

خانه‌دار شدن مددجویان از طرح تا واقعیت

ساردویی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان: در طرح ساخت خانه برای خانواده‌های چند معلولی، زمین به صورت رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد

رضا نژاد رییس بهزیستی جیرفت: برای اجرای این طرح در جنوب، نیازمند حضور خیرین هستیم

اجاره خانه را که پرداخت کرد ،آنقدری مانده بود که کمی گوشت و برنج بخرد و البته داروهای نسخه ماه پیش دخترش را بگیرد ، هر ماه حقوقش را که واریز می کردند، باید لیست هزینه هایش را می نوشت، هیچ وقت بیشتر از یک سوم را نمی توانست، بپردازد که اولینش اجاره بود، اما این بار امیدوارانه تر،  واریز اجاره را انجام داد، زیرا دیروز وقتی برای کاری به بهزیستی رفته بود از کارمندی شنیده بود،  برای خانوارهای چند معلولی،  خانه می سازند، به دخترانش نگاه کرد همیشه آنها را برکت می دانست و حتی حاضر نبود  مفهوم معلولیت را برایشان باور کند ، زندگی با دو دخترش، برای او  معنا داشت ، حالا هم که گفته بودند به برکت حضور دو دختر، برایشان خانه می سازند همه ی وجودش غرق امید بود ، با خود حساب و کتاب می کرد اگر اجاره خانه ندهد، چه کارهایی می تواند با آن پول بکند و و چه آرزوهای  صورتی رنگی را از دو دخترش برآورده کند. طرح ساختن مسکن برای خانوارهای تحت پوشش بهزیستی که بیش از یک معلول دارند، طرحی است که با مشارکت راه و شهرسازی، قرار است اجرا شود.

 اجرای طرح خانه دار شدن خانواده های چند معلولی

  محمد ساردویی مدیر کل راه و شهرسازی جنوب کرمان در مورد طرح خانه دار شدن خانواده های چند معلولی به کاغذ وطن گفت:  این طرح برای خانوارهایی که دو معلول دارند اجرا می شود و  ساز و کار این طور است که این خانواده ها را بهزیستی به ما معرفی می کند و ما زمین در اختیارشان می گذاریم، در همین راستا تفاهم نامه ای داریم با انجمن خیرین مسکن ساز  و بهزیستی ،ما بحث زمین را پوشش می دهیم ، انجمن خیرین مسکن ساز و بهزیستی هم ، از  نظر مالی کمک می کنند و یک درصدی هم خانواده مددجو می پردازد . ساردویی گفت: تا کنون چندین مورد واگذاری زمین در شهرستان هایی که متقاضی وجود داشته، انجام شده است .  به گفته مدیر کل راه و شهرسازی جنوب  در این طرح زمین های واگذار شده در سطح شهرها پراکنده است.  وی در مورد مناسب سازی این مسکن ها اعلام کرد: به طور کلی راه و شهرسازی در این طرح فقط واگذاری زمین ها را بر عهده دارد و  بهزیستی و انجمن خیرین، ساخت را بر عهده دارند اما بر اساس استانداری که مد نظر است این خانه ها  ساخته خواهند شد . تلاش بر این است که در نواحی به این گروه از متقاضیان، زمین داده شود که بتوانند مسکن ویلایی بسازند که معلول با مشکل مواجه نشود.   ساردویی ادامه داد: فقط در شهر جیرفت  تا حدودی زمین کم است اما در بقیه شهرها با محدودیت  روبرو نیستیم و برای مسکن ویلایی زمین واگذار می شود .  به گفته ساردویی این زمین به صورت رایگان در اختیار خانواده های  دو معلولی قرار می گیرد.  در انتها ساردویی یادآور شد: احتمالا واگذاری به صورت 99 ساله انجام شود اعیان متعلق به مددجو است و و  اختیار استفاده به عهده مالک اعیان است. مدیر کل راه و شهر سازی جنوب اعلام کرد : این طرح مشارکتی است که  در جنوب استان  هم قطعا اجرا  می شود.

 طرح با حضور خیرین قابل اجرا می‌شود

 رضا نژاد رییس بهزیستی جیرفت در مورد این طرح به کاغذ وطن گفت: بر اساس قوانین و دستورالعمل های موجود در این طرح، مسکن و شهرسازی  باید زمین در اختیار  مددجو قرار بدهد.  بهزیستی هم  با  توجه به چارچوب و قوانینی که دارد تسهیلاتی را در اختیار  خانواده های چند معلولی قرار می دهد تا ساخت را شروع کنند. رضانژاد  ادامه داد: مسکن و شهرسازی زمین را به این  شرط تحویل می دهد که مددجو شروع به ساخت و ساز کند. وی ادامه داد:  در شهر جیرفت در بحث زمین یک مقدار کمبود وجود دارد و طرح پیشنهادی به صورت آپارتمانی و مجموعه ای است. اما در شهرهای جنوبی تر امکان واگذاری زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی وجود دارد.  این طرح برای شهرنشینان است  در روستاها مسیر این واگذاری فرق می‌کند.  برای خانه سازی برای معلولان باید  به شرایط ویژه ای توجه شود، اول اینکه زمین های واگذاری در یک نقطه متمرکز نباشند و بعد بحث آسانسور است که  برای معلول جسمی حرکتی، واجب است و البته بسیار هزینه بر هم هست. رضانژاد یادآور شد :  ساخت مسکن حتی با واگذاری زمین ، در شرایط اقتصادی و با توجه به افزایش قیمت ها، کار  پیچیده ای است. ساخت مسکن برای کسی که  شاغل است  بسیار دشوار است، برای مددجو های بهزیستی این مشکلات چند برابر هم می شود و مشکل اصلی آورده ی سهم مددجو است  و معمولا خانواده های چند معلولی، آورده ای نداشته و به همین دلیل اجرای این طرح نیاز به کمک خیرین دارد . برای ساخت هر واحد، بر اساس برآوردها، حدود  600 میلیون تومان نیاز است . رییس بهزیستی جیرفت یادآوری کرد:  ما  در حال بررسی  میزان توان مالی مددجویان هستیم و به زودی جلسه ای هم با حضور دوستانمان در راه و شهرسازی و خیرین برگزار کرده و امکان اجرایی شدن این طرح را در جنوب بررسی می کنیم .  به گفته رضا نژاد رییس بهزیستی جیرفت  در  این شهرستان 10 خانوار چند معلولی وجود دارد که شرایط استفاده از این  طرح را دارند. وی گفت: ممکن است برخی از خانواده های چند معلولی شرایط را نداشته به طور مثال خانواده چند معلولی ای که پیش از این یک سری تسهیلات دولتی گرفته است  نمی تواند در این طرح باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :