در پناهگاه سگ‌های بلا صاحب کرمان چه می‌گذرد؟

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 860

در  پناهگاه سگ‌های بلا صاحب کرمان چه می‌گذرد؟

شهرداری یا انجمن حمایت از حیوانات،‌ مسئول وضعیت نابسامان پناهگاه سگ‌های بلا صاحب کرمان چه کسی است؟ برای ساماندهی آن چه برنامه‌ریزی شده است؟ تعداد بسیار زیاد سگ‌های گرسنه در فضایی کوچک توام با پارس های بی امان و دعوا بر سر غذایی محدود. خلاصه‌ی فیلم هایی که در چند روز اخیر از پناهگاه سگ‌های بلاصاحب کرمان منتشر شد. ۱۲ آبان ماه بود که با انتشار عکسی در پیج اینستاگرام شبکه من و تو از وضعیت نا به سامان پناهگاه سگ های بلاصاحب کرمان احساس ها برانگیخته شده و بار دیگر این پناهگاه بر سر زبان ها افتاد. همزمان با این موضوع حضور سید مهدی طباطبایی استاد فقه  محیط زیست حوزه علمیه قم و روحانی حامی حیوانات در کرمان برای سرکشی از پناهگاه و جمع آوری کمک های مردمی موضوع را داغ تر کرد.  ماجرای پناهگاه کرمان اما داستان تازه ای نیست. ماجرای شهرداری و انجمن حمایت از حیوانات هم از همان روزهای اول شروع شده و قصه درازی دارد. شهرداری می گوید انجمن راضی به امضای قرارداد نشده و مسئولان انجمن می گویند قرارداد را امضا نکردند چون مفادی خلاف قانون در آن وجود داشته است. در همین مورد در شورای شهر نیز چندین  مرتبه صحبت از مبالغی مانند 100 و 200 میلیون برای عقد قرارداد با انجمن حمایت از حیوانات در میان بوده است اما خبری از قرارداد نیست.

اما مسئول وضعیت امروز پناهگاه چه کسی است؟

مسئولان انجمن صاحب پناهگاه را شهرداری اعلام کرده و می گویند تنها کار حمایتی انجام می دادند و هیچگاه قراردادی با آنها نوشته نشده است. مدیرعامل انجمن: اقدامات انجمن بدون هرگونه کمکی بوده است اعضای انجمن معتقدند کارهای آنها در این مدت دیده نشده است. رجبی رییس بیمارستان نورییه کرمان و مدیرعامل انجمن حمایت از حیوانات می گوید: از نظر قانونی هیچ تکلیفی بر انجمن نیست. وی افزود: در ابتدا شهرداری تنها بخش حصار کشی زمین و گذاشتن یک منبع آب در پناهگاه را انجام داد . سپس سگ‌ها  جمع آوری و در پناهگاه رها شدند. و هیچ بستر دیگری در پناهگاه نبود. رجبی عنوان کرد: کارهایی شامل دیوارکشی خرید منبع آب نظافت  انگل زدایی و عقیم سازی توسط انجمن انجام شده که همه این اقدامات بدون هرگونه کمکی بوده است. و شهرداری نقشی در آن نداشته است. وی در زمینه عدم امضای قرارداد واگذاری با شهرداری گفت: انجمن قرارداد را امضا نکرده چون بر اساس قانون نبوده. آیین نامه وزارت کشور کاملا مشخص است. و اگر ما خلاف قانون گفتیم حاضر به تسلیم هستیم. موضوع دیگر مورد انتقاد منتقدان انجمن شفاف سازی مالی انجمن بود که رجبی  توضیح داد: کارتی به نام انجمن با قابلیت ارزیابی مشخص شده و هیچ گونه شک و شبه ای در آن وجود ندارد. اعضای انجمن هم قابل بررسی هستند. وی در مورد اتفاق های اخیر پناهگاه و حضور دیگر حامیان نیز گفت: ماه ها به دنبال یک درخواست بودیم اما با در بسته رو به رو می شدیم. حالا اما  با چند تماس از خارج از کشور همه چیز ترتیب اثر داده شده است. رجبی در زمینه وضعیت ادامه کار انجمن با پناهگاه سگ‌های بلا صاحب نیز گفت: قرار شد مکاتبه ای با مسئولان داشته باشیم. مطابق قانون اگر قبول داشتند همکاری می کنیم.

نایب رییس انجمن: با تخریب کاری پیش نمی‌رود

شهیدی نایب رییس انجمن حمایت از حیوانات رها  نیز می گوید: بارها به شهرداری گفته شده فرآیند ساماندهی باید پشت سر هم انجام شود. شرح وظایف و مراحل ساماندهی نوشته شده و به شهرداری ها ابلاغ شده چرا انجام نشده است و از تمام آن فقط زنده گیری انجام می شود؟ وی ادامه داد: سایت دومی که اعلام شده شهرداری در حال ساخت آن است انجمن از 2 سال پیش ساخته، اما چون جای مناسبی نداشت و سگ ها فنس ها را پاره می کردند مجبور به جمع آوری شد. نایب رییس انجمن حمایت از حیوانات عنوان کرد: ما یک سازمان حقوقی هستیم با یک شماره حساب مشخص که قابل بازرسی و است. همه چیز روشن است. و با تخریب کاری پیش نمی رود.

شهردار کرمان: به علت تقاضای زیاد مردم برای جمع آوری آمار سگ ها بالا رفت

طرف دیگر ماجرا اما شهرداری کرمان است. عالم زاده شهردار کرمان می گوید:  بر اساس بررسی های انجام شده بیش از ۹۵ درصد عملیات عمرانی پناهگاه را شهرداری انجام داده. و کارهای مختصری هم توسط انجمن صورت گرفته است. وی توضیح داد: با رشد بیش از حد سگ ها و تقاضای مردم برای جمع آوری شهرداری مجبور به سرعت دادن در جمع آوری سگ ها شده و آمار سگ ها بالا رفت. شهردار کرمان در زمینه عدم انعقاد قرارداد با انجمن می گوید: جلسات زیادی برای قرارداد با انجمن تشکیل شد .اما انجمن زیر بار قرار داد نرفت. احساس من این است انجمن نمی خواست پناهگاه سگ‌های ‌بلا‌ صاحب سروسامان بگیرد.  عالم زاده عنوان کرد: احداث سایت دوم از سال گذشته شروع شد. فنس کشی انجام شد. خود انجمن تقاضا داد اما پیگیری نشد. وی افزود: با اینکه عقیم سازی وظیفه دامپزشکی است، یک دامپزشک نیز استخدام و عقیم سازی در حال انجام است. عالم زاده عنوان کرد: در مورد بحث های مالی انجمن  نیز ابهاماتی وجود دارد که نهادهای نظارتی باید بررسی کنند. وی در زمینه عدم کمک مالی به انجمن گفت: هیچ پولی بدون قرارداد نمی توان داده شود. در حالی که انجمن از حامیان پول می گیرد. شهردار کرمان گفت: ادامه کار شهرداری با انجمن امکان پذیر نیست و سعی داریم با تاسیس انجمن دیگری  کارها انجام شود. وی افزود: حامیان نیز دچار چند دستگی شدند و قصد دارند حمایت خود را قطع می کنند و دلیلی ندارد شهرداری چیزی که مورد تایید حامیان نیست حمایت کند.  شهردار کرمان ادامه داد: صورتهای مالی شهرداری کاملا مشخص است. بودجه ای نیز در ردیف های اعتباری وجود دارد و می تواند افزایش و کاهش پیدا کند.

حامیان برون مرزی تا کجا پای پناهگاه هستند؟

گفتنی است حامیان اصلی که شهردار کرمان در اینجا از آن ها صحبت می کند افرادی از اتریش و آمریکا هستند. حضور طباطبایی در  کرمان نیز با هدایت همین حامیان بوده است. طباطبایی که قرار بود 2 روز در کرمان باشد حالا نزدیک به یک هفته در کرمان است. شنیده شده قصد دارد مدیریت پناهگاه را نیز بر عهده بگیرد. از طرفی برخی از حامیان سعی در تخریب اعضای انجمن دارند. دفاع اعضای انجمن از خود در مقابل این تخریب ها نیز به یک کشمکش تبدیل شده که در نهایت به ضرر حیوانات است.

به نظر می رسد نگاه شهرداری کرمان هم تماما به این حامیان است. حامیانی که باید دید آیا به تعامل با شهرداری برای امضای قرارداد می رسند؟  به توجه به خارج بودن این حامیان قرارداد با چه کسی نوشته می شود؟ و حامیان تا کجای کار پای پناهگاه کرمان می مانند؟ با تمام تفاسیر و حرفای بالا و پایین آنچه در حال حاضر بیش از هر چیزی اهمیت دارد ساماندهی پناهگاه و وضعیت نا به سامان این حیوانات بی پناه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 79
  • امروز: 19
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,444
  • ماه: 7,228
  • سال: 24,620