در سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی به جیرفت مطرح شد؛ نیاز به توسعه زیر‌ساخت‌های امنیتی در جنوب‌کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1774

در سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی به جیرفت مطرح شد؛ نیاز به توسعه زیر‌ساخت‌های امنیتی در جنوب‌کرمان
گزارش | کاغذ‌وطن
جنوب‌کرمان علاوه بر خشک‌شدن ‌هلیل‌رود بواسطه سد‌سازی در بالادست، از چالش تردد اتباع و قاچاق سوخت نیز رنج می‌برد.
مشکلات متعدد حوزه‌های مختلف جنوب کرمان رئیس کمیسیون امنیت ملی و اعضای این کمیسیون را به جیرفت کشاند.
نماینده مردم جیرفت عنبرآباد در مجلس که خود نیز یکی از اعضای این کمیسیون است ترتیب سفر را داد.
اعضا با حضور درمنطقه طی گشت هوایی با بالگرد و بعد از آن نیز تشکیل جلسه شورای تامین بیشتر با مشکلات جنوب‌کرمان آشنا شدند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره سفر اعضای این کمیسیون گفت: نخستین روز این سفر نظارتی با ورود اعضای کمیسیون به شهر جیرفت آغاز شد و به صورت هوایی مسیر تردد اتباع و قاچاق در جنوب استان کرمان بازدید و مورد بررسی قرار گرفت.
ابراهیم رضایی با اشاره به جلسه اعضاء با مسوولان تامین هشت شهرستان جنوبی استان کرمان در فرمانداری جیرفت، افزود: در این نشست مسائل و مشکلات شهرهای جنوبی استان کرمان، چالش‌ها، فرصت‌ها، خلاء‌ها و نیازمندی‌ها آنها به ویژه در حوزه امنیتی و انتظامی مطرح و بررسی شد.
*لزوم اصلاح قوانین برای ارتقا امنیت
رضایی ادامه داد: اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس پس از استماع نظرات اعضای شورای تامین، دیدگاه‌های خود را بیان کردند که لزوم اصلاح برخی از قوانین برای ارتقاء سطح امنیت، انسداد مرز و لزوم افزایش بودجه آن، آمادگی تدوین قانون برای مبارزه با تشدید قاچاق، لزوم تامین آب جنوب استان کرمان و تقویت مراکز و تجهیزات انتظامی در این استان از جمله این نظرات و دیدگاه ها بود.
او با اشاره به تاکیدی که در این نشست به اهمیت جنوب‌کرمان در تدابیر و تصمیمات ملی شد، گفت: اعضا نشست، رسیدگی ویژه به جنوب استان را یادآور شدند و مقرر شد در نشستی که در شهر کرمان برگزار خواهد شد، برخی از مشکلات استان کرمان با حضور فرماندهان و مسوولان مربوطه مطرح و پیگیری شود.
رضایی خاطرنشان کرد: همچنین مسائل مربوطه به هلیل‌رود با حضور وزرای مربوطه در جلسات آینده کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی خواهد شد.
*هلیل‌رود به زندگی مردم گره خورده
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن تشریح ابعاد مختلف این سفر، بررسی مسائل مختلف مثل تردد قاچاقچیان سوخت، انسان، سلاح و دیگر ابعاد، به درخواست مردم منطقه اشاره و اظهار کرد: زندگی مردم، معیشت و اقتصاد این منطقه سال‌ها به رودخانه هلیل گره خورده و خشک شدن آن اثر منفی گذاشته است.
ابراهیم عزیزی با بیان اینکه از دغدغه‌های مردم جیرفت هلیل رود بود و تاکید زیادی روی آن داشتند، افزود: اینکه در بالا دست با هر هدف سدی ساخته شود اما اقتصاد مردم آسیب ببیند توجیه اقتصادی و امنیتی ندارد، چون یک بحث امنیتی ما اقتصاد و اثری که اقتصاد بر امنیت دارد، است.
عزیزی اضافه کرد: امروز تصمیم‌هایی در این زمینه گرفتیم و در ادامه وزیران نیرو و جهاد و سایر مسئولان را به کمیسیون امنیت ملی دعوت می کنیم تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای حل مشکل مردم جنوب کرمان احصا شود.
او اظهارامیدواری کرد که با روندی که اجرایی هم باشد بتوان حیات لازم را به این رودخانه بخشید و گفت: حیات هلیل‌رود به معنی زندگی و اقتصاد مردم و حل مشکلات آنان است.
عزیزی با اشاره به اینکه اولین سفر کمیسیون امنیت ملی را به استان کرمان اختصاص دادیم، یادآور شد: اولین اقدام لازم، شناخت کامل از جغرافیای جنوب کرمان بود که با بهره‌گیری از ظرفیت بالگرد و گشت‌هوایی انجام شد.
او ادامه داد: همچنین جلسه شورای تامین شهرستان‌های جنوب کرمان هم تشکیل شد و مسائل و مشکلات متعددی را مطرح کردند.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در ادامه سفر در مرکز استان نشست‌های تخصصی خواهیم داشت، جلسه شورای تامین استان را برگزار می‌کنیم و یک جمع‌‌بندی در استان و نیز در تهران روی موضوعات مهمی که بخشی از آن با قانون گذاری، بخشی با اصلاح قوانین و نیز بخشی هم پیگیری از طریق دولت است دنبال می کنیم تا مسائل و مشکلات جنوب کرمان حل و فصل شود.
او افزود: یک بخشی از مسائل را هم به فرماندهان نظامی و انتظامی و مسئولان و رده‌های مختلف تامین امنیت یادآور می‌شویم.
عزیزی تاکید کرد: می‌توانم این نوید را دهم که اولین سفر به کرمان منجر به فرصتی برای تقویت و توسعه زیرساخت‌هایی که امنیت‌ساز هستند شود و رضایت مردم عزیزمان را در بر داشته باشد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: زیرساخت‌های امنیت‌ساز جنوب استان کرمان توسعه و تقویت خواهد یافت تا رضایتمندی مردم را در بر داشته باشد.
او شرکت در جلسه مشترک شورای تامین هشت شهرستان جنوبی استان را از دیگر برنامه‌های سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرد و افزود: فردا در مرکز استان کرمان نشست‌های تخصصی خواهیم داشت و سپس شورای تامین استان برگزار خواهد شد و مسائل و مشکلات را در کرمان و تهران مورد بررسی قرار خواهیم داد.
عزیزی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: هلیل‌رود یکی از دغدغه‌های مردم جنوب کرمان است و بحث درستی است زیرا معیشت و اقتصاد مردم به این رودخانه گره خورده، اینکه اقدامی (احداث سد) در بالادست رودخانه با هر هدفی انجام دهیم و باعث آسیب به اقتصاد مردم شود، توجیه اقتصادی و امنیتی ندارد. بنابراین در کمیسیون امنیت ملی با حضور وزرای نیرو و جهادکشاورزی و سایر مسئولان مربوطه این مشکل را مورد بررسی قرار خواهیم داد و با تصمیمات قابل اجرا ان‌شاءالله حیات لازم را به این رودخانه بدهیم و حیات این رودخانه به معنی زندگی مردم و حل مشکلات مورد انتظار آنهاست.
*چالش‌های حوزه کشاورزی مطرح شد
به گزارش کاغذوطن به نقل ازایرنا اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با هماهنگی و دعوت بهنام سعیدی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد و عضو همین کمیسیون مجلس صبح امروز وارد جیرفت شدند.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: چالش‌های کشاورزان جنوب کرمان به اطلاع اعضای کمیسیون امنیت ملی رسید.
بهنام سعیدی گفت: یکی از موضوعاتی که در نشست شورای تامین هشت شهرستان را مطرح کردیم، مشکلات کشاورزی در جنوب استان بود چرا که کشاورزان علی رغم زحماتی که متحمل می‌شوند اما در فصل برداشت با چالش جدی بازاریابی و فروش محصولات خود روبرو هستند.
بهنام سعیدی در پایان نشست شورای تامین هشت شهرستان جنوبی کرمان که با حضور کمیسیون امنیت ملی برگزار شد، گفت: در سفراعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ظرفیت‌های جنوب استان و همچنین تهدیدات حوزه امینی این منطقه را مورد بازدید و بررسی قرار دادند.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: یکی از موضوعاتی که در نشست شورای تامین هشت شهرستان را مطرح کردیم، مشکلات کشاورزی در جنوب استان بود چرا که کشاورزان علی رغم زحماتی که متحمل می شوند اما در فصل برداشت با چالش جدی بازاریابی و فروش محصولات خود روبرو هستند.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد بر امنیت تاثیر گذار است، اظهار کرد: هنگامی که کشاورز با چالش عدم فروش محصولات کشاورزی خود مواجه باشد آنگاه این چالش باعث می شود تا با مشکلات اقتصادی مواجه شود که در نتیجه این مهم می تواند بر مسائل امنیتی تاثیر گذار باشد.
سعیدی عنوان کرد: در بازدید هوایی که بر فراز هلیل رود داشتیم اعضای کمیسیون مشاهده کردند که قطره‌ای آب‌ در این رودخانه نیست و این مسئله آنها را بسیار متعجب کرد که چرا رودخانه هلیل رود به این سرنوشت دچار شده است و امیدواریم با تمهیداتی که اندیشیده می شود مشکل هلیل رود حل شود.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در نشست شورای تامین شهرستان های جنوبی کرمان، مسئولان نیز در حوزه های مختلف امنیتی، انتظامی و قضایی مسائل شهرستان‌های خود را مطرح کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 9
  • دیروز: 91
  • هفته: 833
  • ماه: 6,300
  • سال: 53,853