رایزنی‌های صادراتی نتیجه ملموسی برای پیازکاران نداشت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 937

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

رایزنی‌های صادراتی نتیجه ملموسی برای پیازکاران نداشت

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص آخرین اخبار حوزه انتخاباتی خود می‌گوید: پروژه های متعددی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حسین آباد و ساردوئیه جیرفت کرمان کلنگ زنی و افتتاح شد، وزیر کشاورزی و معاونین او از جیرفت و عنبرآباد و ۵ شهرستان دیگر در جنوب کرمان بازدید داشتند و از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گرفتند.

نماینده مردم‌جیرفت و عنبرآباد در ادامه تاکید می‌افزاید: جنوب استان کرمان یکی از مناطق مهم به لحاظ کشاورزی است و هر سال نزدیک ۵ میلیون تن محصول تولید می‌شود و اکثر محصولات تولیدی نوبرانه و خارج از فصل است؛ این موضوع به لحاظ استراتژیک برای کشور بسیار اهمیت دارد. سرمای بی سابقه دیماه منجر شد بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی، پیاز و باغ‌های مرکبات و حتی میوه‌های گلخانه‌ای دچار آسیب شده‌اند، خسارات این سرمازدگی بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی ادامه می‌دهد: در بازدیدی که وزیر کشاورزی همراه معاونین خود از این مناطق داشتند مقرر شد بخشی از خسارات از طریق مدیریت بحران قسمتی هم توسط سازمان‌های بیمه گر برای باغ‌های که تحت پوشش هستند در نظر گرفته شود تا جبران خسارات این سرما زدگی صورت بپذیرد.

حدود ۲/۷ برابر سطح ابلاغیه کشت پیاز فقط در جنوب کرمان 

اعظمی ساردویی با اشاره به عمده فعالیت مردم جیرفت و عنبرآباد می‌گوید: جنوب استان کرمان شامل هفت شهرستان می‌شود و عمده مشاغل اهالی آنها از قدیم الایام کشاورزی است که بیشتر به کشت پیاز و سیب زمینی مشغول هستند و حدود ۲/۷ برابر سطح ابلاغیه کشت پیاز فقط در جنوب کرمان داشته‌ایم البته این موضوع از تابستان قابل پیش بینی بود چرا که میزان تولید پیاز در استان از قبل  پیش بینی بوده و این باعث ارزانی پیاز در منطقه شده و تا جایی که دولت  مقداری از پیاز اهالی این منطقه را خریداری کرد و عمده این محصول باز در انبارها باقی مانده و مقداری از آن در پاییز توزیع شده این مسئله دومینوورا ادامه داشته و باعث شد تا محصول پیاز استان کرمان با قیمت نزولی بر روی زمین باقی بماند و همین موضوع پیاز مصداق دیگر محصولات کشاورزی در کرمان بویژه جیرفت و عنبرآباد است، این استان ظرفیت تولید ۱۰۰۰ تن بیش از ظرفیت پیش بینی پیاز در کشور است تقریبا بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ تومان هر کیلو پیاز هزینه دارد یعنی به ازای نهادهای دائمی،هزینه آب و برق و تمام هزینه بهای تمام شده پیاز به کشاورز پرداخت نمی‌شود و عملا برای کشاورز به صرفه نیست پیاز برداشت کند.

بررسی مازاد تولیدات کشاورزی کشور در مجلس

وی ادامه می دهد: قیمت تمام شده پیاز در کرمان یک هزار تومان در تهران هفت هزار تومان است یعنی ۶ هزار تومان اختلاف خرید پیاز کف مزرعه تا کف بازار است. نکته اینجاست که باید مورد توجه قرار بگیرد،در کمیسیون کشاورزی چندین جلسه در خصوص مازاد تولیدات کشاورزی کشور منجمله جنوب کرمان بحث و بررسی انجام داده‌ایم و از سفیران کشورهای ایران در روسیه، ارمنستان و عراق دعوت به عمل آمد تا در خصوص صادرات محصولات کشاورزی رایزنی داشت متاسفانه این جلسات نتایج ملموسی برای پیاز به همراه نداشته است.

اعظمی ساردوئی تاکید می‌کند: بیش از ۷۰ درصد مردم کرمان به کشاورزی مشغول هستند و بیشتر محصولات تولیدی نوبرانه در زمستان و خارج از فصل است و دغدغه اصلی بنده به عنوان نماینده بیشتر همین موضوع است بی توجهی به کشاورزان این منطقه باعث مهاجرت اهالی به حاشیه شهرها می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم ادامه می‌دهد: در خصوص مسائل بهداشتی و درمانی در چند سال اخیر شاهد اقدامات خوشایندی بودیم در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی جیرفت حدود ۷ شهرستان این استان پهناور را پوشش می‌دهد، وزارت بهداشت و درمان پزشکی در مورد مشکلات بهداشتی شهرستان جیرفت و عنبرآباد خدمات خوشایندی در طول یکسال اخیر داشته اند.

مشکلات بهداشتی جنوب کرمان را دریابید

او ادامه می‌دهد: دو بیمارستان حوزه انتخاباتی جیرفت و عنبرآباد بیمارستان ۹۶ تختخوابی شهرستان عنبرآباد با جمعیتی بالغ ۱۰۰ هزار نفر هنوز به ۳۰ درصد نرسیده و هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد هزینه نیازمند است و در این مدت فقط توانستیم حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار دریافت کنیم. یکی از مشکلات مردم تکمیل نشدن این بیمارستان است و دیگری بیمارستان آیت الله کاشانی است که مشکلات خاص خود را دارد.

عضو مجمع نمایندگان کرمان خاطرنشان کرد: شیوع کرونا عاملی بر ترک تحصیل تعدادی از دانش آموزان کرمانی شده که به دلیل نداشتن امکانات تحصیلی آنلاین نظیر گوشی هوشمند، تبلت و پهنای اینترنت از تحصیل جا مانده‌اند.انتظار داریم با توجه به محرومیت‌های منطقه وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش توجه‌ ویژه‌ای به استان‌های محروم کشور داشته باشند، ناگفته نماند هنوز در این شهر مدارس کانکسی و حتی چادری وجود دارد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 12
  • امروز: 218
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,453
  • ماه: 7,606
  • سال: 25,090