موزه نفت‌سوزها در کنسولگری قدیم انگلیس

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 941

روز گذشته و در کرمان افتتاح شد

موزه نفت‌سوزها در کنسولگری قدیم انگلیس

موزه نفت‌سوزهای کرمان نخستین موزه صنعتی – اجتماعی کشور در عمارت کنسولگری قدیمی انگلیس در کرمان افتتاح شد. موزه نفت‌سوزها عصر امروز در عمارت کنسولگری قدیمی انگلیس در محله زریسف شهر کرمان عصر دیروز با حضور واعظی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمان، فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان، عالم‌زاده شهردار کرمان، نعمت‌الهی مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت و کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افتتاح شد.

موزه نفت‌سوزهای کرمان پنجمین موزه از موزه‌های صنعت نفت و نخستین موزه صنعتی – اجتماعی کشور به شمار می‌رود که بنای آن به کوشش مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت و با تصویب اداره کل ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، به شماره 31785 در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

موزه نفت‌سوزها در عمارت کنسولگری قدیمی انگلیس راه‌اندازی شده است؛ این عمارت توسط سیدابوالحسن‌خان بیگی (حاکم وقت کرمان در دوره زندیه) ساخته شد و در دوران پس از زندیه سال‌ها مقر ماموران انگلیس در شرق ایران و از جمله مقر فرماندهی پلیس جنوب ایران بود.

پس از رفتن انگلیسی‌ها، این ساختمان به شرکت نفت انگلیس و ایران واگذار شد و تا زمان ملی شدن صنعت نفت در اختیار آنها بود تا اینکه پس از ملی شدن صنعت نفت، این عمارت در اختیار شرکت ملی نفت و سپس شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کرمان قرار گرفت و از آن برای کاربری مسکونی بهره‌برداری می‌شد.

این عمارت مدت‌ها به صورت متروکه رها شده بود و در معرض آسیب و تخریب قرار داشت تا اینکه پس از تشکیل مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، مقدمات بازسازی و مرمت بنا آغاز شد و روز گذشته با عنوان موزه نفت‌سوزها  مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت. | تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :