سال ۱۳۹۹ چگونه بر جنوب کرمان گذشت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 951

سال ۱۳۹۹ چگونه بر جنوب کرمان گذشت

فروردین

فروردین ماه 1399 استان کرمان در یک قدمی وضعیت قرمز قرار داشت. البته چون به دلیل شیوع کرونا اکثر کارخانجات و …تعطیل شده بودند مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان سامانه ای را برای دریافت مقرری بیمه بیکاری برای این قشر معرفی کرد. جاری شدن سیل در فروردین ماه امسال نیز خسارت های زیادی را در جنوب استان به بار آورد، تعداد زیادی از اهالی این منطقه دچار بحران جدی شدند، بحرانی که زندگی آن ها را به خطر انداخت، دام هایی که که تلف شدند، گندم‌زار‌هایی که سیل از بین برد، دیوار‌های گلی که خراب شدند، خانه‌هایی که غیر قابل سکونت شدند. به گفته مدیر کل کمیته امداد استان، ۴ هزار و ۸۰۰ خانوار جنوبی تحت حمایت در سیل اخیر دچار خسارت شدند.امسال ۱۲هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان به کشت گوجه‌فرنگی اختصاص یافت که ۴۵ درصد از گوجه مورد نیاز کشور در خارج فصل را تأمین می‌کرد اما متأسفانه شیوع بیماری کرونا و متوقف شدن صادرات موجب شد تا بسیاری از این محصول بر روی دست کشاورزان بماند و حتی رغبتی برای برداشت محصول در بین کشاورزان ایجاد نشود.

اردیبهشت

 کشاورزان جنوب کرمان در اردیبهشت ماه امسال با وضعیت قرمز بازار گوجه فرنگی دست و پنجه نرم می کردند. در ستاد تنظیم بازار استان خرید حمایتی این محصول توسط سازمان تعاون روستایی تصویب شد. اما کشاورزان به حدی زیادی متضرر شدند. این در حالی بود که در همین زمان کشاورزانی که پیاز کاشته بودند نیز از وضعیت خود ناراضی بودند انگار بذر پیاز یارانه ای جنوب استان بسیار کمتر از میزانی بود که کشاورزان نیاز داشتند، توزیع بذر یارانه ای پیاز نیز در زمانی که وضعیت جنوب به لحاظ شیوع کرونا قرمز شده بود بود صدای بسیاری از مردم را درآورد.

خرداد

در خردادماه جنوب استان مورد هجوم ملخ های صحرایی قرار گرفت، برخوری رییس سازمان کشاورزی در آن زمان گفته بود مبارزه با آفت ملخ در 30 هزار هکتار از مزارع جنوب انجام شده اما هنوز احتمال حمله‌های شدیدتر وجود دارد.

درست در همین ماه بود که در چند نقطه از شمال و جنوب استان شاهد آتش‌سوزی مراتع بودیم. طبق گفته مسوولان عامل 95 درصد این آتش‌سوزی ها خطای انسانی بود.

تیر

در تیرماه 99 به دستور وزیر جهاد کشاورزی، منطقه جنوب کرمان به عنوان پایلوت کشاورزی قراردادی در کشور معرفی شد. این تصمیم نتیجه نشست رییس سازمان کشاورزی جنوب با وزیر جهاد کشاورزی بود که برای اولین بار در کشور اجرا می‌شد.در همین زمان استفاده از ماسک، دستکش و …در ناوگان مسافربری استان اجباری شد زیرا شمار قربانیان کرونا در استان رو به افزایش بود.

در اوایل تیرماه همچنین به طور غیرمنتظره مبالغ کلان به حساب تعدادی از مردم قلعه گنج وارد شد که در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد. مهدی شهسواری فرماندار قلعه‌گنج در این رابطه گفته بود: کارتی از سوی کمیته امداد امام خمینی به نام کارت “امداد ولایت” در اختیار برخی مددجویان این کمیته قرار گرفته است که در برخی از ماه های سال برای افراد تحت پوشش شارژ می‌شود که این مبلغ نیز به صورت اعتباری بوده و مددجو می توانند از فروشگاه‌های طرف قرارداد کمیته امداد به اندازه شارژ وسیله خریداری کنند که به عنوان یک سبد کالا کمکی به حساب می آید. اما مدیرکل کمیته امداد استان از واریز چنین پولی ابراز بی اطلاعی کرد.

مرداد

مردادماه برای جنوبی ها با سیل آغاز شد، روستاهای اطراف دو رودخانه سورگاه و دهندران در بخش رمشک قلعه‌گنج  شاهد سیلاب بزرگی بودند که بعد از باران شدیدی که کمتر از یک روز بارید، جاری شد، این سیل خسارت‎هایی را به کشاورزان قلعه گنجی وارد کرد و در همان ساعات ابتدای خبر شکستن سیل بند «دهندران» و ترک برداشتن سد روستاهای منطقه «چاهان» منتشر شد.

شهریور

در شهریور ماه 99 نیز اهالی روستای رضاآباد رودبارجنوب علاوه بر اینکه آب آشامیدنی نداشتند، با افت شدید ولتاژ برق هم روبرو شدند.

 قانعی فرماندار رودبارجنوب گفته بود سه مجتمع آب  در شهرستان، در اولویت آبرسانی هستند اما آنقدر محرومیت در منطقه زیاد است که حتی با این  سه مجتمع هم نیاز به صورت کامل برطرف نمی‌شود.

در همین ماه مهدن دهکهان درگیر مشکلات اجتماعی شد و مروجی رییس سازمان صمت نیز اعلام کرده بود این معدن تمامی مجوزهای لازم را دارد و می تواند حامل توسعه برای مردم این منطقه باشد.

امسال باغداران دلفاردی با آفت مگس مدیترانه ای دست و پنجه نرم کردند. حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب کرمان آفت‌کش مگس مدیترانه‌ای را به صورت رایگان در اختیار باغداران دلفاردی قرار داد.

دردسرهای زیست محیطی شهرک‌های صنعتی جنوب نیز در جلسه رفع موانع تولید جنوب استان مورد بررسی قرار گرفت و قرار شده بود این شهرک ها برای بهبود رده ی زیست محیطی خود اقدام کنند. 

در اوایل شهریورماه نیز 16 برند جدید محصولات کشاورزی در جنوب کرمان به ثبت رسید. در همین ماه نیز اطلس آموزشی برای دانش آموزان استان کرمان تهیه شد. این در حالی بود که تا اواخر شهریور ماه حدود 800 نفر جان خود را در استان بر اثر کرونا از دست داده بودند.

مهر

مهرماه 99 نیز در پی  بسته شدن دریچه های سد جیرفت، بوی تعفن و گندیدگی ناشی از تلف شدن ماهی ها و موجودات آبزی بستر رودخانه در اطراف رود پراکنده شد. قریشی رییس محیط زیست جیرفت نیز به این مساله اعتراض کرده و گفته بود حق آبه محیط زیستی باید به صورت مداوم رهاسازی شود نه اینکه برای یک دوره ای خاص  این کار انجام شود و اگر  این حق آبه  کامل رهاسازی نشود هیچ آبی به جازموریان نمی  رسد.

آبان

در آبان ماه بود که بحث انتقال آب هلیل رود از جنوب به شمال استان داغ شد و واکنش فعالان اجتماعی، رسانه ای و مردم جنوب کرمان را در پی داشت. این موضوع تا ماههای بعد هم تیتر اول روزنامه «کاغذ وطن» بود تا جایی که در روز پایانی سال و در نشست خبری استاندار هم در همین مورد از او پرسیدیم و البته جواب قانع کننده‌ای نشنیدیم.

آذر

در آذر ماه نیزه اعلام شد آمار سوانح جاده‌ای در جنوب استان بیشتر از میانگین است این در حالی عنوان شد که این منطقه از داشتن اورژانس هوایی محروم بوده و است. در اواخر این ماه نیز کلیپی از سپهبد شهید سلیمانی در خصوص انتقال آب در فضای مجازی منتشر شد که واکنش های زیادی در پی داشت.مردم جنوب برای آیت الله رئیسی نیز نامه نوشته و از وی استمداد طلبیدند.

دی

اکثر اخبار دی ماه نیز حول محور انتقال آب هلیل می چرخید و آب منطقه ای نیز قول داده بود این مساله را بررسی کند. کشمکش بر سر این مساله تا مجلس هم کشیده شد.

بهمن

بهمن ماه نیز با سرما آمد و توفان شدید در این ماه کار ناتمام سرما را در جنوب استان تمام کرد. کشاورزان جنوب کرمان بر اثر سرمازدگی محصولات خود را از دست داده و ضرر زیادی را متحمل شدند. در همین حین نیز شایعه مسدود شدن حساب کشاورزان جنوبی در فضای مجازی پیچید که رییس بانک کشاورزی جنوب آن را رد کرد. بازرگانان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی  نیز از محدودیت های داخلی گلایه کردند.

اسفند

در اسفندماه سوخت در جنوب کرمان کمیاب شد و مسوولان دلیل این مساله را ارزانی کرایه ها عنوان کرده و گفتند راننده ها حاضر به انتقال سوخت نیستند. این در حالی بود که قاچاق سوخت در منطقه شدت بیشتری به خود گرفته بود.پیازکاران جنوبی نیز در این ماه درگیر ارزانی نرخ پیاز شدند و به نرخ خرید تضمینی پیاز توسط دولت معترض شدند، هنوز این اعتراضات ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 19
  • امروز: 16
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,926
  • ماه: 7,564
  • سال: 25,128