در همایش گرامیداشت روز دامپزشکی مطرح شد. مرغ تولیدی جنوب روانه بازار شمال می‌شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1333

در همایش گرامیداشت روز دامپزشکی مطرح شد. مرغ تولیدی جنوب روانه بازار شمال می‌شود

ریاست سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان: کشتارگاه صنعتی طیور نداریم. باید مرغ تولیدی جنوب کرمان به شمال استان منتقل شود، در آنجا کشتار شود و در برگشت حتی با ارزش افزوده بیشتر هم معمولا به دست ما نمی‌رسد

گزارش / سمیه خدیشی

به مناسبت روز ملی دامپزشکی همایشی برای تجلیل از فعالان این حوزه در جنوب کرمان برگزار شد. 14 مهر روز ملی دامپزشکی نامگذاری شده است. افراد مشغول در این حوزه سهم زیاد و قابل توجهی در تامین امنیت غذایی و بهداشت  و سلامت جامعه دارند. این روز بهانه‌ای برای گردهمایی متولیان این حوزه به همراه بخش‌هایی که در یک زنجیره با دامپزشکی قرار می‌گیرند بود.  

در جنوب کرمان در همایش گرامیداشت این روز علاوه بر مجموعه دامپزشکی، فعالان مرتبط با این حوزه چون کارشناسان معاونت دام و طیور جهاد کشاورزی، خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی و بخش‌های خصوصی مرتبط از مدعوین بودند.

این نشست بهانه‌ای بود که یکی از مشکلات اصلی صنعت طیور در جنوب کرمان یعنی نبود کشتارگاه طیور از زبان ریاست سازمان جهاد کشاورزی و فرماندار جیرفت دوباره شنیده شود.

جنوب کرمان کشتارگاه صنعتی طیور ندارد، این موضوعی نیست که اولین بار مطرح شده باشد اما تاثیرنبود این واحد کشتاراین بار از زبان مسئولان به عنوان گلایه مطرح شد.  با آزادسازی یارانه‌ها و حذف سهم یارانه  حمایتی دولت از نهاده‌های دامی و در نهایت افزایش ناگهانی قیمت‌ها، بازار مرغ هم نوسانات متعددی را از نظر قیمت و عرضه تجربه کرد. گاهی مرغ گرم از بازار پر می‌کشید و گاهی هم با قیمت نجومی در کنج یخچال‌های مرغ فروشی‌ها منجمد می‌شد. بازار ورود مرغ وارداتی را با هدف تنظیم چندین بار تجربه کرد و البته در مجموع مرغ کم و بیش از لیست اقلام مصرفی و سفره مردم پر کشیده است و مصرف آن پایین‌تر از قبل آمده است.

آن طور که در سایت بازار به آن اشاره کرده است وضعیت واردات نهاده‌ها در سال جاری حاکی از آن است که واردات نهاده شامل ذرت، کنجاله سویا، دانه سویا و جو، در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰درصد کاهش‌یافته است لذا معنای مازاد نهاده باوجود کاهش واردات، این است که تولید مرغ کاهش‌یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید گوشت مرغ از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده است. دلیل این کاهش تولید کاهش اقبال مردم به گوشت مرغ است و لذا مرغداران هم انگیزه‌ای برای جوجه ریزی ندارند.

سرمایه‌گذار از احداث کشتارگاه استقبال نمی‌کند

یکی از دلایلی که مانع استقبال  سرمایه‌گذار از احداث واحد کشتار طیور در جنوب کرمان ذکر می‌شود نبود تولید مرغ گوشتی به اندازه قابل توجیه در این منطقه است و باید برای احداث این واحد به اندازه کافی مرغداری فعال داشته باشیم.

آن طور که معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به « کاغذ‌وطن» می‌گوید: تعداد مرغداری‌های گوشتی فعال در منطقه ۱۴ واحد از مجموع ۱۸ واحد موجود است.

علیرضا تارم تولید را برای سال ۱۴۰۰ به مقدار ۲ هزارو ۱۰ تن اعلام کرد و گفت: این حجم تولید برای کشتار به شمال استان فرستاده می‌شود و بعد با توجه به نیاز باید به جنوب کرمان برگردانده شود اما این اتفاق نمی‌افتد. تارم افزود: متاسفانه در زمانی که به این تولید نیاز داریم و کمبود مرغ در منطقه است اذیت می‌کنند و این مرغ  به راحتی برنمی‌گردد. 

از صحبت‌های معاون امور دام این طور بر می‌آید که معضل نبود کشتارگاه در زمان کمبود مرغ پررنگ‌تر می‌شود به طوری که مرغ تولیدی جنوب کرمان علاوه بر اینکه با هزینه بیشتر و کیفیت کمتری به شهروندان این منطقه می‌رسد به همین راحتی‌ها هم از  شمال استان بر نمی‌گردد و اما و اگر دارد.

مرغ تولید جنوب کرمان به کام شمال استان

 این موضوع تنها از زبان معاون امور دام گفته نشد بلکه در تریبون همایش گرامیداشت روز دامپزشک از زبان ریاست سازمان  جهاد کشاورزی و فرماندار جیرفت هم شنیده شد.

ریاست سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: ما  توان تولید کمتر از 20 درصد نیاز بازار مصرف خود را داریم اما همین میزان کم هم به دست مصرف کننده ما نمی‌رسد. 

 احمد احمدپور با اشاره به اینکه کشتارگاه صنعتی  طیور را در جنوب کرمان نداریم افزود: باید این مرغ تولیدی جنوب کرمان به شمال استان منتقل شود، در آنجا کشتار گردد و در برگشت حتی با ارزش افزوده بیشتر هم معمولا به دست ما نمی‌رسد و زمانی که با چالش کمبود مرغ مواجه بودیم شمال استان به دنبال رفع این چالش و مشکل ما نبود.

ریاست سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در ادامه با  توضیح اینکه  در زمان چالش جنوب کرمان، شمال پای خود را کنار می‌کشد و مشکلات جنوب را مربوط به خودش می‌داند، افزود: این در حالی است که بیش از ۸۰  درصد تولیدات کشاورزی شمال مربوط به جنوب است و ما هیچ وقت دنبال این نبودیم که چالش شمال استان را به خود شمال استان واگذار کنیم.

او از دیگر چالش‌های زیربخش دام نبود کشتارگاه دام سنگین عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات ما جای خالی کشتارگاه دام سنگین است که برای تکمیل چرخه تولید در جنوب کرمان ضروری است.

وعده زمین مانده احداث مجتمع مرغ گوشتی کشت و صنعت جیرفت

معضل نبود کشتارگاه صنعتی طیور دام در حالی از زبان مسئولان ذیربط شنیده می‌شود که یکی از دلایل اصلی استقبال نکردن سزمایه‌گذار نبود حمایت‌های دولتی و جوابگو نبودن تولید مرغ گوشتی در این منطقه است. آبان سال گذشته برای مرتفع کردن مشکل تولید مرغ گوشتی در حضور تعداد زیادی مسئولان استانی و شهرستانی کلنگ مجتمع تولید مرغ گوشتی کشت و صنعت جیرفت به زمین زده شد. کلنگی که همچنان در زمین مانده است و احداث این مجموعه تقریبا منتفی شده است. آن طور که احمد بینا، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت جیرفت به «کاغذ‌وطن» می‌گوید: اعتباری برای احداث این مجموعه ندارند و با توجه به بدهی این موسسه به دولت نمی‌تواند از تسهیلات بانکی برای پیشبرد این مجموعه استفاده کند و عملا خبری از این مجتمع مرغ گوشتی نیست.

ریاست سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با توضیح اینکه در زمان چالش جنوب کرمان، شمال پای خود را کنار می‌کشد و مشکلات جنوب را مربوط به خودش می‌داند، افزود: این در حالی است که بیش از ۸۰  درصد تولیدات کشاورزی شمال مربوط به جنوب است و ما هیچ وقت دنبال این نبودیم که چالش شمال استان را به خود شمال استان واگذار کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 52
  • امروز: 23
  • دیروز: 218
  • هفته: 1,304
  • ماه: 7,794
  • سال: 26,416