تغییر مدیرعامل معدن آسمینون با تعطیلی معدن

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 953

با تعطیلی معدن آسمینون منوجان هزار و 200 کارگر به صف بیکاران این شهرستان اضافه شدند

تغییر مدیرعامل معدن آسمینون با تعطیلی معدن

مرضیه قاضی‌زاده/ 

مسلم مروجی، رئیس سازمان صمت جنوب: تعطیلی معدن ربطی به سیمان ندارد/ تامین سیمان شرکت از کرمان مقرون به صرفه نیست. تعطیلی معدن کرومیت منوجان چراغ خاموش پیش رفت. آن طور که مسلم مروجی، رئیس سازمان صنعت، معدن جنوب کرمان می‌گوید نه کارگران و نه حتی مجموعه سازمان صمت از این تعطیلی زودهنگام خبری نداشتند.

هزار و 200 کارگر، در آستانه بیکاری

مجموعا هزار و  200کارگر در دو بخش معدن و فراوری از کار بیکار شدند. کارگرانی که هنوز عیدی آن‌ها پرداخت نشده و تا دو ماه نیز معوقه دارند.

هنوز دلیل واضحی از تعطیلی یکباره این شرکت اعلام نشده اما نوبخت، مدیر عامل شرکت معادن کرومیت از سمتش استعفا داده است.

رئیس هیات مدیره ایران نیست

یک منبع آگاه به «کاغذ وطن» می‌گوید که علی محمدی، رئیس هیات مدیره این شرکت نیز در خارج از ایران است. شنیده‌های خبرنگار کرمان نو حاکی از این امر است که تا چند روز دیگر فردی که هم فامیل  با رئیس هیات مدیره این شرکت است به عنوان مدیر عامل جدید منصوب می‌شود.

اختلافات و مشکلات مدیریتی، فرضیه‌‌ای است که  بیش از هر دلیل دیگری در باره علت تعطیلی این شرکت مطرح شده است. حال آنکه مریم آبشاهی،معاونت پشتیبانی و منابع انسانی اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در گفت و گو با «کاغذ وطن» مشکلات مدیریتی را عامل این تعطیلی دانسته بود.

به طور کلی در رابطه با علت تعطیلی این شرکت چند عامل ذکر شده است. عواملی  که ریشه در خام فروشی این شرکت و نحوه تامین مواد اولیه دارد. در ارتباط تلفنی که صبح امروز مدیر صمت جنوب استان و فرماندار منوجان با رئیس هیات مدیره این شرکت داشته چند عامل افزایش بهره مالکانه، تعرفه گمرکی، عدم تخصیص سهمیه سیمان به عنوان علت تعطیلی این شرکت ذکر شده است.

دلایلی که در جلسه 28 اسفند ماه نیز مطرح شده  و از دید رئیس سازمان صمت پیگیری و برطرف شده بود.

تامین سیمان شرکت از کرمان، مقرون به صرفه نیست

پیش از این  برخی رسانه‌ها کمبود سیمان و نداشتن سهمیه از سیمان کرمان را عامل تعطیلی این شرکت دانسته بودند. در این گزارش‌ به این موضوع اشاره شده بود که شرکت معدن کرومیت هیچ سهمی از سیمان کرمان ندارد و مجبور به خرید سیمان از هرمزگان است. رئیس سازمان صمت جنوب کرمان  اما تامین سیمان از کرمان را غیر اقتصادی‌می‌داند.

مروجی به «کاغذ وطن» می‌گوید:«فاصله این مجموعه تا کرمان بیش از 500 کیلومتر است، درصورتیکه فاصله‌اش با هرمزگان حدود 70 کیلومتر است.» به گفته اوتامین سیمان از کرمان تنها هزینه حمل و نقل بیشتری را بر دوش این شرکت سوار می‌کند. او البته منکر مشکلات تامین سیمان نیست. آن طور که مشخص است بعد از افزایش قیمت سیمان در کشور،استان هرمزگان مانع خروج سیمان از این استان شده و همین مسئله ارسال بار به این شرکت را با مشکل مواجه کرده است.

او در این باره می‌گوید: « استاندارکرمان در نامه‌ای به وزیر کشور غیر قانونی بودن این اقدام را اعلام کرده و با مسئولین سازمان صمت هرمزگان صحبت شده تا سهمیه‌ای برای این شرکت در نظر گرفته شود.»

هیچ افزایشی در حقوق دولتی نداشتیم

از دیگر عواملی که در لیست علت تعطیلی این شرکت آمده است، افزایش حقوق دولتی از 12 درصد به 25 درصد است. مروجی ضمن ابراز بی اطلاعی از افزایش حقوق دولتی، می‌گوید:« ما هم نمی‌دانیم که مدیران این شرکت از کجا شنیده‌اند ویا بر چه اساس می‌گویند که حقوق دولتی افزایش داشته است.»

به گفته رئیس سازمان صمت جنوب استان کرمان میزان حقوق دولتی همان 12 درصد است و هیچ افزایشی در این خصوص صورت نگرفته است.

مشکلات معدن آسمینون منوجان از سال پیش بروز کرده بود. چنانچه همان اوایل سال چند کارگر در اثر ریزش تونل ها جان باختند. اتفاقی که در نهایت موجب اعتراض و تجمع کارگران شده بود. تجمعی که با وعده افزایش حقوق و افزایش ایمنی برطرف شد.

چند ماه بعد اما نه تنها افزایشی در حقوق کارگران اتفاق نیفتاد، بلکه تمدید قراردادها نیز با مشکل مواجه شد. افرادی که بیش از 10سال سابقه کار داشتند و قراردادهایشان یک ماهه تمدید می شد. همین موضوع بود که منجر به تجمع اعتراضی دیگر در دی ماه شد. حالا اما کار به جایی رسیده که کارگران با بیکاری تهدید می‌شوند.

اگر چه سازمان صمت و فرمانداری این شهرستان از پیگیری ها برای راه اندازی دوباره این شرکت خبر داده اند و وعده دادند که تا چند صباحی دیگر این شرکت دوباره فعالیتش را آغاز کند. اما در اظهار نظری که اخیرا علی محمدی، رییس هیات مدیره این شرکت داشته تمام کارگران به کار بر نمی گردند و تنها قرارداد کاری با عده ای از این کارگران بسته می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 157
  • امروز: 142
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,522
  • ماه: 7,921
  • سال: 26,123