رئیس سازمان صمت: پروژه ای به نام پتروشیمی جازموریان نداریم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 996

 پتروشیمی جازموریان بدون مجوز محیط زیست و اطلاع سازمان صمت پیگیری می‌شود

رئیس سازمان صمت: پروژه ای به نام پتروشیمی جازموریان نداریم

سه ماه پیش زمین سومین پتروشیمی استان، جانمایی شد و حالا رئیس سازمان صمت می‌گوید که اطلاعی از این پروژه ندارد. مهدی حسینی نژاد در گفت و گویی که با «کاغذ وطن» داشته پروژه‌های پتروشیمی کرمان  را منوط به دو پروژه پتروشیمی فجر و پتروشیمی کرمان دانسته و گفته غیر از این دو مورد پتروشیمی دیگری در کرمان نداریم. علاوه بر سازمان صمت، محیط زیست نیز از این جانمایی اطلاعی ندارد و می گوید که این پروژه باید قبل از هر نوع جانمایی مجوز محیط زیست را بگیرد.

تعطیلات عید تمام نشده بود که خبر جانمایی پتروشیمی جازموریان منتشر شد. محمد امیری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی نگین جازموریان گفته بود:«برای احداث این طرح در وزارت خانه پیشنهاد مناطق کنار دریا را می‌دادند که با رایزنی های شکرالهی،  نماینده پنج شهرستان جنوبی مجوز احداث در منطقه جنوب کرمان را گرفتیم.» 12 فروردین ماه منصور شکرالهی هم گفته بود که این پروژه در کهنوج اجرا می شود و تنها در فاز نخست هزار نفر را بر سر کار می‌برد.

از سه سال پیش اما مجوز هرگونه صنعت آب بر اعم از پتروشیمی و فولاد در کویر مرکزی لغو شده بود. عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست کشور شهریور 97 گفته بود:« به دکتر تجریشی معاونت محیط انسانی دستور دادم که از ابتدای امسال برای هیچ کارخانه فولاد و پتروشیمی در داخل سرزمین موافقت صادر نشود. احداث این دو صنعت از این پس فقط به شرط احداث در سواحل کشور مجاز خواهد بود.»

پیگیری های «کاغذ وطن» برای مصاحبه با شکراللهی بی نتیجه می‌ماند اما مرجان شاکری، مدیر کل حفاظت محیط زیست مجوز محیط زیستی این پروژه را رد می‌کند.

شاکری به «کاغذ وطن»می‌گوید:«اینکه این طرح مجوز محیط زیست را دریافت می‌کند و یا خیر منوط به برگزاری کارگروه ماده 2 در سازمان حفاظت محیط زیست است و این موضوع هم در اختیار استان نیست.»

به گفته او طرح ارزیابی زیست محیطی این طرح پیش از این رد شده است: «بررسی‌های اولیه طرح پتروشیمی جازموریان انجام شده وایراداتی به آن وارد شده است. قسمتی از زمینی که این پروژه در آن جانمایی شده با بستر رودخانه همپوشانی داشت که قاعدتا وزارت نیرو با توجه به قوانین و مقررات با آن مخالفت کرده و طرح را برگردانده بود.»

او البته این نکته را هم اضافه می کند که این  پروژه به دلیل استقرار در منطقه ویژه اقتصادی یکسری مجوزات قدیمی داشته است:«جانمایی قبلی که به ما دادند به دلیل هم پوشانی به رودخانه رد شد و هنوز مشخصات 50 هكتار جدید به محیط زیست داده نشده است.» در حالی سه ماه از جانمایی این طرح گذشته است که به گفته شاکری بر طبق قانون بدون مجوز محیط زیست امکان جانمایی پروژه‌ای وجود ندارد.

این طرح نه تنها مجوز محیط زیستی نداشته بلکه سازمان صمت نیز از این طرح نامطلع است و مهدی حسینی نژاد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان می‌گوید هیچ تکلیفی برای تامین خوراک این طرح نشده است.

مهدی حسینی نژاد به «کاغذ وطن» می‌گوید:« ما طرحی به نام پتروشیمی جازموریان نداریم و برای مواد اولیه و خوراک دو پتروشیمی کرمان و فکر برنامه داریم.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 27
  • امروز: 36
  • دیروز: 234
  • هفته: 1,499
  • ماه: 7,899
  • سال: 27,009