قطعی مکرر و آبرسانی سیار در کرمان!

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1007

کوچه به کوچه به دنبال آب

قطعی مکرر و آبرسانی سیار در کرمان!

   این روزها دمای ۴۸ درجه به صورت رسمی در استان کرمان ثبت شده این در حالیست که دما سنج‌های مردم اعداد بالاتری را نیز نشان می‌دهد، در اوج گرمای تابستان و شیوع مجدد کرونا و لزوم رعایت نکات بهداشتی اما مردم کرمان برای شستشوی دست هم آب ندارند.

تا یکی دو سال قبل بی آبی مربوط به روستاها و شهرهای دور افتاده و کم برخوردار استان کرمان بود و تانکرهای آبرسان برای تأمین آب مورد نیاز روستاهای کویری راهی بیابان‌ها می‌شدند و مردم کرمان فقط عکس آنها را در رسانه‌ها می‌دیدند و مسئولان هم هر سال از کاهش تعداد این روستاها خبر می‌دادند. اما حالا در گوشه و کنار شهر کرمان تانکرهای آب در حال آبرسانی به مردم شهر کرمان هستند.

دردسرهای عجیب این روزهای بزرگترین شهر جنوب شرق کشور

مشکل مربوط به یکی دو محله هم نیست و همه مردم با مشکل بی آبی دست به گریبان شده‌اند، مسئولان آب و فاضلاب شهری کرمان می‌گویند که آب در کرمان قطع نیست بلکه فشار آب کاهش یافته است اما کافیست شیر آب یکی از خانه‌های شهر را از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب باز کنید تا متوجه شوید آب در لوله‌های شبکه سراسری وجود ندارد.

برای رفع مشکل، مردم به خرید منبع برای آبگیری در طول شب و یا تعویض منبع‌های بلند به منبع‌های کم ارتفاع روی آورده‌اند، همین مسئله موجب افزایش قابل توجه قیمت منبع آب شده است. نکته قابل توجه پیش فروش این منبع‌های آب و کمبود آنها در شهر کرمان است.

سوختن پمپ‌های آب هم یکی دیگر از دردسرهای این روزهای کرمانی هاست و پمپ‌هایی که هوا می کشند بعد از چند روز می‌سوزند.

اصلاح لوله کشی ساختمان‌ها و لوله کشی از کف نیز یکی دیگر از مشغله‌های این روزهای مردم شهر شده است.

آب خانه استاندار هم قطع شد

استاندار کرمان نیز که چند روز قبل از مردم بابت کمبود آب عذرخواهی کرد در یک برنامه تلویزیونی گفت که خانه خودش هم در برخی از ساعات روز آب ندارد!

کرمان هم اکنون با کمبود ۱۱۴۵ لیتر آب در ثانیه مواجه است، و راهی برای تأمین آب در شهر وجود ندارد اما سوال این است که چرا کرمان به یکباره با چنین مشکلی مواجه شده است؟

اسفند ماه سال گذشته بود که اداره کل هواشناسی کرمان از کاهش ۷۰ درصدی بارندگی در کرمان خبر داد، آب منطقه‌ای کرمان نیز نسبت به کاهش ذخایر سدها هشدار داد. طبیعتاً با این شرایط کرمان در تابستان با کمبود آب مواجه می‌شد.

برخورد با ترک فعل از سوی دادستانی

بعد از تشدید بحران آب دادستانی کرمان هم به این مشکل ورود کرد و دادستان کرمان از تشکیل پرونده‌ای مربوط به ترک فعل مدیران در راستای تامین و مدیریت منابع آبی استان کرمان خبر داد. متن این خبر را می‌توانید اینجا بخوانید.

اما امروز در تیرماه، شد آنچه نباید روی می‌داد گفته می‌شود قرار است با تقویت شبکه آب کرمان به وسیله ۷ چاه دیگر مشکلات کمی کمتر شود. هر چند که صرفه جویی مردم برای کاهش بحران در کرمان بسیار مهم است اما نکته قابل توجه این است که از مجموع آب‌های تصفیه شده در کرمان ۳۰ درصد هدر می‌رود! عددی که در صورت برنامه ریزی برای رفع آن می‌شد جلوی بسیاری از مشکلات در کوتاه مدت را گرفت.

خط لوله آب خلیج فارس

 از کنار شهر کرمان می‌گذرد

اما نکته دیگری که وزارت نیرو به سادگی از کنار آن عبور کرد و با وجود تذکرهای مکرر نماینده مردم کرمان محقق نشد انتقال آب از خط لوله آب خلیج فارس به کرمان بود. این خط لوله از چند کیلومتری شهر کرمان عبور می‌کند اما آورده‌اش برای صنایع است و دردی از مردم دوا نمی‌کند.

محمدرضا پورابراهیمی که از پیگیری‌های مکررش برای احداث این خط انتقال آب سخن گفته بود و حالا از مسئولان برای تأخیر در اجرای این پروژه گلایه دارد. متن این گزارش را اینجا بخوانید.

به جای گفتگو با مسئولان برای شنیدن وعده‌ها و دلایل عدم تدبیرشان برای حل مشکل آب از زمستان سال گذشته تا بهار امسال، پای درد دل مردم نشستیم. ‏‬ 

آبی در لوله‌های شهر وجود ندارد

مجید قاسمی یکی از ساکنان شهرک مطهری در شهر کرمان است می‌گوید:سال گذشته هم همین مشکل را داشتیم آیا یک سال برای رفع مشکل کافی نبود؟ گفته می‌شود شهرک مطهری برای ساخت اولیه چند شهرک محدود با هدف تأمین آب همین شهرک‌ها لوله کشی شده است اما حالا این شهرک هزاران نفر جمعیت را در قالب مسکن مهر و مجتمع‌های بزرگ مسکونی در خود جای داده و آب در اکثر ساعات روز قطع است.

باید برای پر کردن ظرف‌ها کشیک بکشیم

او افزود: دو تا سه ساعت در نیمه شب منبع‌های آب خانگی آبگیری می‌شود و نکته عجیب اینکه همین ساعت محدود هم اطلاع رسانی نمی‌شود و باید شب تا صبح کشیک بکشیم تا بتوانیم ظرف‌های آب را پر کنیم تا حداقل آب خوردن داشته باشیم.

او گفت: مسئولان می‌گویند کولرهای آبی باعث کمبود آب هستند اما بی آبی در کرمان به حدی است که مردم حتی نمی‌توانند کولرهای آبی را روشن کنند.

این شهروند کرمانی گفت: در برخی از ساعات روز در قلب شهر کرمان و در این اوضاع شیوع کرونا باید با زن و بچه در صف دریافت آب از تانکرهای سیار انتظار بکشیم!

او از مسئولان خواست به این مشکلات رسیدگی کنند. چگونه ممکن است بدانیم که در تابستان آبی وجود ندارد اما زمان طلایی برای حل مشکل را به سادگی از دست بدهیم.

اکبر محمدی دیگر شهروند کرمانی است، می‌گوید ۷۴ سال سن دارد، آب خانه‌اش دو هفته قطع است و به نصب تانکر و آبگیری در طول شب روی آورده است. به خبرنگار مهر می‌گوید: یک تانکر آب هزار لیتری را دو میلیون تومان خریداری کردم تا بتوانیم در طول گرمای روز آب خوردن و بهداشتی خانه را تأمین کنم.

نیمه شب استحمام می‌کنیم

او می‌افزاید: آبرسانی سیار هم در خیابان جهاد انجام نمی‌شود اما از ساعت ۸ صبح تا نیمه شب آب در لوله‌ها وجود ندارد برای استحمام باید نیمه شب از خواب بیدار شویم و کولر هم در گرمای ۴۵ درجه شهر کرمان همیشه خاموش است.

مهدی مهدی زاده یکی دیگر از شهروندان کرمان است که در آپارتمان زندگی می‌کند و می‌گوید: طبقه چهارم آپارتمان در شهرک پیروزی هستیم یک هفته است به صورت مداوم آب قطع است و منبع‌ها آبگیری نمی‌شود.

برخی از بلوک‌های شهرک پیروزی 

دو هفته است که آب ندارند

او افزود: تمامی اهالی ساختمان خانه را ترک کرده و به خانه دوستان و اقوام رفته‌اند چون آبی برای مصرف وجود ندارد و مشخص نیست چه باید انجام دهیم چون کسی پاسخگو نیست.

مهدی زاده افزود: چگونه امکان دارد مسئولان نتوانند وضعیت موجود را پیش بینی کنند وقتی مردم شهر کرمان با این مشکل مواجه شده‌اند و کسی به دادشان نمی‌رسد خدا به داد مردم در شهرهای کوچک‌تر و روستاها برسد.

این روزها مردم کرمان به ویژه در شهرک مطهری، شهرک پیروزی، بخش‌هایی از بلوار جمهوری اسلامی، خیابان جهاد و در مناطق آپارتمان نشین غرب کرمان با مشکل بی آبی مواجه هستند و یکی از دغدغه‌های روزمره آنها این است که ظرف به دست دنبال تانکر آب باشند.

مردم شهر با مشکلی بی سابقه مواجه شده‌اند و با توجه به اینکه در استان تدبیری برای حل مشکل انجام نشده است مردم از دولت و وزارت نیرو می‌خواهند برای حل مشکل چاره اندیشی کنند.

باید دید مسئولان طی روزهای آتی چه راه حلی برای رفع مشکل پیش رو می‌اندیشند؟!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 23
  • امروز: 136
  • دیروز: 249
  • هفته: 1,793
  • ماه: 7,905
  • سال: 25,646