یک سوم غرق‌شدگان شناگر ماهر بودند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1023

افزایش آمار غرق‌شدگی کرمان در ۲ سال اخیر

یک سوم غرق‌شدگان شناگر ماهر بودند

حمزه سلمانی-رئیس اورژانس کرمان با اشاره به افزایش صد درصدی آمار غرق‌شدگی استان در ۲ سال گذشته، گرمای هوا و تعطیلی استخرهای شنا به دلیل کرونا را از عوامل این موضوع دانست و نسبت به شنا در استخرهای کشاورزی و سدهای خاکی هشدار داد.

در یک هفته اخیر در استان کرمان چهار فوت ناشی از غرق شدگی رخ داده است. یک مورد ۲۲ تیر در راور و سه مورد ۱۸ تیر در بردسیر. بدن‌های بی‌جانی که از اولی از استخر کشاورزی و دومی از سد خاکی بیرون کشیده شدند.

غرق شدگی در مکان‌های غیر‌مجاز شنا در فصول گرم سال یکی از حوادثی است که در سال‌های اخیر در کرمان آماری افزایشی داشته است. گرمای بیش از اندازه هوا و بسته بودن استخرهای تفریحی به دلیل شیوع کرونا بر این موضوع دامن زده است.

بررسی آمار اورژانس کرمان از غرق شدگی‌های سه ماهه اول سال‌های ۹۸، ۹۹و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد در ۲ سال گذشته نسبت به سال ۹۸ غرق شدگی ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

در سه ماه اول سال ۹۸ منتهی به ۲۰ تیر، ۹ مورد غرق شدگی ثبت شده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال ۹۹،  ۱۹ مورد و در سال ۱۴۰۰، ۱۷ مورد غرق شدگی داشته‌ایم.گفتنی است این فقط آماری است که به اورژانس گزارش شده و مواردی که توسط دیگر ‌یگان‌های ‌امدادی ثبت شده در آن وجود ندارد؛ چه بسا که آمارها از این نیز بیشتر باشد.

این افزایش آمار نگران‌کننده در حالی است که بر‌اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی امسال تابستان گرم‌تری داریم و از طرفی تعطیلی ناشی کرونای استخرها نیز همچنان ادامه دارد.

شنا در استخرهای غیرمجاز ممنوع

در این شرایط جدی گرفتن توصیه‌های ایمنی اولین اقدامی است که باید انجام داد. دکتر سید‌محمد صابری رئیس اورژانس کرمان می‌گوید: اولین مورد این است که باید شنا را  فقط در محل‌های مخصوص و ایمن انجام داد.

او ادامه می‌دهد: شنا کردن در استخرهای آب کشاورزی،سدهای خاکی، رودخانه‌ها و حوضچه‌های آبی که زیر آبشارها تشکیل می‌شود به شدت خطرناک است و باید از آن خودداری کرد.دکتر صابری می‌گوید شنا در این مکان‌ها به دلیل مشخص نبودن عمق آب می تواند ۲ خطر جدی داشته باشد: یکی این که در صورت شیرجه زدن و برخورد سر به کف محل شنا به سر و گردن آسیب برسد و یا این که عمق زیاد بوده و شخص غرق بشود.رئیس اورژانس کرمان به افرادی که شناگر مبتدی هستند نیز توصیه جدی دارد هرگز در مکان هایی به جز استخرهای ایمن، شنا نکند.شنا کردن تنها و خودداری از شنا در مکان‌هایی که تجهیزات نجات غریق وجود ندارد از دیگر توصیه‌های دکتر صابری است.

در مواجه با فرد غرق شده چه کنیم؟

در صورت صورت عدم آشنایی با فنون نجات غریق و مواجه شدن با فردی که دچار غرق شدگی شده چه کنیم؟

رئیس اورژانس کرمان می‌گوید: در این شرایط باید ابتدا ضمن حفظ خونسردی شماره تلفن‌های ۱۱۲هلال احمر، ۱۱۵ اورژانس و ۱۲۵آتش نشانی را مد نظر داشته و تماس بگیریم.

او ادامه می‌دهد: اگر فنون نجات غریق را بلد نیستیم هرگز برای نجات فرد غرق شده  به آب نزنیم؛ سعی کنیم لوازمی مثل چوب، الوار، طناب و یا حلقه‌های نجات را به سمت فرد دراز کرده او را از آب بیرون بکشیم.

یک سوم افراد غرق شده شناگرهای ماهر هستند

دکتر صابری با تاکید بر اینکه یک سوم افراد غرق شده شناگرهای ماهر هستند می‌گوید: افرادی که شناگر ماهر هستند از شنای طولانی مدت و بیش از توان به طور جدی پرهیز کنند.

او دلیل بالا رفتن آمار غرق شدگی‌ها در ۲ سال اخیر را گرمی هوا و کرونا می داند:به دلیل گرمای هوای بیش افراد برای شنا کردن به محل‌های غیر ایمن روی آورده‌اند و تعطیلی استخرهای شنا به دلیل کرونا بر این موضوع دامن زده است. به همین دلیل آمار غرق شدگی‌ها افزایش چشمگیری داشته است.

دکتر صابری به خانواده ها توصیه دارد در این روزها حتما مراقب فرزندان خود باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 38
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,948
  • ماه: 7,586
  • سال: 25,150