امید نخلداران به قیمت‌ خرما

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1037

 قیمت خرما مرز 30 هزار تومان را رد می‌کند؟

امید نخلداران به قیمت‌ خرما

برداشت خرما در نرماشیر و ریگان و شهرستان‌‌‌های جنوبی شروع شده . فهرج تا 15 روز دیگر و بم نیز از اوایل شهریور ماه به این چرخه برداشت اضافه می‌شوند. پیش بینی انجمن خرمای ایران  یک میلیون دویست هزار تن خرما است که 400 هزار تنش مربوط به استان کرمان است. با این حال اعضای انجمن خرمای استان اخباری مبنی بر ریزش 15 تا 20 درصد ی خرما در شرق می‌دهند. وضعیت جنوب کرمان اما به نسبت بهتر است. این کاهش عرضه به واسطه خشکیدگی و در کنار آن مدیریت عرضه، امیدهای برای افزایش قیمت خرما ایجاد کرده.

سردخانه‌های کرمان خالی است و آنچه از خرمای سال پیش مانده  بین 27 تا 30 هزار تومان معامله می‌شود. فعالان بازار خرما معتقدند دو سناریوی قیمتی  روبه روی خرمای امسال است. اولا شکست قیمتی تا مرز 25 هزار تومان به واسطه عرضه یکباره خرما و دوما استارت قیمت خرمای جدید با 30 هزار تومان . محمد حسین اکبری، نایب رییس انجمن ملی خرمای استان معتقد است که چون سردخانه‌‌‌ها خالی است و به واسطه خشکیدگی قدری عرضه کاهش داشته، قیمت خرما افزایشی خواهد بود.

98 درصد خرمای سال قبل فروش رفته

به گفته او 98 درصد خرماهای سال پیش فروش رفته و چیزی بین یک الی دو درصد از خرمای سال قبل باقیمانده.

رصد انجمن خرمای استان نشان می دهد که بین 15 تا 20 درصد از خرمای شرق استان به واسطه خشکیدگی از بین رفته.اکبری می‌گوید: «اگر تا پارسال سهم خرمای شرق استان 200 هزار تن بود امسال چیزی حدود 160 هزار تن خواهد بود.

خشکیدگی خرمای جنوب کمتر از شرق

مقداد تکلو زاده، دبیر انجمن ملی خرمای ایران اما معتقد است که خشکیدگی خرمای شرق بیشتر از 15 درصد نیست. او که برای رصد وضعیت خرما سفری به جنوب کرمان داشته می‌گوید:«رصد ما تا روز پنج شنبه ادامه دارد اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که جنوب کرمان در مقایسه با شهرستان‌های شرقی آسیب کمتری از خشکیدگی دیده است.» به گفته او میزان خشکیدگی در جنوب استان بین 5 تا 10 درصد است؛ هر چند که این مناطق به واسطه طوفان های شدید دچار ریزش هایی در خرما داشته‌اند.

کاهش خشکیدگی و کاهش دما

 را تایید نمی‌کنیم 

با وجودی که بیش  از 5سال است که کرمان دچار عارضه خشکیدگی خرما است. پاسخ احمد آیین، ئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب استان کرمان در خصوص چرای کاهش خشکیدگی کرمان در جنوب نسبت به شرق تغییرات اقلیمی و تنش‌های دمایی است. هر چند که این مرکز تحقیقاتی در مورد میزان خشکیدگی خرما در جنوب و یا حتی افزایش دما در جنوب نداشته . آیین به «کاغذ وطن» می‌گوید: «بنده نه کاهش خشکیدگی در جنوب را تایید می‌کنم و نه افزایش و یا کاهش دما در جنوب را، اما به هر حال علت خشکیدگی تنش های دمایی است.»

فعالان بازار خرما معتقدند که خشکیدگی بخشی از خرما به واسطه کاهش عرضه تا حدی بر قیمت خرما تاثیرگذار خواهد بود. با این وجود پیش بینی انجمن خرما برای برداشت خرما در سال جاری مانند سال قبلی است. محسن رشید فرخی، رییس انجمن ملی خرمای ایران به «کاغذ وطن»می‌گوید: «پیش بینی خرما برای امسال یک میلیون و دویست هزار تن در مجموع 6 استان است.»

این عدد اگرچه نسبت به سال قبل ده درصد کمتر است اما رشید فرخی می‌گوید: «سال قبل نیز پیش بینی انجمن یک میلیون و دویست هزار تن بوده و امسال هم بعید نیست که خرمای برداشت شده بیش از این مقدار باشد.»

آنچه مسلم است تولید خرما نسبت به سال قبل تفاوت چندانی ندارد. این میان تنها عامل تعیین قیمت، نحوه عرضه خرما به بازار توسط کشاورزان و دخالت‌های احتمالی در بازار است. 

رشید فرخی در خصوص هر نوع دخالت احتمالی در بازار و بازار های هدف می‌ گوید: «با توجه به وعده‌هایی که دولت داده امیدواریم که هیچ نوع تصمیم خلق الساعه‌ای در بازار خرما گرفته نشود و قبل از هر کار با تشکل ها مشورت کنند. هر چند که بازارهای صادراتی ما بسته به شرایط کشور تغییر کرده و دیگر بازار آمریکای شمالی و بعضی کشورهای اروپایی را نداریم.»

او می‌گوید که انتخاب بازار با ما نیست و سعی کردیم تا هر نوع بازاری که امکان صادرات به آن را داریم را در یابیم:«بازارهای فعلی ما روسیه و کشورهای حوزه  (CIS)، هند، آسیای دور و بعضی کشورهای اروپایی و استرالیا است.»

 علی محبان، مدیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب کرمان اما معتقد است که شرایط بازارهای صادراتی نسبت به سال قبل بهتر شده.  او در خصوص قیمت احتمالی خرما هم می‌گوید: «اگر قیمت گذاری دستوری و یا اعمال نرخ از سمت فرمانداری و یا هر ارگان دیگری صورت نگیرد، بازار خرما وضعیت مناسبی خواهد داشت.»

احتمال افزایش تا 35 هزار تومان

نایب رییس انجمن خرمای استان  معتقدند که اگر خللی در بازار ایجاد نشود امکان افزایش قیمت خرما تا 35 هزار تومان وجود دارد . تکلوزاده نیز بر این باور است که با وجود افزایش هزینه‌ّای تولید و تورم 40 درصدی  قیمت خرما نیز نسبت به سال قبل در همین موقع حداقل 15 درصد افزایش یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 3
  • امروز: 236
  • دیروز: 387
  • هفته: 2,011
  • ماه: 5,619
  • سال: 21,735