۳۶۰هزار تن مصرف سالانه گندم استان کرمان است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1508

 ۳۶۰هزار تن مصرف سالانه گندم استان کرمان است

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان گفت: ۳۶۰ هزار تن مصرف سالانه گندم استان است که چیزی در حدود ۱۵۰ هزار تن آن از دیگر کشورها و استان‌های همجوار تامین می‌شود.

داریوش ماهری، با بیان اینکه از فروردین ماه امسال خرید گندم از کشاورزان استان کرمان آغاز شده است، اظهار داشت: از نظر کمی ۵۰ درصد بالاتر از سال قبل خرید گندم کشاورزان استان را داشتیم با این وجود گندم تولیدی استان، به طور کامل مصرف گندم کرمان را پوشش نمی‌دهد.

او با اشاره به اینکه تولید گندم امسال ما در استان نسبت به سال‌های قبل خیلی بهتر بوده است، گفت: ۳۶۰هزار تن مصرف گندم ما در طول سال است که از این میزان امسال حدود ۲۰۰هزار تن گندم خبازی در استان تولید ‌شده است و چیزی در حدود ۱۵۰هزار تن واردات گندم نیاز داریم که از کشورها و استان‌های همجوار تامین می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان با بیان اینکه واردات گندم هم برای تعدیل کیفیت نان و هم برای جبران کسری گندم استان، افزود: امسال ۷۰هزار تن واردات گندم برای تامین نیاز استان از طریق بنادر چابهار و هرمزگان داشتیم.

او  با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های ما با میزان خرید گندم ما در سال جاری یکسان بوده، بیان کرد: امسال ۲۴۲هزار تن خریداری گندم از کشاورزان استان کرمان انجام شد که از این میزان ۴۲هزار تن آن گندم ماکارونی و دروم بوده و ۲۰۰هزار تن آن گندم خبازی است که نسبت به ۱۲۰هزار تن سال قبل رشد قابل قبولی داشته است.

ماهری به ظرفیت ذخیره‌سازی سیلوهای گندم استان اشاره کرد و گفت: استان کرمان در بخش دولتی بالا  ۲۰۰هزار  تن ظرفیت ذخیره سازی استاندارد دارد که این ظرفیت با احتساب ظرفیت بخش خصوصی به نیم میلیون تن می‌رسد که این ظرفیت خیلی بیشتر از نیاز استان است و کرمان می تواند ذخیره‌سازی جنوب شرق کشور را هم پشتیبانی کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان  با بیان اینکه گاهی ابتدای سال این مشکل به دلیل تازگی گندم ایجاد می‌شود که برای حل این مشکل، گندم وارداتی را با گندم خریداری شده از کشاورزان اختلاط ۳۰درصد می‌دهیم، گفت: پنج کارخانه آرد در شمال استان و سه کارخانه در جنوب داریم و نانوایی‌ها می‌توانند با توجه به تجربه‌ای که دارند، آرد مورد نیاز خود را از کارخانجات مختلف و به انتخاب خودشان تهیه کنند.

ماهری با اشاره به اینکه قیمت آرد کاملاً یکسان بوده و با نرخ دولتی بین نانوایی‌ها توزیع می‌شود، ادامه داد: اگر نانوایی احساس کرد که کیفیت آردش خوب نیست بلافاصله گزارش دهد و اگر کارخانه مقصر تشخیص داده شود و آرد استاندارد نباشد، آرد برگشت خورده و کارخانه موظف است آرد دیگری را به نانوایی تحویل دهد.

او با بیان اینکه نظارت بر آرد کارخانه‌های از طرف ارگان‌های مختلفی چون بهداشت، صمت، غله و جهاد کشاورزی به صورت دوره‌‌ای انجام می‌شود، افزود: کیفیت آرد تولیدی کارخانجات بر روی سهمیه کارخانه‌ها تاثیر مستقیم دارد و در کل کیفیت آرد تولیدی استان کرمان نسبت به استان‌های همجوار از کیفیت مطلوبی و نمره قابل قبولی برخوردار است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان با اشاره به اینکه سبوس‌گیری آرد در استان کرمان به جدیت پیگیری می‌شود، گفت: سبوس‌گیری استاندارد ۱۰۳است و نان سنگک اولین نان است که از ۷تا ۱۲درصد ‌می‌تواند سبوس‌گیری آرد آن انجام شود.

او با بیان اینکه نان تافتون، نان غالب استان کرمان است که سبوس‌گیری آرد آن باید ۱۲تا ۱۸درصد باشد، افزود: در کرمان با تاکید علوم پزشکی سبوس‌گیری ۱۳.۵ درصد در کارخانجات ما برای این نان انجام می‌شود و نان بربری و لواش با آرد بالای ۱۸درصد سبوس‌گیری پخت می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 59
  • امروز: 121
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,700
  • ماه: 7,954
  • سال: 25,808