رئیس اتاق بازرگانی کرمان: درکرمان کارت اجاره‌ای نداریم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1047

اتاق بازرگانی ادعای استفاده 90درصدی تجار پسته 

از کارت‌های یکبار مصرف را کذب خواند

رئیس اتاق بازرگانی کرمان: درکرمان کارت اجاره‌ای نداریم

بعد از ادعای محمد صالحی، رئیس هیات مدیره انجمن پسته ایران مبنی بر صادرات پسته از طریق کارت‌های یکبار مصرف، مهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی کرمان این ادعا را کذب خواند. طبیب زاده گفته است که  ما هیچ موردی کارت اجاره‌ای و کارت مشکل داری در کرمان نداشتیم.

با این حال صالحی معتقد است که اختلاف ارز نیمایی و آزاد صادرکنندگان را مجبور به استفاده از شیوه غیر قانونی کرده است. او البته هیچ مرزی بین تجار کرمانی و غیر کرمانی نکشیده و صحبت او مربوط به کل کشور است.

  به گفته او اختلاف ارز نیمایی و آزاد قریب به 3 هزار و 500تومان است .اگر قیمت پسته را حتی 7 دلار هم در نظر بگیریم، برای هر کیلو پسته صادر کننده‌ای که به صورت قانونی عمل کند 25هزار تومان ضرر خواهد کرد.»

رئیس هیات مدیره انجمن پسته ایران مدعی است که تعهدات ارزی منجر شده تا 90 درصد از صادرکنندگان از طریق کارت‌های یکبار مصرف صادرات را انجام دهند.

خط خوردن کرمان از دور تجارت غیر قانونی از این نظر حائز اهمیت است که این استان در صدر تجارت پسته است. حتی امسال نیز که قریب به 55 درصد محصول استان به جهت سرمازدگی و خشکسالی از دست رقم برداشت پسته حدود 50 هزار تن بود. با احتساب پیش بینی انجمن پسته ایران مبنی بر برداشت 150 هزار تنی پسته از کل ایران، کرمان همچنان یک سوم از میزان برداشت پسته را به خود اختصاص داده.بنابراین اگر بپذیریم که تمامی تجارت صورت گرفته از کرمان از شیوه قانونی بوده، رقم صادرات غیر قانونی به زیر 70 درصد می‌رسد. البته باید این نکته را هم اضافه کرد که این میزان برداشت صرفا مربوط به امسال است و سال گذشته از 220 هزار تن برداشت پسته، 100 هزار تن آن مربوط به کرمان بوده که سهم آن قریب به 50 درصد است.

لذا با پذیرش ادعای طبیب زاده درصد تخلف به زیر 50 درصد هم می رسد که اختلاف فاحشی با 90درصد دارد. همه این‌ها در شرایطی است که تمام تخلفات صورت گرفته مربوط به دیگر استان‌ها باشد.

 علی احمدی، مدیر بخش بازرگانی اتاق بازرگانی در رد ادعای صالحی به «کاغذ وطن» می‌گوید: «من اطلاعی از دیگر استان‌ها ندارم اما از ابتدای سال 99 که تعهد ارزی اجباری شد، 60درصد از گواهی مبداهای صادر شده مربوط به تجار کرمانی بوده و ما در کرمان به دلیل سختگیری‌هایی که کردیم کارت اجاره‌ای و یکبار مصرف نداریم.»

با این حال محسن رضایی، دبیر انجمن پسته ایران  به «کاغذ وطن» می گوید: «از سال 97 روند استفاده از کارت‌های اجاره‌ای شکل گرفته و تجار با برند خود و با کارت‌های خود صادراتی انجام نمی‌دهند.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 55
  • دیروز: 92
  • هفته: 1,290
  • ماه: 4,800
  • سال: 17,539