فصل برداشت پسته در میانه راه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1069

نماینده رفسنجان: اخبار خوبی از بازار پسته داریم

فصل برداشت پسته در میانه راه

از محل تولید پسته خانواده‌های زیادی ارتزاق می‌کنند و به نان و نوایی می‌رسند؛ اما چالشی که همیشه پیش پای کشاورزان پسته‌کار وجود داشته و دارد، بازار پسته و قیمت آن است؛ به‌طوری که در این سال‌ها به‌علت افزایش قیمت نهاده‌ها و کمبود آب و سایر نیازهای تولید محصول، هزینه‌ها و درآمدها با هم همخوانی ندارند و کشاورزان متضرر شده‌اند.

   فصل برداشت پسته در رفسنجان تقریبا از میانه راه هم گذشته است، کشاورزان یک سال زحمت کشیده و تلاش کردند، آبیاری و کوددهی انجام دادند و استرس گرما و سرما را به جان خریدند تا محصول‌شان به‌بار بنشیند و در چنین روزهایی بتوانند حاصل دسترنج خود را برداشت کنند.

از محل تولید پسته خانواده‌های زیادی ارتزاق می‌کنند و به نان و نوایی می‌رسند؛ اما چالشی که همیشه پیش پای کشاورزان پسته‌کار وجود داشته و دارد، بازار پسته و قیمت آن است؛ به‌طوری که در این سال‌ها به‌علت افزایش قیمت نهاده‌ها و کمبود آب و سایر نیازهای تولید محصول، هزینه‌ها و درآمدها با هم همخوانی ندارند و کشاورزان متضرر شده‌اند.

علی‌رغم اینکه باید تصمیم‌گیری در مورد بازار پسته توسط کارشناسان و افراد متخصص باشد، اما متولی خاصی در بازار پسته نیست و طی این سال‌ها  دست‌اندرکارانی برای پسته تصمیم گرفته‌اند که تقریبا هیچ‌وقت نتوانستند رضایت کشاورز را جلب کنند.

کاهش 70 هزار تنی محصول نسبت به سال قبل

به گفته حسین رضایی دبیرکل انجمن پسته ایران محصولی که سال قبل برداشت شد 210 هزار تن بود که 22 هزار تن هم موجودی سال 1398 بود و نزدیک به 230 هزار تن پسته داشتیم.

او عنوان کرد: آخر مرداد سال گذشته 213 هزار تن پسته صادر شد که سال بی‌سابقه‌ای بود و بازار خیلی خوب پیش رفت و عرضه هم خیلی خوب انجام شد.

رضایی اضافه کرد: با توجه به محاسبات انجمن پسته ایران،هزینه تولید پسته در سال گذشته کیلویی 110 هزار تومان بود و تقریبا 6 دلار به فروش رفت و بالای 4 دلار متاسفانه هزینه‌های تولید شده که مقرون به صرفه نبود.

او پیش‌بینی دو مرحله‌ای برای محصول امسال را 150 هزار تن عنوان کرد که با توجه به درصد پوکی محصول شاید این رقم محقق نشود؛ اما رقم 100 هزار تنی را رقم قطعی اعلام کرد که در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.

دبیرکل انجمن پسته ایران بیان کرد: آن‌چه قابل توجه است؛ حدود 60 هزار تا 70  هزار تن نسبت به سال قبل تولید کمتر است و کمتر در بازار حضور خواهیم داشت؛ بنابراین امسال حفظ بازار خیلی سخت بوده و مهم است.

پسته، 18 روز اسیر گرمای بالای 28 درجه شد

محصول پسته رفسنجان 18 روز از گرمای بالای 28 درجه در فروردین و دو روز از دمای زیر صفر مشمول خسارت شده و حتی این نوسانات دمایی محصول سال آینده را هم به چالش کشیده است که طبق بررسی انجمن پسته ایران در رفسنجان و بخش‌های از خراسان این کاهش محصول با توجه به جوانه‌زایی چندان مناسبی که انجام نشده، محسوس‌ خواهد بود.

رضایی ابراز کرد: به‌طور میانگین سالانه 200 هزار تن پسته داشتیم، امسال که نداریم، سال آینده هم همین‌گونه خواهد بود.

او در ادامه گفت: در رفسنجان تقریبا هر هکتار 5 هزار متر مکعب آب مصرف کرده اما 50 درصد پسته خوبی برداشت شده است و میانگین 25 تا 30 درصد محصول پوک شده و برخی جاها درصد پوکی به 50 درصد هم رسیده است. از نظر کیفیت هم امسال پسته ریزتری برداشت می‌شود که در کشور رقیب هم همین شرایط حاکم است.

رضایی با اشاره به اینکه عوامل جوی روی محصول رقیب هم اثر گذاشته است، افزود: امسال، آمریکا 400 هزار تن محصول دارد و و 100 هزار تن هم از سال گذشته که در مجموع 500 هزار تن پسته به بازار عرضه می‌کند.

27 استان کشور پسته‌کاری دارند

او در خصوص جلسه هفته گذشته با وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: 27 استان درگیر کشت پسته هستند، پسته در نقطه عطفی قرار گرفته که قبلا شاید محدود به چهار، پنج استان می‌شد اما امروز فقط دو استان شمالی و دو استان جنوبی کشت پسته ندارند، 2 میلیون و 500 هزار هکتار محصولات باغبانی‌ست که 500 هزار هکتار مختص کشت پسته است که ارزش وقت گذاشتن و برنامه‌ریزی روی پسته وجود دارد.

او چالش‌ ارزی در خصوص صادرات پسته را مطرح کرد و گفت: یک خط سبز وارداتی ایجاد شود که صادرکننده و واردکننده بتوانند تهاتر کنند که امسال در 100 هزار تن پسته دچار مشکل نشویم.

رضایی اقدامات وزارت نیرو در پلمب چاه‌های کشاورزی را دیگر چالش پیش روی صنعت پسته عنوان کرد که حتی چاه موسسه تحقیقات پسته را هم پلمب می‌کند و اضافه کرد: موضوع عدم انتقال آب از یک روستا به روستای دیگر و خرده‌مالکی را دیگر مشکلات حوزه پسته برشمرد.او اظهار کرد: سال قبل 20 هزار تن پسته ایران به بازار اروپا صادر شد که خیلی کم است؛ اخیرا یک شرکت آلمانی در رفسنجان در خصوص گواهینامه گلوبال‌گپ ورود کرده که هفته قبل بازدید کردند و رضایت نسبی داشتند.  که ایرادات برطرف ‌شود، تقریبا می‌توانیم به بازارهای اروپا امیدوار باشیم.

رضایی در زمینه تدوین استاندارد جدید هم گفت: در این خصوص تسهیل‌گری شود و سخت‌گیری‌ها مختص مصرف داخلی باشد.

اخبار خوبی از بازار پسته در راه است

به گفته حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی جلساتی با وزرا برگزار و مسائل و مشکلات مربوط به حوزه‌های مختلف مطرح و نسبت به برطرف‌شدن آن، وزیر مربوطه دستورات لازم را می‌دهد.

او ارتباط ایران با کشورهای آسیای میانه را به فال نیک گرفت و آن را موجب برداشتن موانع زیادی از سر راه مسائل اقتصادی کشور دانست.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس اتصال ایران به بزرگترین بازار دنیا را ذکر کرد و بیان داشت: امسال در بازار صادرات پسته هیچ مانعی نداریم و در خصوص ارز نیمایی و پیمان‌سپاری ارزی صادرات پسته با وزیر جلسه‌ای برگزار و این مشکل برطرف خواهد شد.او با بیان اینکه همه مسائل و مشکلات در پرتو اقتدار حل می‌شود، متذکر شد: شرایط اقتصادی خوبی داریم و تا 6 ماه آینده به ثبات نسبی خیلی خوبی می‌رسیم و اخبار خوبی از بازار پسته در راه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 30
  • دیروز: 92
  • هفته: 1,265
  • ماه: 4,775
  • سال: 17,514