تصویب طرح مدیریت جامع تالاب جازموریان در کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره

تصویب طرح مدیریت جامع تالاب جازموریان در کرمان 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان از تصویب طرح مدیریت جامع تالاب جازموریان در نشست شورای برنامه‌ریزی این استان خبر داد.

مرجان شاکری افزود:طرح مدیریت جامع تالاب جازموریان در استان های کرمان و سیستان بلوچستان برنامه ریزی شده است.

او تصریح کرد: طرح مدیریت یکپارچه حوزه آبریز تالاب جازموریان از سال ۱۳۹۵ با هدف استقرار رویکرد مدیریت زیست بومی در تالاب جازموریان در دستور کار سازمان محیط قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: این طرح با همکاری اداره کل محیط زیست، جهاد دانشگاهی کرمان و تمام ذی نفعان در استان های کرمان و سیستان و بلوچستان تدوین شده بود که باید در نشست شورای برنامه ریزی این استان ها تصویب می شد.

او با بیان اینکه دبیرخانه طرح احیای تالاب جازموریان در استان کرمان است، افزود: فعالیت های بخش مرتبط با این استان انجام شده و منتظر مصوبه استان سیستان و بلوچستان هستیم تا این برنامه را اجرایی کنیم.

شاکری، طرح مدیریت جامع تالاب جازموریان را شامل مطالعات زیست محیطی، مدیریت منابع آب، هواشناسی، ریزگردها، موضوعات معیشتی و اقتصادی منطقه و میراث فرهنگی عنوان کرد.

او هدف از اجرای طرح مدیریت جامع تالاب جازموریان را احیای این تالاب در استان های سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان اعلام کرد و گفت: این تالاب یک فرصت اکولوژیک بزرگ برای استان کرمان، کشور و منطقه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه جازموریان به عنوان تالاب فصلی در مرز استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته است، گفت: طی سال های گذشته خشک شدن این تالاب به اکولوژی منطقه آسیب جدی وارد کرده و منشا گرد و غبار و ریزگردهای بسیاری شده است.

او افزود: طرح مدیریت جامع تالاب جازموریان در یک برنامه پنج تا ۲۰ ساله با حضور ذی نفعان و سایرین برنامه ریزی شده که در صورت تصویب در شورای برنامه ریزی استان سیستان و بلوچستان اجرایی می شود. 

شاکری ادامه داد: این طرح پس از تایید استان سیستان و بلوچستان، قابلیت اجرایی شدن و پیگیری در سطح کشور برای جذب اعتبارات و برنامه های گام به گام تا احیای تالاب جازموریان را دارد.

او تصریح کرد: ان شاالله با گام های مثبت پرسنل محیط زیست و دستگاه های دولتی در استان سیستان و بلوچستان این مصوبه صادر شود تا سایر موارد از طریق سازمان محیط زیست برای جذب اعتبارات پیگیری شود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان، کمک مسئولان ارشد این استان را برای تصویب طرح مدیریت تالاب جازموریان را در مراحل قانونی بسیار دلگرم کننده برشمرد و گفت: این حمایت مسئولان نشان می دهد که اتفاق زیست محیطی بزرگی در کرمان رخ خواهد داد.

او افزود: امیدواریم با حرکت های صورت گرفته شاهد بهتر شدن حال تالاب جازموریان باشیم.

شاکری با بیان اینکه راهکارهای تدوین تالاب جازموریان با حضور ذینفعان دولتی و غیردولتی بررسی و منافع مردم در این طرح دیده شده است، از اجرای ۲ طرح جانبی در کنار طرح احیای تالاب جازموریان خبر داد.

او ادامه داد: این طرح ها شامل تعیین میزان حق آبه و طرح معیشت پایدار برای مردم منطقه جازموریان اس که در کنار طرح اصلی مدیریت تالاب جازموریان چشم انداز خوبی برای تالاب جازموریان دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 12
  • امروز: 126
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,361
  • ماه: 7,514
  • سال: 24,998