10 درصد چک های کرمان برگشت خورد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1091

10 درصد چک های کرمان برگشت خورد

شهریورماه امسال حدود هفت میلیون فقره چک در کشور مبادله شده که از این میزان صرفا دو درصدش با ارزش  25 هزار و 356 هزار میلیارد ریال مربوط به کرمان بوده. از مجموع چک‌های مبادله شده در کرمان ده درصدش برگشت خورده  که از نظر ریالی ارزش 3 هزار و 736 میلیارد ریال را داشته است.  

طبق آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی در شهریورماه امسال حدود هفت میلیون فقره چک به ارزش حدود ۲ هزار و ۴۹۹ هزار میلیارد ریال مبادله شد که در مقایسه با ماه قبل از نظر تعداد ۵.۵ درصد و از نظر مبلغ ۲۳.۵ درصد افزایش داشته است.

بیشترین چک مبادله شده در آخرین ماه تابستان مربوط به استان تهران با ۲ میلیون فقره چک بود و استان‌های اصفهان و خراسان در مرتبه‌های بعد قرار داشتند.

۶ میلیون فقره چک در شهریورماه وصول شد

براساس این گزارش در شهریورماه، ۶ میلیون فقره چک به ارزش دو هزار و ۱۸۵ هزار میلیارد ریال وصول شد. میزان چک‌های وصولی در مقایسه با مردادماه ۶.۷ درصد و از نظر ارزش ۲۶.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از کل تعداد چک‌های مبادله شده ۹۰.۳ درصد وصول شده است یعنی ۸۷.۴ درصد مبلغ چک‌های مبادله پرداخت شده است.

میزان چک‌های وصولی در شهریورماه سال ۹۹ برابر ۹۰.۸ درصد بود و ۸۹.۹ درصد مبلغ چک‌های مبادله شده در سال گذشته وصول شده بود.

براساس این گزارش ۹۱ درصد ساکنان تهران در شهریورماه امسال چک‌های وصول کردند. گیلانی‌ها، ‌خوزستانی‌ها و ساکنان استان البرز هر کدام به ترتیب ۹۲.۹ درصد، ۹۱.۷ درصد و ۹۱.۴ درصد چک‌های خود را پاس کردند. این درصد درکمران نیز همانند این استان هاست و از مجموع 157 هزار فقره چکی که در کرمان  مبادله شده 90 درصد وصول شده و ده درصدش برگشت خورده است.بررسی ها نشان می دهد که میزان چک های مبادله شده در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه افزایش داشته است. مرداد ماه 1400 حدود  146 هزار و 600 فقره چک با مبلغ 2 هزار و 44 میلیارد تومان چک در استان مبادله شده که از این میزان ده درصدش برگشت خورد.

۷۰۹ هزار فقره چک در شهریورماه برگشت داده شده است

به طور کلی در شهریورماه از هفت میلیون فقره چک صادر شده در کشور ۷۰۹ هزار فقره چک به ارزش بیش از ۳۱۴ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است. میزان چک‌های برگشتی در دوره مذکور نسبت به ماه قبل ۴.۴ درصد افزایش داشته است.

از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در شهریور ۱۴۰۰ به ترتیب ۹.۷ درصد و ۱۲.۶ درصد برگشت داده شده است. در شهریور سال گذشته ۹.۲ چک‌های مبادله شده وصول نشده بود.

بیشترین نسبت چک‌های برگشتی در شهریورماه امسال مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۴.۹ درصد و خراسان شمالی با ۱۳.۷ درصد است. در پایتخت نیز ۹ درصد  و کرمان 10 درصد چک‌ها وصول نشد. کل تعداد چک‌های وصول نشده در کرمان 15 هزار و 900 فقره چک با ارزش 2736 میلیارد ریال است که 14 درصد از ارزش  چک های مبادله شده در استان کرمان است.

 *مهمترین علت وصول چک‌ها در شهریور ماه چه بود؟

در گزارش بانک مرکزی در شهریورماه امسال مهمترین دلیل برگشت چک‌ها، کسری یا فقدان موجودی عنوان شده است. براین اساس ۶۸۶ هزار فقره چک از ۷۰۹ هزار فقره چک برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. مبلغ چک‌های برگشتی به دلیل کسری بودجه ۳۰۲ هزار میلیارد ریال بود.

براساس این گزارش ۹۶.۷ درصد چک‌های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی وصول نشده‌اند. در استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری به ترتیب ۹۸ درصد، ۹۷.۹ درصد و ۹۷.۸ درصد چک‌های برگشتی به دلیل کسری بودجه وصول نشدند.

در سال‌های اخیر با توسعه تجهیزات پرداخت الکترونیکی و توسعه سامانه‌ها، بسیاری از تراکنش‌ها از طریق این سامانه‌ها انجام می‌شود اما هنوز هم چک به عنوان یکی از ابزارهای نظام پرداخت، نقش قابل توجهی در تسویه مبادلات خرد و کلان در کشور دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 40
  • امروز: 281
  • دیروز: 255
  • هفته: 2,890
  • ماه: 7,871
  • سال: 24,389