همه کودکان را به چوگان فرست بیارای گوی و به میدان فرست. چوگان در شهر تاریخی بم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1591

همه کودکان را به چوگان فرست بیارای گوی و به میدان فرست. چوگان در شهر تاریخی بم
گزارش | کاغذوطن
معاون اقتصادی استاندار کرمان: به زودی رویداد ورزشی چوگان در بم برگزار می‌شود. چوگان ورزشی که در ایران شکل گرفت و قدمت آن به زمان هخامنشیان برمی‌گردد. آنچه اکنون از این ورزش در کشورهای دیگر دیده می‌شود به همان چوگان ایرانی بر می‌گردد. رد و پای این ورزش که مهارت در آن به‌عنوان نقطه قوت برای شاهزادگان و شاهان قدیم هم محسوب می‌شد در اشعار شاعران آن زمان هم دیده می‌شود. این رشته ورزشی در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است و قرار است که شهرستان بم میزبان مسابقات این ورزش شود. در کنار نگاه ورزشی به این رویداد اهمیت موضوع گردشگری هم قوت می‌گیرد و این رشته که ثبت یونسکو هم است انتظار می‌رود که پای مخاطبان گردشگری ورزشی را هم به شهرستان بم باز کند. با برگزاری این رویداد ورزشی شهرستان بم که ارگ قدیم را به‌عنوان نماد تاریخی در دل خود جا داده است میزبان اثر ناملموس تاریخی دیگری از ایرانیان نیز می‌شود.
معاون اقتصادی استانداری کرمان از برگزاری رویداد ورزشی چوگان به‌زودی در شهر بم خبر داده گفته است: این رویداد ورزشی ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در صورت حمایت مالی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، یک ورزش جهانی در شهر جهانی بم ادغام می‌شود تا دستاورد بزرگی ایجاد شود.
آن طور که ایرنا نقل کرده، امیر حسن‌زاده در نشست بررسی هزینه‌کرد رویداد ورزشی چوگان در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم به نقش ویژه حمایت شرکت‌های خودروسازی اشاره کرده می‌گوید: درصورتی‌که شرکت‌های خودروسازی واقع در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید اعلام کنند نمی‌توانند حمایت این رویداد ورزشی را برعهده بگیرند رویداد ورزشی چوگان در بم برگزار نمی‌شود.
او اظهار داشت: موضوعات اقتصادی از بحث‌های همه‌جانبه است و یکی از ابعاد ورزش، اقتصاد آن است و کشورهایی که در ورزش چوگان ورود کرده‌اند حتی به صادرات اسب مخصوص این ورزش نیز پرداخته‌اند.
معاون اقتصادی استانداری کرمان خاطرنشان کرد: ما نیز می‌خواهیم به پرورش و تربیت اسب در استان کرمان به‌عنوان یک صنعت نگاه کنیم و به تربیت اسب‌های مخصوص این ورزش نیز بپردازیم تا صادرات این حوزه را نیز داشته باشیم.
او ورزش سوارکاری را نیز از جمله ورزش‌هایی دانست که اقتصاد خوبی در پی دارد و ادامه داد: ورزش، نشاط اجتماعی را نیز به دنبال خواهد داشت و اگر مجموعه منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم در برگزاری رویداد ورزشی چوگان ورود کند می‌تواند اثر مستقیم در بهره‌وری کارخانه‌ها نیز داشته باشد.
حسن‌زاده عنوان کرد: چوگان از ورزش‌های اصیل ایرانیان است که با افتخار آن را به دنیا صادر کردیم و تقریباً قدمتی بالای سه هزار سال دارد.
معاون اقتصادی استانداری کرمان توضیح داد: مجموعه تاریخی ارگ بم به دلیل قدمت و همچنین مجموعه اقتصادی ارگ جدید با وجود کارخانه‌ها خودروسازی و مشابهت در حرکتی که در اسب و خودرو دیده شده و ورزش چوگان، در کنار یکدیگر جنس زیبایی را نشان می‌دهند.
چوگان میراث ناملموس ایران
در ادامه سعید شاهرخی سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان نیز گفت: میراث‌فرهنگی ۲ بخش تاریخی و ابنیه دارد که بخش دیگر همان میراث‌فرهنگی ناملموس یا معنوی است که شامل داستان‌ها، قصه‌ها، آداب‌ورسوم و زندگی مردم است که ورزش چوگان در بخش میراث‌فرهنگی ناملموس قرار دارد.
او بیان کرد: چوگان ورزشی همراه با روایتگری و موسیقی است که در روایتگری بحث شاهنامه‌خوانی وجود دارد و این ورزش به‌عنوان یک میراث ناملموس در کشور ثبت جهانی شده است.
سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی کرمان با اشاره به اینکه این رویداد در بحث گردشگری چه تأثیری خواهد داشت افزود: گردشگری مولفه‌های مختلفی دارد و یکی از آن‌ها بحث تعریف رویدادها است و هر آنچه رویداد عظیم‌تر و برای مردم جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد اثرگذاری بیشتری دارد.
چوگان هویت فرهنگی ایرانیان است
او اضافه کرد: ورزش چوگان همه‌جانبه است و بحث‌های پهلوانی، جوانمردی، میدان‌داری، رقابت، همکاری و کار جمعی در این ورزش دیده می‌شود و امروزه هویت فرهنگی ایران با ورزش چوگان تعریف می‌شود و برای نسل جوان نیز جاذبه‌های بسیار خوبی دارد.
شاهرخی تصریح کرد: پیشینه این ورزش مربوط به کشور و فرهنگ ما ایران است که در شاهنامه و اشعار رودکی و جاهای مختلف این موضوع دیده می‌شود و همچنین در کرمان گچ‌بری‌ها و گچ‌کاری‌های کاروان‌سرای گنجعلی خان نشان از چوگان دارد و گوی این ورزش نیز در این کاروان‌سرا دیده شده که در موزه نگهداری می‌شود.
او اظهار داشت: چوگان یک ورزش پادشاهی و رزمی است که قبل از ما کشور آذربایجان این ورزش را ثبت کرده بود و با ارائه داده‌ها و عناصر فرهنگی که ایران مطرح کرد، سازمان جهانی یونسکو پذیرفت که خاستگاه این ورزش در ایران است و این ورزش ثبت جهانی ایران شد.
برگزاری رویداد ورزشی چوگان برگ برنده‌ای برای بم است
در ادامه این جلسه رضا شاه‌محمدی دبیر هیئت چوگان استان کرمان نیز افزود: باتوجه‌به ظرفیت باغ شهر جهانی بم دستاوردی که این برنامه برای این شهر دارد بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل با استراتژی خوبی این جلسه در بم تشکیل شد.
او اظهار داشت: از حیث گردشگری و میراثی ایران را با نام بم می‌شناسند و به دلیل وجود ارگ تاریخی، شهر بم بالاترین موضوعیت گردشگری در ایران را دارد.
به گفته او بحث اقتصادی و گردشگری در این رویداد داغ است و ورزش چوگان می‌تواند برگ برنده‌ای برای بم باشد.
دبیر هیئت چوگان استان کرمان ادامه داد: در تهران حدود یک هزار رأس اسب چوگانی وجود دارد و برای این ورزش هر بازیکنان چوگان حداقل چهار اسب می‌خواهد.
شاه‌محمدی عنوان کرد: در تهران به دیل شرایط آب‌وهوایی این ورزش در اردیبهشت شروع و آبان تمام می‌شود که یا اسب‌ها استراحت می‌کنند و از ماهیت ورزشی فاصله می‌گیرند و یا به مناطق گرمسیر دیگر می‌روند که به دلیل نبود زمین ورزش چوگان در مناطق گرمسیری ایران، بازیکنان چوگان به امارات یا پاکستان می‌روند.
او اضافه کرد: باتوجه‌به وجود زیرساخت‌های بم می‌توانیم این ورزش را رشد دهیم؛ زیرا فقط به زمین چمن نیاز داریم.
دبیرخانه دائمی چوگان در بم مستقر شود
او بیان کرد: متأسفانه بم در لیست گردشگری آن‌طور که بایدوشاید معرفی نشده و مسئولان منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید به برگزاری این رویداد از دید استراتژی و سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کنند. او با اشاره به اینکه با برگزاری ورزش چوگان می‌توانیم دبیرخانه دائمی این رویداد جهانی را در بم مستقر کنیم افزود: به این رویداد به‌عنوان یک بیزینس و نقشه تجاری نگاه کرده و از رویداد جهانی استقبال کنید.
دبیر هیئت چوگان استان کرمان توضیح داد: این رویداد ورزشی فرهنگی ۲ روزه است که شاهنامه‌خوانی و موسیقی و روایتگری در این رویداد دخیل است. به گفته او برگزاری ۲ روزه این رویداد ورزشی در بم حداقل ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 18
  • امروز: 16
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,685
  • ماه: 7,599
  • سال: 25,277