به اسم «ازدواج آسان» به کام جهیزیه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1111

به اسم «ازدواج آسان» به کام جهیزیه

گران فروشی و فروش کالای قاچاق و تقلبی در نمایشگاه جهیزیه برخی غرفه‌داران را راهی تعزیرات کرد

مرضیه قاضی‌زاده|کاغذ وطن

گزارش 

سینا خسروی، معاون بازرگانی سازمان صمت:‌ قبلا هیچ گونه نظارت خاصی تعریف نشده بود و شرکت نمایشگاهها به عنوان تشکل خصوصی کارش را انجام می‌داد.

تعدادی از غرفه‌داران نمایشگاه جهیزیه جریمه شدند. فهرست اتهامات فروش کالای تقلبی، قاچاق و گرانفروشی است . براساس آخرین اطلاعات «کاغذ وطن» تاکنون ۹فقره پرونده با جریمه ۱۵۵میلیون تومان  برای این غرفه داران در نظر گرفته شده که با توجه به غیر کرمانی بودن این افراد پرونده شان در شعب فوق العاده مورد رسیدگی قرار گرفته. نکته‌ای که  این میان هنوز مورد توجه سازمان‌های نظارتی قرار نگرفته، برگزاری نمایشگاه‌های غیر تخصصی در شرکت نمایشگاه بین‌المللی جنوب شرق است. به گونه‌ای که بنا بر ادعای رییس اتاق اصناف نمایشگاه جهیزیه با این عنوان مجوزی از کمیته فنی برای برگزاری نداشته و اساسا عنوانش در تقویم نمایشگاهی ازدواج آسان بوده؛ نه نمایشگاه جهیزیه.

 پنج شنبه و جمعه هفته قبل نمایشگاه جنوب شرق مورد بازدید بازرسان و نمایندگان تعزیرات قرار گرفت. نتیجه این بازرسی آن‌طور که رییس اتاق اصناف می‌گوید کشف تخلفاتی محرز در میان غرفه‌داران بود. یوسف جعفری به «کاغذ وطن» می‌گوید:«در این نمایشگاه هم گران فروشی شد و هم کالای قاچاق و تقلبی فروخته شد. روز پنج شنبه ماموران تعزیرات و بازرسان کالای قاچاق به محل نمایشگاه رفتند و جنس‌های تقلبی و کالاهای قاچاق را جمع کردند و برایشان فرم پر کردند که غالبا طبق آن فرم بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان جریمه شدند. »

به گفته جعفری عمده کالاهای تقلبی از برند بوش بودند«یخچال بوش با قیمت ۷۰میلیون تومانی آورده بودند که آن هم تقلبی بود. مبلمانی که در کرمان ۴۴میلیون تومان فروخته می‌شد را اینجا با ۵۷میلیون تومان فروختند.»

*تغییر شمایل نمایشگاه ازدواج آسان به نمایشگاه جهیزیه

با وجودی که امیرحسین سعید، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی جنوب‌شرق در کارگروه توسعه صادرات مدعی اخذ مجوز این نمایشگاه از کارگروه توسعه صادرات شد و گفته بود که حتی اتاق اصناف نیز پای این مجوز را امضا کرده؛ حالا رییس اتاق اصناف از اساس این موضوع را رد می کند. جعفری می‌گوید:« این ادعا از اساس کذب بود. من حتی پیگیر این مجوز از سامان صمت شدم و مشخص شد که عنوان نمایشگاه در تقویم نمایشگاهی ازدواج آسان بوده که به عنوان نمایشگاه جهیزیه برگزار شده است.»

*جعفری: کنترلی روی نمایشگاه‌های برگزار شده در شرکت جنوب‌شرق نیست

 به گفته جعفری در سال‌های گذشته در سایه نبود هیچ گونه نظارتی این نمایشگاه‌ها برگزار شده و کسی به تخلفات رسیدگی نکرده:«ما برای برگزاری یک  نمایشگاه عرضه مستقیم، واحدهای صنفی را ملزم می‌کردیم که کالاهای که قرار بود عرضه کنند را ابتدا تحویل اتحادیه دهند و و کارشناسان بعد از قیمت گذاری کالا را پلمب می کردند وبا نمونه کالای عرضه شده در نمایشگاه قیاس می‌کردند اما این‌ها بدون کنترل و نظارت هر کاری که دلشان می‌خواسته کرده‌اند.»

بازرسی سازمان تعزیرات روز پنج شنبه و جمعه صورت گرفته و دو روز بعد هم کمیته نظارت بر امور نمایشگاهی در باب همین امر تشکیل شده است. سینا خسروی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمان در این خصوص به «کاغذ وطن»می‌گوید:«شاکی پرونده اتاق اصناف بود و مدیرعامل شرکت نمایشگاه جنوب شرق به همراه اعضای ثابت جلسه که شامل تعزیرات ،اماکن، سازمان صمت و انجمن حمایت از امور مصرف کننده تشکیل شد و در آن جلسه گزارش شد که ۱۵۵میلیون تومان جریمه طی ۹ فقره پرونده محرز شده است.» به گفته خسروی به علت بازگشت قریب الوقوع غرفه‌دارن پرونده‌ها در شعب فوق‌العاده در روزهای شنبه و یکشنبه  بررسی شد. 

خسروی در پاسخ به رویه مرسوم شرکت نمایشگاه‌ها در برگزاری نمایشگاه‌های غیر تخصصی می‌گوید:«قبلا هیچ گونه نظارت خاصی تعریف نشده بود و نمایشگاه به عنوان تشکل خصوصی کارش را انجام می‌داد و سپس همکاران ما در حوزه نظارت و بازرسی می رفتند اما در کارگروه توسعه صادرات ما اصلاحیه‌ای  در دستورالعمل زدیم و کمیته نظارت را پررنگ‌تر دیدیم که این مشکلات حل خواهد شد.»

او همچنین اضافه می‌کند:« با حضور تعزیرات به شرکت نمایشگاه بین‌المللی جنوب شرق خط مشی داده شد که هر ماه عنوان نماشگاه‌هایی که برگزار خواهد کرد را مشخص و جزئیات کامل آن را به تعزیرات و اماکن تحویل دهد. ضمن اینکه فقط تولید کننده و عمده فروش مطرح کشوری می توانند در این نمایشگاه شرکت کنند.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :