کشت قراردادی پیاز به امسال نرسید

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1118

 کشت قراردادی پیاز به امسال نرسید

سعید برخوری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان: از زمان بحران گذشته و حالا اگر  تقاضایی به خرید هم باشد ما قبول نمی‌کنیم.

کاغذ وطن

مرضیه قاضی‌زاده 

مدیر سازمان مرکزی تعاون روستایی که تغییر کرد، تفاهم نامه کشت قراردادی جنوب کرمان روی هوا رفت. یک هفته قبل دکتر اعظمی، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس از عدم اجرای این تفاهم نامه خبر داد. موضوعی که  حسین مهرابی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان و سعید برخوری رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب علتش را تغییر مدیر این سازمان می‌دانند. مدیر جدید در نهایت در هفته گذشته  موافقتش را با این تفاهم نامه ابلاغ کرده، اما برخوری معتقد است که دیگر از زمان بحران گذشته و حالا اگر  تقاضایی به خرید هم باشد ما قبول نمی‌کنیم.

 تفاهم‌نامه حمایت همه جانبه از تولید، اشتغال مولد و تقویت زنجیره‌های تولید ۱۰اردیبهشت ماه بسته شد. سه دستگاه استانداری، رییس سازمان مرکزی تعاونی روستایی و سازمان جهاد کشاورزی سه ضلع این تفاهم نامه بودند. در چارچوب این تفاهم نامه قرار بود شرکت‌های تعاونی تولیدی روستایی ایران سالانه نسبت به اجرای کشاورزی قراردادی محصولات سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و پیاز در سطح ۳۰۰۰ هکتار از اراضی منطقه، خرید توافقی سالانه ۱۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز توسط اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران و اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولیدی روستایی ایران اقدام کنند. خرید توافقی و صادرات سالانه ۵۰ هزار تن گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و  احداث یک واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت یک میلیون قطعه در جیرفت از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه بود. این تفاهم‌نامه نتیجه سفر سید محمد موسوی، معاون وزیر و رئیس هیات مدیره تعاون روستایی کشور بود. ۲۰روز بعد از انعقاد این تفاهم نامه اما مدیر این سازمان تغییر کرد و اسماعیل قادری فرد سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران را به عهده گرفت. این تغییر مدیریت از دید حسین مهرابی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان اصلی‌ترین علت وقفه در ایجاد این تفاهم نامه است. مهرابی به «کاغذ وطن » می‌گوید: «تغییر مدیریت این تفاهم‌نامه را دچار وقفه کرد. برای پیگیری این موضوع یک سفر به تهران و سه سفر به جیرفت داشتیم و هنوز در حال پیگیری این موضوع هستیم.»

 *تفاهم نامه منجر به قرارداد نشد

آن طور که مشخص است هیچ یک از این مفاد تفاهم نامه اجرایی نشده است. هفته گذشته ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در انتقاد نسبت به این امر گفته بود: « در اوایل دولت سیزدهم رئیس سازمان تعاون روستایی در جنوب استان کرمان حاضر و مقرر شد بخشی از پیاز تولیدی این منطقه به صورت قراردادی کشت شود اما عملا قراردادی منعقد نشد و متاسفانه کشاورزی قراردادی تاکنون در جنوب استان کرمان اجرا نشده است.»

خرید و فروش پیاز کیلویی ۶هزار تومان

به گفته عباس محمدی از کشاورزان عمده منطقه جیرفت تاکنون صرفا از کشاورزان بزرگ و افرادی که در این حوزه شرکت دارند دعوت به عمل آمده و هنوز قراردادی در خصوص کشت قراردادی در منطقه منعقد نشده است. او البته قیمت پیاز در جنوب استان را مقرون به صرفه توصیف می‌کند:« هزینه تمام شده پیاز برای هر کیلو ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است و اکنون نیز برای پیاز سفید در سایز متوسط بین ۶ تا ۶هزارو ۲۰۰ تومان برای سایز درشت ان تا ۶هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود.»

علی رغم  قیمت مناسب پیاز در فصل جاری که به عنوان کشت پاییزه و یا طرح استمداد در جنوب استان شناخته می‌شود، قیمت این محصول در اردیبهشت ماه سال قبل به کیلویی هزار تومان هم رسیده بود. اواخر فروردین ماه  افت شدید قیمت محصول پیاز سبب شد تا کشاورزان پیاز کار محصولات خود را در زمین رها کنند؛ چرا که هزینه برداشت با قیمت فروش همخوانی نداشت.  در چنین شرایطی برای کاهش زیان مالی بیشتر، کشاورز مجبور به رهاسازی دسترنج یک ساله خود شده بود.

تفاهم نامه کشت قراردادی به قوت خود باقیست

سعید برخوری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفت و گو با «کاغذ وطن» از پیگری‌های این سازمان برای تبدیل این تفاهم نامه به قرارداد خبر می‌دهد:«تفاهم نامه‌ای که  با سازمان تعاون روستایی بسته شده به قوت خود باقیست وبا تغییر رییس سازمان تعاون روستایی در آن وقفه ایجاد شده. به هر حال ما پیگیری کردیم و رییس جدید نیز تفاهم نامه را قبول دارد و مقرر شده تا به زودی سفری به جنوب استان در جهت اجرایی شدن این تفاهم نامه داشته باشند.» هر چند که برخوری از سفر قریب الوقوع مدیر سازمان تعاون روستایی به جنوب خبر می‌دهد اما این را هم اضافه می‌کند که فعلا تمایلی به فروش محصول در فصل جاری ندارند:«۲سال است که پیگر کشت قراردادی هستیم.  متاسفانه آن بحثی که ما داشتیم و قراردادی که قرار بود در آن مشارکت داشته باشند به عوض شدن رییس سازمان خورد. ما در جنوب استان بیشتر در اواخر فروردین و اردیبهشت‌ماه به مشکل می‌خوریم که آن هم دلیل عمده‌اش مشکل حمل و نقل است. در فصل جاری که پیاز به خوبی سر مزرعه خرید و فروش می‌شود و اگر الان هم بخواهند محصولی خریداری کنند ما قبول نمی‌کنیم.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 2
  • امروز: 197
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,432
  • ماه: 7,585
  • سال: 25,069