سریال ادامه‌دار کمبود مرغ

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1482

سریال ادامه‌دار کمبود مرغ

گزارش | بازار

 معاون جهاد کشاورزی شمال استان:  جنوب کرمان در زمان فراوانی مرغ را از استان‌های یزد و خراسان جنوبی تامین می‌کند و در زمان کمبود انتظار دارند که مرغ از شمال استان فراهم شود. در شمال هم هر کجا که کشتارگاه باشد مسئولان توقع دارند که مرغ در شهرستان خودشان توزیع شود

کمبود مرغ در حالی در کرمان تکرار می‌شود که مردم گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز کرده بودند و حالا مجبورند این محصول پروتئینی را با قیمت بالای ۸۰ هزار تومان آن هم بعد از جستجوی طولانی تهیه کنند.

 بار دیگر شاهد التهاب و آشفتگی در بازار مرغ در کرمان هستیم و مردم به سختی قادر به تهیه آن هستند. این روزها کرمانی‌ها برای تهیه مرغ باید به چندین فروشگاه بروند تا بتواند حداقل نیاز خود را تهیه کرده و بر سر سفره ببرند.

این درحالیست که به دلیل قیمت بالای گوشت قرمز بسیاری از خانواده‌ها قادر به تهیه آن نبوده و گوشت سفید را به دلیل قیمت کمتری که دارد جایگزین کرده‌اند. اما حالا گرانی گوشت مرغ هم به دیگر چالش‌های اقتصادی خانواده‌ها اضافه شده است و مردم با قیمت‌های متفاوتی که بالای ۸۰ هزار تومان است و گاهی حتی به ۹۲ هزار تومان هم رسیده است، این ماده پروتئینی را خریداری می‌کنند.

مسئولان پاسخگوی گلایه‌های مردم باشند

رضا بهرامی یکی از شهروندان کرمانی  گفت: برای خرید مرغ به چندین مغازه مراجعه کردم که موجود نبود و در آخرین مغازه موفق به خرید یک عدد مرغ با قیمت ۸۳ تومان شدم.

مریم قربان نژاد یکی از فروشندگان مرغ در کرمان هم   چنین گفت: مرغ به وفور در مغازه موجود نیست و علت این وضعیت را نمی‌دانم. مدتی است که مقدار مرغ موجود در بازار کم شده است. در برخی روزها به دلیل کم بودن مرغ، آن را به صورت سهمیه بندی به مردم می‌فروختیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهار کرد: وضعیت کنونی بازار مرغ یک التهاب یا بحران نیست بلکه یک روال طبیعی است. تا رسیدن به یک ثبات نیاز است با برنامه ریزی‌هایی که در حال انجام است به حدی برسیم که بتوانیم بازار را متعادل کنیم.

محمدعلی اسماعیلی ادامه داد: مهر، آبان، آذر، دی و حتی بهمن ماه از مردم خواهش می‌کردیم برای جلوگیری از زیان تولیدکنندگان مرغ مازاد را خریداری و در یخچال‌های خانه هایشان ذخیره کنند. در آن دوره به دلیل تولید بیش از نیاز متاسفانه مرغ تولیدکنندگان روی دستشان می‌ماند.

اسماعیلی گفت: اکنون هم بازار را با بهره گیری از مازاد تولید سال گذشته تنظیم می‌کنیم. در استان کرمان حدود یک هزار و ۲۰۰ تن مرغ منجمد مرغداران که قبل از سال خریداری شده است در این یکی دو ماه توزیع کرده ایم و توانستیم بازار را متعادل کنیم.

نیاز روزانه کرمان به ۱۷۰ تن مرغ

اونیاز روزانه استان کرمان را به طور متوسط بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ تن مرغ دانست و ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ تن این میزان به صورت مرغ گرم در شهرستان‌ها توزیع می‌شود و مابقی نیاز استان را سعی می‌کنیم به صورت منجمد به دست مردم برسانیم.

اسماعیلی عنوان کرد: به طور متوسط در هر کدام از ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت دو میلیون جوجه ریزی در سطح استان انجام شده است که به طور متوسط روزانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ تن تولید مرغ در استان کشتار می‌شود.

تامین ۳۰ درصد نیاز مرغ کرمان از خارج از استان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد نیاز کرمان را از خارج از استان تامین می‌کنیم اما به لحاظ اینکه آن استان‌ها هم کمبود و کسری دارند، مرغ به استان ما نمی‌دهند و ما مجبوریم تولید استان کرمان را مدیریت کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه به مردم توصیه می‌کنیم که به اندازه نیازشان مرغ تهیه کنند، افزود: یک سهمیه بندی در حال انجام است که شهرستان‌هایی که مرغ به آن‌ها نمی‌رسد بخشی از مرغ شهرستان‌های پرتولید را در اختیار آنها بگذاریم تا نیاز مردم آن مناطق هم تامین شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: موجودی مرغ در سردخانه‌ها به اندازه‌ای است که بتوانیم کسری نیازمان را جبران کنیم. در صورت کاهش پیگیری‌ها برای تامین آن انجام می‌شود.

جنوب کرمان تولید مرغ و کشتارگاه ندارد

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در خصوص اینکه چرا کمبود مرغ در جنوب پررنگ‌تر بروز می‌کند، گفت: در استان کرمان ۱۳ کشتارگاه داریم و متاسفانه جنوب استان کرمان تولید و کشتارگاه ندارد.

او ادامه داد: جنوب کرمان در زمان فراوانی مرغ بخش عمده نیازشان را از استان‌های دیگر تامین می‌کنند در نتیجه بازار سنتی برای مرغدار شمال استان کرمان در جنوب استان ایجاد نشده است. بسیاری از کسانی که از آنها خواسته ایم در جنوب کرمان اقدام به تولید مرغ کنند می‌گویند که در آن منطقه مشتری و طرف حساب نداریم.

اسماعیلی گفت: در واقع جنوب کرمان در زمان فراوانی مرغ را از استان هایی نظیر یزد و خراسان جنوبی تامین می‌کنند اما در زمان کمبود انتظار دارند که مرغ مورد نیازشان از شمال استان کرمان فراهم شود. در شمال هم هر کجا که کشتارگاه وجود دارد مسئولان توقع دارند که مرغ در شهرستان خودشان توزیع شود.

معاون جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهار کرد: البته محور اصلی اقتصاد جنوب کرمان کشاورزی است و به دلیل گرمسیر بودن منطقه شرایط برای پرورش مرغ چندان مناسب نیست، این مساله کمتر مورد استقبال سرمایه گذاران قرار می‌گیرد. بیشتر سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی و محصولات کشاورزی انجام می‌شود. این یک عیب نیست به عنوان مثال شمال کرمان محتاج سیب زمینی، گوجه و صیفی جات جنوب است و شمال و جنوب نیازهای یکدیگر را هم پوشانی می‌کنند. فقط در زمان کمبودها مقداری مشکل ایجاد می‌شود وگرنه در حالت عادی ما می‌توانیم به راحتی هر چقدر جنوب نیاز به مرغ داشته باشد، تامین کنیم.

او گفت: قیمت بازار مرغ مصوب دولت ۷۳ هزار تومان است و دولت این شرایط را برای این قیمت گذاشته که جوجه ۱۹ هزار تومان، ذرت ۱۲ هزار و سویا ۱۷ هزار تومان باشد. اما باید دید این نهاده‌ها با این قیمت تامین می‌شود که مرغدار بتواند قیمت مصوب دولت را رعایت کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان: در استان کرمان ۱۳ کشتارگاه داریم و متاسفانه جنوب استان کرمان تولید و کشتارگاه ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :