آماده عرضه نفت خام در بورس انرژی هستیم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1119

معاون وزیر نفت:

آماده عرضه نفت خام در بورس انرژی هستیم

معاون وزیر نفت گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا ده سال آینده توان تولید گاز کشور به یک و نیم میلیارد مترمکعب در روز و ظرفیت نفت به پنج میلیون بشکه خواهد رسید.

محسن خجسته درباره وضعیت عرضه نفت خام در بورس انرژی، گفت: شرکت ملی نفت ایران آمادگی کامل برای عرضه نفت در بورس دارد وباید الزامات قانونی آن حتماً دیده شده باشد و هر زمان بورس اعلام آمادگی کند و بسترهای قانونی عرضه نفت در بورس فراهم باشد شرکت ملی نفت آمادگی کامل برای اجرای آن را دارد.

وی در خصوص مدل قراردادی جذب سرمایه خارجی، گفت: به طور کلی قراردادهای نفتی در ایران در دوره‌های مختلف اصلاح شده، بهبود یافته و تغییر کرده است. و قراردادهای نفتی موسوم به IPC نیز مدل تغییر یافته قراردادهای بیع متقابل بوده است که البته این مدل قراردادی لزوماً بدون عیب نیست و برنامه ما این است که مدل قراردادهای IPC را بهبود دهیم، جذابیت آن را بالا برده و معایب آن را رفع کنیم.

خجسته مهر با اشاره به حضور شرکت‌های چینی در طرح‌های آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی وفاز یک میدان یادآوران، گفت: این که چرا قرارداد ۵.۶ میلیارد دلاری آزادگان جنوبی با شرکتهای چینی در دولت گذشته فسخ شده دلیل آن را نمی دانم اما با توجه به حضور شرکت‌های چینی در این پروژه و همچنین حضور شرکتهای چینی در طرح ازادگان شمالی و تمایل آنها برای توسعه این میدان در فاز دوم و همچنین فعالیت یک شرکت چینی در فاز اول میدان یاداوران مذاکرات با این شرکتها ادامه خواهد داشت. معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال که چرا هیچ‌گاه ظرفیت تولید نفت به بیش از ۴.۲ میلیون بشکه نرسیده گفت: به اعتقاد من نیاز بازار، مؤلفه‌های اقتصاد کلان و مشکل تأمین منابع مالی سه مولفه‌ای است که باعث شده در این سال‌ها نتوانیم به شرفیت بیش از چهار میلیون بشکه در روز برسیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 68
  • دیروز: 790
  • هفته: 1,278
  • ماه: 4,874
  • سال: 17,460