اندوه، سهم گندم‌کاران جنوب کرمان

منتشر شده در صفحه | شماره

اندوه، سهم گندم‌کاران جنوب کرمان

بخشی از بذر توزیع شده میان گندم‌کاران جنوب کرمان سبز نشد

مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان: تعاون روستایی مسوول  کیفیت بذرها توزیع شده نیست

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان:  پس از اعلام نتایج آزمایشگاهی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جبران خسارت از طریق مراجع می پردازیم. 

گزارش- سمیه خدیشی

کاغذوطن

مشکلات کشاورزی در جنوب کرمان کمر کشاورزان را خم کرده است. مربوط به امروز دیروز هم نیست دغدغه همیشگی آنهاست. سختی‌های این قشر از فصل کاشت با تامین نهاده و بذر شروع می‌شود و تا مراحل داشت و برداشت و تا ورود محصولات به بازار این داستان غم‌انگیز ادامه پیدا می‌کند. ربطی به نوع محصول هم ندارد، روزی در گندم، سیب‌زمینی ، خیار و ایامی هم در گوجه، بادمجان، فلفل و شاید کشتی دیگر تکرار می‌شود. کشاورز است چاره ای ندارد، باید کشت کند و چشم امید به زمین بدوزد. 

دوبار هزینه کشت را پرداختیم

تعدادی از گندم‌کاران در جنوب کرمان بعد از کشت بذر گندم چشم‌شان به زمین ماند اما گندمی سبز نشد، یکی از این کشاورزان در گفتگو با خبرنگار «کاغذ وطن» در رابطه با رضایت از بذر توزیع شده می‌گوید: زندگی‌ام خراب شد برنامه‌ریزی کشت هم بهم ریخت. 

او به‌عنوان اینکه بذر مورد نیاز خود را از شرکت تعاونی «هامون» تهیه کرده است ادامه داد : ۲۲ روز قبل بذر را در زمین کشت کردم، اما بعد از این مدت با انجام تمام هزینه‌های کاشت و آماده سازی زمین ، بذر کاشته شده سبز نشد. 

وی اظهار داشت: از شرکت تعاونی «هامون» با من تماس گرفتند که مجددا بذر برای تکرار کاشت در اختیارتان می گذاریم و بعد از چند روز دوباره تماس گرفتند که امکان دارد این بذر هم سبز نشود پس  بهتر است که بذر جدیدی خریداری کنید. 

کشاورز متضرر از اینکه  زمان مناسب کاشت را از دست داده است ابراز نگرانی می کند و ادامه می دهد: بذر جدید را از شرکتی دیگر خریداری کردم و و بعد از گذشت چهار روز سبز شد. و حالا منتظر تصمیم مسوول ان هستیم که چگونه جبران خسارت هزینه‌ها و تاخیر در کاشت را می‌کنند. وی بیان کرد: من تنها کشاورز خسارت دیده نیستم و تعداد زیادی از کشاورزان مانند من با این مشکل مواجه شدند. 

 تعاون روستایی هیچگونه بذری توزیع نکرده 

شرکت توزیع کننده بذر زیرمجموعه سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان است برای روشن شدن موضوع با رییس این سازمان گفتگو کردیم. 

فاطمه میرساردو اظهار داشت: هیچ گونه بذر گندمی توسط مدیریت تعاون روستایی جنوب کرمان توزیع نشده است و توزیع بذر توسط این مدیریت کاملا کذب و خلاف واقع است.

او ادامه داد: بذرهای مورد بحث بر اساس گزارش مدیریت زراعت جهاد کشاورزی توسط اتحادیه تعاونی تولید «هامون» که یکی از تولیدکنندگان بذر دارای مجوز در جنوب کرمان است، تولید شده.

رییس سازمان تعاون روستایی ادامه داد: تمامی فرایندهای  تولید بذر شامل کاشت، داشت، برداشت، خرید بذر، انبارداری، بوجاری، ضدعفونی و کیسه گیری توسط و تحت نظارت، کنترل، صدور گواهی(لیبل گذاری) و آزمایشات توسط کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی و موسسه بذر و نهال انجام می پذیرد و بذر گواهی شده از طریق کارگزار توزیع معرفی شده توسط مدیریت جهاد کشاورزی با حواله مراکز خدمات جهاد کشاورزی تحویل کشاورزان گردید و  تعاون روستایی جنوب کرمان  هیچ‌گونه بذری توزیع نکرده است.

میرساردو اظهارداشت: این شرکت‌ها بخش خصوصی هستند، تعاون روستایی نقش حمایتی و پشتیبانی از اتحادیه‌های  تعاون روستایی مانند اتحادیه «هامون» را دارد . 

وی گفت: اتحادیه هامون  کلیه مراحل تولید بذر را زیر نظر مرکز تولید بذر و نهال تحقیقات کشاورزی انجام می دهد. حالا با ایجاد مشکل در بذرهای تولیدی باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد که در تخصص شرکت «هامون» نیست که ایراد و مشکل این بذر را پیدا کند.

مدیر تعاون روستایی ادامه داد: با سازمان مرکزی مکاتبه کردیم که قرار شد با ورود یک تیم فنی و بررسی این موضوع مشکل سبز نشدن این بذرها مشخص شود  و اگر بعد از بررسی‌های انجام گرفته، اتحادیه تعاونی تولید، مقصر شناخته شد، غرامت را می پردازد. 

فاطمه میرساردو با بیان اینکه در حال پیگیری این موضوع هستیم ادامه داد: اتحادیه «هامون» نمی تواند قبل از نتیجه آزمایش‌ها و بررسی‌های تخصصی خسارت را به عهده بگیرد و تا اعلام نتیجه کمیته فنی باید صبر کرد. 

۱۰ درصد بذرها توزیع شده بد سبزی داشتند 

مدیر زراعت جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» با اشاره به نحوه تامین بذر منطقه بیان داشت: بر اساس نیاز منطقه  و با موافقت کمیته فنی بذرها کشور و کمیته بذر منطقه برنامه تامین، تکثیر و تدارک بذر بعد عملیاتی می شود .

فرامرز رستگاری عنوان کرد: برای سال زراعی جدید به میزان ۵ هزار و پانصد تن بذر در طبقات مادری و گواهی شده، تولیدی شرکت‌های بخش خصوصی منطقه و مقدار ۲۱۵ تن هم از سایر استان‌ها تدارک و در بین کشاورزان توزیع شده است.

او در ادامه گفت: از مجموع تولید منطقه مقدار ۸۱۳ تن توسط اتحادیه تعاونی تولید «هامون»، بذر رقم مهرگان تولید و بعد از بوجاری و کپه گیری مقدار ۷۵۰ تومان  بذر خالص در بین کشاورزان توزیع شد. 

وی با بیان مشکل بوجود آمده می‌گوید:  برابر گزارش مدیریت‌های جهاد کشاورزی و بررسی‌های میدانی کمتر از ۱۰ درصد از بذرها توزیع شده  بد سبزی داشتند که طی هفته گذشته با اعزام اکیپ‌های کارشناسی از مزارع کشاورزان بازدید و از محموله‌ها نمونه برداری شده است. 

مدیر زراعت جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: پس از اعلام نتیجه‌ی آزمایشگاهی مراکز تحقیقاتی مرجع کشور، در کوتاه ترین زمان ممکن به جبران خسارت کشاورزان از طریق مراجع قانونی و پیگیری جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش می پردازیم.

مدیر زراعت  سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت :بخشی از بذرها شرکت مربوطه از همان ۱۰درصد توزیع شده هنوز کشتن نشده و تا بررسی نهایی در انبار کشاورزان می ماند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 3
  • امروز: 10
  • دیروز: 335
  • هفته: 2,605
  • ماه: 7,851
  • سال: 24,453