تورم در جیرفت بالاتر از میانگین کشور؛ پاس‌کاری توپ تنظیم بازار میان نهادهای مسئول

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1214

تورم در جیرفت بالاتر از میانگین کشور؛ پاس‌کاری توپ تنظیم بازار  میان نهادهای مسئول

جیرفت را پیشانی جنوب کرمان می دانند. شهرستانی که ظرفیت‌های تولیدی آن در بخش کشاورزی زبانزد است. قطب کشاورزی هم لقبی است که این شهر را با آن معرفی می‌کنند. تنوع محصولات کشاورزی این منطقه خصوصا محصولات جالیزی و تره‌بار آن گوش همه را کر کرده است. اما قیمت‌‌ها در سرزمین محصولات کشاورزی نه تنها نسبت به سایر استانها کمتر نیست، بلکه گوان‌تر هم عرضه می‌شود.

حمید ساکن مرکز شهر جیرفت است. از خرید موز در مرکز استان با نصف قیمتی که در جیرفت خریده بود گله دارد و  می گوید: اینکه پوشاک و اقلام مصرفی دیگر را از شهرهای مجاور گران‌تر می‌خریم بماند، ولی اینکه در کنار محل تولید سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی باشی و در مرکز استان  این اقلام ارزان تر به فروش برسد یعنی یک جای کار می لنگد و قابل توجیه نیست.

او ادامه داد: چند رو قبل موز را به قیمت پنجاه هزار تومان خریده است اما همین موز را در مرکز استان 28 هزار تومان می‌فروشند و تفاوت را از کیفیت متفاوت دو محصول می دانند در حالی که این طور نیست.

تفاوت قیمت اقلام مصرفی در جیرفت داستان تازه‌ای نیست. شهروندان زیادی هستند که خرید بالاخص پوشاک خود را از شهرهای اطراف و یا مرکز استان انجام می دهند.

بر اساس تصمیم دولت در سال گذشته وظیفه نظارت بر کالاهای کشاورزی بر عهده جهاد کشاورزی و نظارت و بازرسی سایر کالاها همچنان بر عهده سازمان صنعت و معدن و تجارت است .

رییس سازمان صنعت معدن وتجارت جنوب کرمان علت تفاوت قیمت اقلام مصرفی با مرکز استان را در چه می‌داند ؟

بهترین بازرس خود مردم هستند

مسلم مروجی فرد به وظیفه تولید، نظارتی و توزیع وزارت جهاد کشاورزی در محصولات غذایی و کشاورزی اشاره می کند و می گوید: هر دستگاهی وظایف مشخص خود را دارد و در جهت نظارت تخصصی‌تر  اتحادیه‌های اصناف در تشکل‌های مختلف تشکیل شده‌اند.

 رییس سازمان صنعت معدن تجارت جنوب کرمان با بیان اینکه بازرسان وزارت صمت می‌توانند به حوزه‌های مختلف در مقوله نظارت ورود کنند، ادامه می دهد: آمار و رصد پرونده‌های نظارتی نشان دهنده آن است که  نظارت به خوبی انجام می‌گیرد و بازرسی و در نهایت جریمه واحد‌های متخلف صورت گرفته است . اما خلا قانونی در برخی موارد مانع از تاثیر این عملکرد شده است .

مروجی فرد حجم جریمه را در مقابل تخلف انجام گرفته  بازدارنده ندانسته و اصلاح این مورد را ضروری می داند و می گوید: بهترین بازرس خود مردم هستند، هنگامی که این تخلف از سوی مردم اعلام شود بازدارندگی این موارد بهتر و بیشتر است. رصد گزارش‌های مردمی از تخلف‌های انجام گرفته  نشان از رشد خوب در تعداد این گزارش‌ها است. که حاوی این نکته است که مطالبه‌گری در مسیر خوبی قرار گرفته است. رئیس سازمان صمت جنوب کرمان  روند رسیدگی و پیگیری به شکایات مردم را کوتاه و سریع می‌داند.

بازارچه‌های عرضه مستقیم کالا تورم را کنترل می‌کند

مسلم مروجی فرد، نبود رقابت در بازار شهرستان‌های جنوبی را عامل تورم می‌داند. او اظهار داشت: ورود تولید‌کننده‌ها و عرضه مستقیم اقلام مصرفی در مراکز معین می تواند با ایجاد رقابت در  بازار  قیمت را کنترل کند و البته این مورد جزو مصوبات کارگروه تنظیم بازار بوده که در بر اساس آن تعاون روستایی مکلف به راه اندازی  این مراکز شده است. در حالی که تاکنون هیچ اقدامی در این مورد نیفتاده است .

مروجی فرد اعتقاد دارد: راه‌اندازی بازارچه‌های شهرداری و یا بازارچه‌هایی که تعاون روستایی با حذف واسطه‌ها و عرضه مستقیم کالا ایجاد می‌کند می‌تواند با ایجاد رقابت  و کمک به اقتصاد مردم  راهگشای بن بست بازار جنوب کرمان شود .

تمام تلاش برای نظارت و بازرسی انجام می گیرد

جهاد کشاورزی دیگر متولی تنظیم بازار و نظارت بر آن است. از معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان راه چاره کنترل تورم در جیرفت را پابه پای بقیه کشور جویا شدیم .

عنایت سالاری به مشکلات و مسائل خاص مجموعه‌ای با وظایف گسترده که تازه راه‌اندازی شده اشاره می‌کند و می‌گوید: نبود زیرساخت از همه نظر از جمله نیروی انسانی یکی از مشکلات بزرگ راه ما بود اما در ابتدای نشستن بر این منصب، اواخر دی ماه سال گذشته، تمام تلاش خود را در خصوص اهداف نظارتی انجام دادیم و همراهی مردم در حل مشکلات بسیار نیاز است. او می گوید: گاهی وجود مافیا در پشت پرده ورود بعضی میوه‌های وارداتی باعث این تفاوت قیمت می‌شود .

سالاری که از تلاش و جدیت بیشتر نظارت بر کنترل قیمت‌ها می گوید، ادامه داد: رعایت  حقوق مصرف‌‌کنندگان و درج قیمت بر روی کالاها از مهمترین موارد در حال پیگیری است و در حال تلاش هستیم که با نظارت بر میدان تره بار این موارد را کنترل کنیم .

 او همراهی مردم را اساس  پیشبرد اهداف نظارتی می داند و می گوید: شکایات بعد از ثبت در سامانه  تخلفات به تعزیرات حکومتی معرفی  و رسیدگی می‌شوند.

114 پرونده در یک ماه به تعزیرات معرفی شدند

اتاق اصناف دیگر نهادی که در موضوع نظارت و بازار پای آن وسط می‌آید. در همین رابطه رئیس اتاق اصناف جیرفت  وظیفه اصلی  اتاق اصناف  را رسیدگی به موقع به شکایات مردمی می داند و می گوید :عمده نظارت به سازمان صنعت،معدن و تجارت ،اداره تعزیرات حکومتی و ستاد تنظیم بازار که به عهده جهاد کشاورزی است برمی‌گردد.

روح الله میرکهنوج دلیل رشد  صعودی قیمت‌ها را  عرضه و تقاضا می داند و بیان می کند: این افزایش قیمت به تولید کننده و وارد کننده بر می‌گردد و ما فقط باید مواظب باشیم که نظارت به خوبی انجام گرفته است و قیمت فروشنده نسبت به فاکتور خرید را مقایسه کنیم .

میرکهنوج ارسال تعداد 114 پرونده به ارزش بیش از یک میلیارد تومان به تعزیرات حکومتی طی دوره یک ماه  اواخر سال قبل را نتیجه نظارت اتاق اصناف بر بازار می‌داند .

  صدای گله ‌مردم از تورم بیشتر از همه چیز به گوش می رسد. اما در جیرفت این صدا بلندتر است. دستگاههای نظارتی بر بازار همگی از شدت نظارت و بازرسی می گویند، ولی نتیجه این نظارت ملموس نیست. ایراد کار از کجاست، کار از جای دیگری می لنگد یا فروشندگان پی‌جریمه را به تن مالیده‌اند و یا همان طور که رییس سازمان صمت می گوید: نبود رقابت در بازار، حلقه مفقوده‌ای است که با راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم کالا شاید گشایشی شود. سرنخ ماجرا شاید ورود جدی تعاون روستایی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 35
  • امروز: 299
  • دیروز: 349
  • هفته: 2,283
  • ماه: 6,004
  • سال: 22,147