مرغ در کرمان یک پا دارد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1134

مقاومت مرغ فروشی‌های کرمان  در برابر کاهش قیمت 

مرغ در کرمان یک پا دارد

درصد سود مرغ فروشی‌های کرمان برای فروش هر کیلو مرغ ۱۲۵۰تومان است که این رقم به طور متوسط در کشور ۲هزار تومان است.

مرضیه قاضی زاده|کاغذ وطن

گزارش 

قیمت مرغ در اکثر استان‌ها به ۲۷ تا ۲۸هزار تومان رسیده و در کرمان تکان نخورده.  مرغ‌ در کرمان همچنان چند نرخی است و در کف قیمتی‌اش هم باز با نرخ متوسط سایر استان‌ها فاصله دارد. حالا در شرایطی که مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی درخواست حذف توزیع مرغ منجمد را دارد در استان بین شمال و جنوب در خصوص دریافت مرغ منجمد دعواست و از طرفی دیگر مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کرمان از احتمال افزایش قیمت مرغ به دلیل درخواست افزایش سود مرغ فروشی‌‌ها خبر می‌دهد.

قیمت مرغ در کرمان همچنان چند نرخی است و میل به افزایش دارد. بسته به تولید مرغ در استان و یا سایر استان‌ها قیمت مرغ از ۲۹هزار و ۳۳۰ تا ۳۲هزار تومان متغیر است.

این بازه قیمتی در اوایل ماه گسترده تر هم می‌شود، موضوعی که حمید جعفریان، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کرمان معتقد است به دلیل گرفتن حقوق در انتهای ماه است که مردم را روانه بازار می کند و بعد هم در پی این افزایش تقاضا، قیمت مرغ باز هم می‌پرد.

از اواسط آذر ماه بود که قیمت مرغ در اکثر استان‌‌ها به زیر قیمت مصوب رسید. ده روز قبل، مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از اشباع بازار مرغ گفته بود. بعد هم درخواست داشت که مرغ منجمد دیگر توزیع نشود.  روز گذشته نیز  حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی بار دیگر  درخواست حذف توزیع مرغ منجمد را داشت. او گفته بود:«  با توجه به افزایش تولید و عرضه مرغ ما از وزارت جهاد کشاورزی، قرارگاه تأمین امنیت غذایی و شرکت پشتیبانی امور دام درخواست کردیم که عرضه مرغ منجمد را چه در فروشگاه‌ها و چه به صورت اینترنتی متوقف کنند همچنین خواستار جمع آوری مرغ مازاد از واحدهای مرغداری شدیم که جمع آوری تولید مازاد در استان‌های با تولید بالا شروع شده اما توزیع مرغ منجمد نیز همچنان ادامه دارد.»

در حالی قیمت مرغ در بسیاری از استان‌ها به ۲۸ الی ۲۷ هزار تومان، و زیر نرخ مصوب رسیده که  کرمان به دلیل کمبود این ماده‌ی پروتئینی قیمت تغییری نداشته است.

عبدالرضا منصوری‌نیا، رئیس اتحادیه صنف قصاب کرمان به «کاغذ وطن»می‌گوید نرخ مصوب مرغ از همان ابتدا هم در کرمان اجرا نشده و با وجود تصویب قیمت ۳۱ هزار تومان، مرغ در بازار کرمان با قیمت ۲۹ هزار و ۳۳۰ تومان به فروش می‌رسیده و در حال حاضر هم تغییری نکرده است.

صنف مرغ فروشان کرمان اما درخواست افزایش قیمت مرغ را دارند. به گفته منصوری سهمیه هر مرغ فروشی روزی ۱۰۰کیلو مرغ است که با توجه به تعرفه سود ۱۲۵۰تومانی بابت هر کیلو مرغ هر واحد مرغداری صرفا ۱۲۵هزار تومان درآمد روزانه دارد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کرمان نیز تا حدی با این افزایش قیمت موافق است. او در این خصوص به «کاغذ وطن» توضیح می‌‌دهد:«مرغ داخل استان به قیمت  ۲۹ و ۳۳۰  تومان به فروش می‌رسد و برای خرده فروش و عمده فروش صرفه اقتصادی ندارد که با این قیمت مرغ را عرضه کنند و درخواست افزایش قیمت مرغ را دارند.» به گفته او درصد سود این افراد حدود ۴درصد است و برای فروش هر کیلو مرغ ۱۲۵۰تومان دریافت می‌کنند که این رقم به طور متوسط در کشور ۲هزار تومان است.

با این اوصاف در شرایطی که اغلب استان‌‌‌ها  کاهش قیمت مرغ را تجربه خواهند کرد، قیمت مرغ در کرمان نه تنها تکان نمی‌خورد بلکه افزایشی نیز خواهد بود . این شرایط البته در جنوب استان به مراتب بدتر است. به طوریکه این منطقه به دلیل کمتر بودن تعداد واحدهای تولیدی وابستگی بیشتری هم به سایر استان‌ها دارد ومسئولانش طی چند ماه گذشته مکررا  درخواست افزایش سهم جنوب از مرغ منجمد را داشتند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :