دادستان سیرجان دستور انتقال شیر را صادر کرد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1145

درمان شیر باغ وحش سیرجان روی هوا/ شیر باغ وحش سیرجان همچنان درمان نگرفت

دادستان سیرجان دستور انتقال شیر را صادر کرد

پورسینا،رئیس اداره حفظ و مدیریت حیات وحش استان کرمان:  باید با دادستان نامه نگاری شود

 که  اگر بخواهیم  حیوان را بیهوش کنیم، این شیر تلف می‌شود؛ چنین ریسکی را می‌پذیرید؟

مرضیه قاضی‌زاده|کاغذ وطن

گزارش 

۴۸ساعت بعد از انتشار ویدیو  شیر باغ وحش سیرجان، همچنان این شیر درمان نگرفته. روز  یک شنبه  از انجام فرایند درمانی توسط یک دامپزشک مستقل در این حوزه جلوگیری شد تا روز گذشته با برگزاری شورای محیط زیست در سیرجان در خصوص فرایند درمان تنها بازمانده باغ وحش سیرجان تصمیم گیری شود. موضوعی که در نهایت به چند تماس تلفنی بدون خروجی مشخص خلاصه شد. حالا دادستان سیرجان دستور انتقال این شیر را صادر کرده. موضوعی که از دید رئیس اداره حفظ و مدیریت حیات وحش استان کرمان اگراتفاق بیفتد منجر به مرگ شیر خواهد شد چرا که حیوان تاب بیهوشی ندارد.

صدای عابد کوهپایه از پشت تلفن کلافه و خسته است. این دامپزشک حوزه حیات وحش که بعد از دیدن اولین ویدیو به سیرجان آمده بود و برای درمانش اعلام آمادگی کرده بود به «کاغذ وطن» می‌گوید: « روز یک شنبه ابتدا به من گفتند که حتما باید شیر  منتقل شود، زیر بار بیهوشی نرفتم، چرا که درصد مرگ حیوان در اثر بیهوشی بالاست. قرار شد همان جا درمانش را انجام دهم ولی مجددا تصمیمشان را عوض کردند و گفتند حیوان باید منتقل شود. بعد از آن دوباره گفتند درمان را شروع کن و غذای حیوان را خودمان تامین می کنیم. شبش هم تصمیم گرفتند که درمان را خودشان انجام دهند.»این خلاصه مکالماتی است  که روز یک شنبه با او صورت گرفته. دوشنبه اما قرار بود تا شورای دامپزشکان محیط زیست در سیرجان پیرامون این موضوع شکل گرفته و در خصوص شیر یک تصمیم قاطع گرفته شود. کوهپایه در این رابطه می‌گوید:«روز دو شنبه گوشت را گرفتیم و آمدیم ولی مالک باغ وحش با ما تماس گرفت و گفت اجازه ورود به شما را نمی‌دهیم و خودم شیر را درمان می‌کنم. من که نمی‌توانستم به زور به باغ وحش بروم و همین گفته را به  محیط زیست منتقل کردم. اداره حیات وحش سیرجان هم در پاسخ به بنده اعلام کرد که شما اجازه درمان ندارید و دخالتی نکنید.»

بعد از این تماس دو بار دیگر هم با او تماس گرفته شده، یکبار به صورت تلفنی اجازه درمان صادر شده وبار دیگر نقض شده. ازاین تماس به بعد اما کوهپایه تماس های دیگر را بی پاسخ گذاشته و اطلاع دیگری از وضعیت این شیر ندارد.

*جلوگیری مالک باغ وحش از درمان شیر

کورش دری، مالک باغ وحش سیرجان همچنان از ورود دامپزشکان و فرایند درمانی جلوگیری می‌کند. موضوعی که باعث شده تا اداره محیط زیست استان دست به دامان دستگاه قضا شود. منصور پورسینا، رئیس اداره حفظ و مدیریت حیات وحش استان کرمان به «کاغذ وطن» می‌گوید:« مالک حیات وحش جواب ما را نمی‌دهد. روز گذشته مجبور شدیم تا حکم دادستان را بگیریم و پلمب را بشکینم تا وارد شویم .»

درمان این حیوان هنوز آغاز نشده. دامپزشکان سازمان حفاظت از محیط زیست همچنان تصمیمی در خصوص انتقال و یا درمان  این حیوان نگرفتند. در جدیدترین اقدام  اما دادستان سیرجان دستور انتقال این شیر از باغ وحش را داده است. موضوعی که از دیدگاه منصور پورسینا، رئیس اداره حفظ و مدیریت حیات وحش استان کرمان منجر به مرگ حیوان خواهد شد. او به «کاغذ وطن » می‌گوید:«دادستان  سیرجان دستور جابه جایی داده و ما حالا باید جواب دادستان را بدهیم که آقای دادستان اگر بخواهیم  حیوان را بیهوش کنیم، این شیر تلف می‌شود؛ چنین ریسکی را می‌پذیرید؟»

محیط زیست استان کرمان برای فرایند درمان این شیر چهارگزینه روی میز دارد. اول بیهوشی حیوان و انتقالش به کرمان برای درمان. دوم بیهوشی حیوان و انتقالش به یک مرکز مجاز جهت نگهداری و درمان، سوم نگهداری و دادن مکمل به حیوان در همان باغ وحش و چهارم یوتانایز( مرگ آسان)

به گفته پورسینا تاکنون دو مرکز برای  نگهداری این حیوان اعلام آمادگی کردند اما هنوز هیچی تصمیمی دراین خصوص گرفته نشده. هر چند که به گفته او برای انتقال حیوان و یا حتی درمانش در همان محل باز هم باید حیوان را بیهوش کرد. بیهوشی اما نه از دید کوهپایه و نه حتی از دید دامپزشکان مورد مشورت کرمان در سازمان حفاظت از محیط زیست توصیه نشده و ریسک مرگ شیر با بیهوشی بالاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 130
  • امروز: 43
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,423
  • ماه: 7,822
  • سال: 26,024