زنان کرمانی؛ جاماندگان مناصب مدیریتی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1158

 زنان کرمانی؛ جاماندگان مناصب مدیریتی 

بحر آسمانی، مدیر دفتر امور زنان و خانواده استانداری: لیستی از زنان شایسته 

برای پست‌های مدیریتی تهیه شده است. قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، راه را باز می‌کند 

تا زنان بتوانند در پستهای مدیریت ارشد و میانی خدمت کنند.

مرضیه قاضی‌زاده|کاغذ وطن

گزارش 

۱۴ ماه از ابطال مصوبه‌ای که ۳۰درصد از زنان را مدیر می‌کرد، گذشته.استخوان لای زخمی که کل آمار مدیران زن استانی را قدر یک نفر در سطح معاون استاندار و سه نفر در سطح مدیر کل نگه داشته است. همین! این کل مجموع سهم زنان کرمانی در دو سطح مدیر ارشد و مدیر میانی است. آماری که نه تناسبی با درصد بالای زنان تحصیلات تکمیلی دارد و نه حتی میزان مشارکتشان در انتخابات.  نرجس بحر آسمانی، مدیر دفتر امور زنان و خانواده استانداری اما چشمش به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است و معتقد است که قانونی که هدفش از روی اسمش پیداست، با در نظر گرفتن حقوق زنان جایگاه زنان در پست‌های مدیریتی تقویت می‌کند. 

زنان کرمانی در سطح یک کارشناس، منشی،بخشدار و یا معاون مدیر شهرستانی مانده‌اند.در بین سه سطح مدیریتی ارشد، میانی و پایه، فقط یک نفر به جایگاه مدیریت ارشد رسیده است. حمیده واعظی که سمت معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمان را بر عهده گرفته است و کمتر در مصاحبه و حتی ارائه کارنامه کاری خوش درخشیده. در سطح مدیریت میانی نیز سهم زنان کرمان که ۴۸.۸درصد از جمعیت  سه میلیون و ۱۶۴ هزار و ۷۱۸ نفر استان را تشکیل دادند، فقط۳ نفر است: مرجان شاکری،‌مدیر کل محیط زیست استان کرمان، نرجس بحر آسمانی،‌مدیر دفتر امور زنان و خانواده استانداری و در نهایت معصومه رفیع پور، مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق. 

*مدیران زن از یک سطح بالاتر نمی‌روند

اگر چه  در بین مردان عجیب است که کسی ۱۷سال بدون پیشرفت در یک پست و مقام باشد، اما در بین زنان این یک رویه معمول است. در واقع مدیران زن کرمانی از یک سطحی بالاتر نمی‌روند. بروز عمده مدیریتی زنان در بخش‌های مدیریتی پایه است. بخشداران، روسای ادارات شهرستان‌ها و معاونین‌آن‌ها که مجموعا سهمشان در کرمان ۳۹۵ نفر است. اینکه چرا زنان کرمانی سهمی در بخش مدیران ارشد و یا حتی مدیران میانی ندارند؟ سوالی است که محمد جواد فدایی، استاندار سابق کرمان  کارگروه بانوان و خانواده آن را با این جمله پاسخ داده بود که در شرایط مساوی حق را به بانوان داده است. او گفته بود:«اگر گزینه خانم برای پست مدیریتی از نظر آیتم‌هایی، چون تجربه، دانش، توان مدیریتی با مورد آقا یکسان یا بالاتر باشد من مدیر خانم را انتخاب می‌کنم» بعد هم  به طرح این پرسش پرداخته بود که اگر حالتی باشد که آقا بر خانم برتری داشته باشد، آیا اجرای قانون ۳۰ درصدی به معنی ظلم کردن به جامعه نیست؟ و در ادامه پاسخ داده بود که « نظر شخصی بنده این است که اگر گزینه آقا بر خانم برتری داشته باشد، با انتخاب مدیر زن جامعه را در مدیریت تضعیف کرده‌ایم» چیزی که این میان به آن پرداخته نشده بود این نکته بود که چه طور در میان جمعیت عدیده زنان دارای تحصیلات تکمیلی چند مدیر زن پیدا نشده که او برای سمت  معاونت و یا حداقل مدیران میانی چون مدیر کل، مشاور استاندار، فرماندار و غیره انتخاب کند. 

*ارائه لیست زنان شایسته به استاندار

بها ندادن به زنان صرف دوره استانداری فدایی نبود.  در دوره استانداری علی زینی وند نیز در بر همان پاشنه می‌چرخد. زینی وند اگر چه در ابتدای دوره مدیریتش یک زن را به عنوان معاون خود انتخاب کرد اما پس از آن  ما حتی یک فرماندار زن هم نداشتیم. با این حال نرجس بحر آسمانی، مدیر دفتر امور زنان و خانواده استانداری در گفت و گو با «کاغذ وطن» از ارائه لیست زنان شایسته به استاندار کرمان خبر می‌دهد. اگر چه در چند ماه گذشته یک فرماندار، معاون استاندار و چند مدیر کل اعم از بهزیستی،‌داریی و مالیات و غیره تغییر کرده اند اما بحر آسمان معتقد است که هنوز نوبت زنان نرسیده است:«دلیل اصلی که تاکنون مدیر زنی در پست‌های میانی نداشتیم این است که تغییرات عمده‌ای در سطح استان نداشتیم که حالا من بگویم مدیر گذاشتیم، ولی مدیر زن نگذاشتیم.»به گفته او البته در طی این یک سال سه بخشدار زن به بخش مدیران پایه اضافه شدند:«از زمان آقای زینی وند سه بخشدار از زنان به ما اضافه شد. یکی از بخشدارهای خانم نیز سرپرست معاونت برنامه ریزی فرمانداری جیرفت را هم بر عهده دارد.»

بحرآسمانی البته دیدگاه مثبتی هم به قانون استفاده ۳۰درصدی زنان و جوانان در سمت مدیریتی ندارد و معتقد است با شایسته سالاری حتی این امکان میسر است  که  بالای ۳۰درصد از زنان در پست‌های مدیریتی قرار گیرند:«در دیدارهایی که با وزارت کشور داشتم، دیدگاه دولت را نسبت به زنان مثبت ارزیابی کردم و حتی  نظرشان به استفاده  بیش از ۳۰درصد ی زنان در پست‌ّای مدیریتی بوده است. در واقع افراد شایسته جدای از بحث جنسیتی در مدیریت‌ها استفاده می‌شوند.» او همچنین معتقد است که قانون حمایت از جمعیت به نوعی به مدیر شدن زنان کمک خواهد کرد:« ما قانون حمایت از جمعیت را  داریم که یک ظرفیت بالقوه است. این قانون اگر اجرایی شود خیلی از مسائل زنان کارمندان و فرزندان را برطرف کرده  و راه را باز می‌کند تا زنان بتوانند در پستهای مدیریت ارشد و میانی خدمت کنند.»

*از هر سه زن جویای کار، یک نفر بیکار است

کنار گذاشتن زنان صرف بخش‌های مدیریتی نیست. وضعیت زنان در اشتغال نیز اسفناک است. در واقع بازار کار برای زنان کرمانی از هر دو طرف افتاده؛ هم سهم مشارکت اقتصادی زنان پایین است و هم نرخ بیکاری‌شان بالاتر از متوسط کشوری است. به طوریکه استان کرمان به لحاظ بیکاری زنان تحصیل کرده در کشور رتبه ۱۶ را دارد و نرخ بیکاری زنان در آن به ۲۸درصد می‌رسد. در واقع از هر سه زن جویای کار در کرمان یک نفرش به شغل نمی‌رسد. هر چند که بخش غالبی از این اشتغال صورت گرفته نیز سهم بخش های خصوصی است که میزان پرداختی‌شان حتی هم مرز با حداقل حقوق اداره کار هم نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 63
  • امروز: 1
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,236
  • ماه: 7,389
  • سال: 24,873