استقرار واحدهای جدید روی واحدهای مرده

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1167

به بهانه گرامیداشت روز صنعت و معدن

استقرار واحدهای جدید روی واحدهای مرده

معاون وزیر: ۲درصد از کل واحدهای تولیدی احیا شده مربوط به کرمان بود

استاندار کرمان: ۲۵۰واحد کرمان قابلیت احیاء ندارند و مجوزشان باطل می شود

 مرضیه قاضی‌زاده|کاغذ وطن

گزارش 

قطار اقتصاد کرمان تغییر ریل می‌دهد. تمرکز از بخش کشاورزی به روی صنعت تغییر کرده و سال گذشته  ۹ هزار و ۲۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش صنعت صورت گرفته است. سرمایه گذاری که قرار است پله پله استانی  که سهمش از صنعت کل کشور ۴.۶درصد است را به  اصفهان و یزد نزدیک کند. سال ۹۹کرمان با این حجم از سرمایه‌گذاری خود را به جایگاه پنجمین استان کشور از منظر بیشترین سرمایه‌گذاری صنعتی به بهره‌برداری رسیده رساند، امابررسی‌های کاغذ وطن نشان می‌دهد که کرمان آنقدر که روی سرمایه گذاری جدید تاکید داشته، حواسش به  احیای واحدهای صنعتی نبوده است؛ به طوریکه به گفته معاون وزیر کشور از هزار و ۶۵۶ واحد صنعتی احیا شده تنها ۴۰ واحدش سهم کرمان بوده است.

 کرمان رکورددار سرمایه گذاری در سال ۹۹بود. سال گذشته به گواه آمارهای سازمان صنعت،‌معدن و تجارت ۳۱ استان کشور، رتبه‌های نخست تا پنجم بیشترین سرمایه‌گذاری صنعتی به بهره‌برداری رسیده در سال ۹۹، به ترتیب مربوط به استان‌های خوزستان (۶۰ هزار و ۲۹۷ میلیارد تومان)، مرکزی (۱۷ هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان)، چهارمحال و بختیاری (۱۵ هزار و ۳۰۵ میلیارد تومان)، ایلام (۱۱ هزار و ۹۵۲ میلیارد تومان) و کرمان (۹ هزار و ۲۷ میلیارد تومان) بوده است.

*رشد ۱۰ درصدی صدور پروانه صنعتی در کشور

آمارهای کشوری گویای این نکته است که سال ۹۹ میزان سرمایه‌گذاری صنعتی ناشی از پروانه‌های بهره‌برداری صادره برابر با ۲۰۷ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۲ برابر شده است. بنا به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، علاوه بر آن، میزان اشتغال ناشی از این پروانه‌ها با رشد ۲۳.۴ درصدی برابر با ۱۴۲ هزار نفر و تعداد پروانه‌های صادره با رشد ۱۰ درصدی برابر با هفت‌هزار و ۴۷۳ فقره بوده است.

*رشد ۳۶درصدی واحدهای صنعتی  در شمال کرمان

رشد پروانه‌های  صنعتی صادر شده در کرمان به مراتب از متوسط کشوری بالاتر بوده است. طبق اطلاعاتی که سازمان صنعت،‌معدن و تجارت استان کرمان به «کاغذ وطن» ارائه داده در سال ۹۹آمار تعداد پروانه‌های بهره‌برداری در استان ۳۲درصد افزایش داشته است. به طوریکه به تفکیک شمال و جنوب تعداد پروانه‌های صادر شده ۱۳درصد در جنوب و ۳۶.۴درصد در شمال استان رشد داشته است. طبق این آمار تعداد واحدهای صنعتی در شمال کرمان ۱۲۹ واحد و در جنوب کرمان ۲۳واحد بوده است که مجموع این واحدها را به ۱۵۲واحد رسانده است. این واحدها اما در سال ۹۹ به ۲۰۲واحد رسیده است که ۱۷۶ واحد آن در شمال کرمان است و ۲۶واحد در جنوب کرمان .  

 *۱۵درصد از کل واحدهای تولیدی کشور، غیرفعالند

تمرکز روی افزایش پروانه‌ها صنعتی است، اما آمار واحدهای راکد و نیمه فعال کشور روندی افزایشی داشته است؛ به طوریکه اگر تا ۶ سال قبل آمار تعداد واحدهای تعطیل بالغ بر ۶هزار واحد در شهرک‌های صنعتی بود،  اکنون این تعداد به بیش از ۱۲ هزار واحد در مجموع خارج و داخل شهرک‌های صنعتی رسیده است.  به گونه‌ای که علي رسوليان، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در آخرین مصاحبه‌اش در بهمن ماه از راکد بودن ۱۲ هزار و ۶۷ واحد تولیدی در حوزه صنعت و شهرک‌های صنعتی کشور خبر داده است. مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌­هاي صنعتي ايران که پیشتر وعده احیای ۲هزار واحد صنعتی از این تعداد را داده بود حالا در گفت و گو با «کاغذ وطن» در خصوص تحقق این وعده می‌گوید:« تا كنون تعداد ۱۳۰۳ واحد در داخل شهرك‌ها و نواحي صنعتي و تعداد ۲۹۲واحد در خارج از شهرك‌ها و نواحي صنعتي جمعاً به ميزان ۱۵۹۵ واحد صنعتي غيرفعال معادل ۸۰ درصد از تعداد واحدهاي هدف مجدداً به چرخه توليد باز گردانده شده‌اند.»

 *سهم ۲.۵درصدی کرمان  از واحدهای احیا شده

 به گفته رسولیان از آمار ۱۵۹۵واحد صنعتی غیرفعال که به چرخه تولید برگشته‌اند، سهم استان کرمان ۴۰ واحد بوده است. او این آمار را اینگونه تفکیک می‌کند:« سهم استان كرمان تا كنون ۳۴واحد در داخل و ۶ واحد در خارج از شهرك‌ها و نواحي صنعتي بوده است.»

استاندار: ۲۵۰ واحد استان غیر قابل برگشتند

درحالی سهم کرمان از واحدهای احیا شده فقط ۴۰ واحد بوده است که تعداد واحدهای راکد در استان کرمان بالغ بر ۳۴۰ واحد است. علی زینی‌وند، استاندار کرمان در خصوص چرایی عملکرد پایین استان در این مسئله به «کاغذ وطن»می‌گوید: «بر اساس اطلاعات موجود، سهم استان کرمان از واحدهای صنعتی، حدود ۲ درصد است. در حالیکه حدود ۲.۵ درصد از واحدهای احیا شده مربوط به استان کرمان است که  به نسبت واحدهای موجود، واحدهای احیاء شده، در وضعیت بهتری هستند.»زینی‌وند البته مدعی است که از ۳۶۱ واحد راکد استان کرمان، ۲۵۰واحد امکان احیا ندارند. او در این باره توضیح می‌دهد:«با بررسی انجام شده در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، از ۳۶۱ واحد راکد استان کرمان، تعداد ۱۹۹ واحد از آن­ها در داخل شهرک­های صنعتی و ۱۶۲ واحد در خارج از شهرک­ها مستقر بوده، و صرفاً ۱۱۱ واحد قابل احیاء تشخیص داده شد و متاسفانه بقیه واحدها به دلایل فرسودگی ماشین آلات، کمبود نقدینگی، ضعف تکنولوژی، مشکلات مالکیت و سهامداری، مشکلات مدیریتی و یا نداشتن تقاضا در بازار، امکان برگشت به تولید را ندارند که فرایند ابطال مجوز آن­ها در دست اقدام است.» به گفته زینی‌وند در سال جاری از مجموع ۱۱۱ واحد قابل احیاء، مشکل تعداد ۴۰ واحد حل شده و برنامه ریزی برای احیاء ۷۱ واحد باقیمانده نیز در حال بررسی بوده و در دستور کار قرار دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 52
  • امروز: 113
  • دیروز: 335
  • هفته: 2,708
  • ماه: 7,954
  • سال: 24,556