صدر جدول صادرات کشاورزی به پیاز، سیب زمینی و هندوانه رسید. صادرات کشاورزی معطل پایانه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1439

 صدر جدول صادرات کشاورزی به پیاز، سیب زمینی و هندوانه رسید. صادرات کشاورزی معطل پایانه

گزارش | بازار 

رئیس گروه پایانه‌های صادراتی وزارت جهاد کشاورزی: راه افزایش رقابت‌پذیری صادر‌کننده‌ها در بازارهای بین‌المللی از طریق توسعه پایانه‌های صادراتی در کشور است.

درحالیکه بعد از سوختهای معدنی و محصولات پلاستیکی بیشترین صادرات کشور محصولات کشاورزی است پورنگ رئیس گروه پایانه های صادراتی وزارت جهاد، توسعه پایانه‌ها را راهکار افزایش رقابت پذیری صادرکنندگان میداند.

بخش کشاورزی کشور یکی از متنوع‌ترین بخش‌های تولیدی است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی کشور شاهد پرورش و تولید انواع محصولات کشاورزی به صورت چهار فصل هستیم و در این بین ضمن تامین بازار داخل بخشی از محصولات تولیدی هم راهی بازارهای صادراتی می‌شود.

پیاز، سیب زمینی، هندوانه، خرما و سیب درختی؛ در صدر صادرات به بازارهای جهانی

به طوری که بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر‌شده از سوی سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ از اصلی ترین کالاهای صادراتی ایران بعد از سوخت های معدنی، محصولات پلاستیکی و آهن و فولاد، انواع میوه و آجیل و سبزیجات بوده است. به عبارت دیگر در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ در حوزه صادرات انواع میوه، صیفی جات و سبزیجات تولیدی «پیاز، سیب زمینی، هندوانه، خرما، سیب درختی، خیار، بادمجان، پسته و کشمش» بیشترین میزان صادراتی را نسبت به دیگر محصولات کشاورزی از آن خود کرده‌اند. به این معنا که در مدت نامبرده بیش از ۳۷۰هزار تن پیاز، ۳۵۰هزار تن سیب زمینی ۳۴۹ هزار تن هندوانه، حدود ۲۴۶ هزار تن خرما و بیش از ۱۸۱ هزار تن انواع سیب درختی» راهی بازارهای صادراتی شده است. با این وجود به گفته کارشناسان پتانسیل صادراتی محصولات کشاورزی ما بیش از اعداد و ارقام فعلی است که مستلزم فراهم شدن یکسری زیرساخت ها و تسهیل فرایند صادراتی است تا ضمن تامین امنیت غذایی کشور بتوان ارزآوری بالایی نیز از طریق ارسال محصولات کشاورزی به بازارهای جهانی رقم زد.

رئیس گروه پایانه های صادراتی دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی: با توجه به پتانسیلی که محصولات کشاورزی ایران دارد دنبال این هستیم که رقابت پذیری صادر‌کننده‌ها را در بازارهای بین المللی از روشهای مختلف افزایش بدهیم که مهمترین این روشها از طریق توسعه پایانه های صادراتی در کشور است.

افزایش رقابت‌پذیری صادرکننده‌ها در بازار بین المللی

در این راستا برخی سازمانها و ارگان‌های مربوطه از جمله در بخش خصوصی و دولتی در جهت رفع موانع و چالش‌های صادراتی محصولات کشاورزی اقداماتی اساسی انجام داده‌اند. از جمله این ارگان‌ها دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی است که سید محمدرضا پورنگ، رئیس گروه پایانه های صادراتی دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص می‌گوید: بعد از تفویض اختیارات محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی یکی از وظایف عمده ما در معاونت توسعه بازرگانی بحث بازاریابی برای محصولات کشاورزی است و با توجه به پتانسیلی که محصولات کشاورزی ایران دارد دنبال این هستیم که رقابت پذیری صادر‌کننده‌ها را در بازارهای بین المللی افزایش دهیم.

پورنگ با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در راستای افزایش رقابت پذیری صاد‌ر کننده‌های محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی بسیار مهم است در واقع توسعه پایانه‌های صادراتی است، افزود: همانطور که می‌دانید پایانه صادراتی محصولات کشاورزی مراکزی هستند که قاعدتا محصولات کشاورزی به صورت عمده در آن مراکز می‌آید، سورت و بسته بندی می‌شود، داخل سردخانه‌های قرار می‌گیرد و بر اساس بازارهای هدفی که وجود دارد برای صادرات برنامه‌ریزی می‌شوند؛ به این معنا که مشتریانی که در کشورها وجود دارند پایانه‌های صادراتی را شناسایی می کنند، به آنجا مراجعه می‌کنند و محصولات را از نزدیک رویت می‌کنند و نوع بسته بندی نوع محصول مسائل بهداشتی و دیگر مسائل مربوط به گمرک و قرنطینه را به صورت متمرکز در همانجا بررسی می‌کنند. در ادامه نیز از آنجا کار صادراتی شکل می گیرد شرکتهای حمل و نقل هم قرار دارند و حمل محصول را انجام می‌دهند.

پایانه‌های صادراتی ضایعات و قیمت مبادلات را کاهش می‌دهد

او ادامه داد: در واقع با این روش می‌توانیم کنترل بیشتری روی محصولات داشته باشیم هم از جهت کیفیت، هم از نظر مسائل بهداشتی و هم از جهت عرضه محصولات که می تواند در واقع هزینه های مبادله کالا را برای صادر کننده ها کاهش بدهد و به این طریق در بازارهای هدف صادر کننده های ما رقابت پذیری بیشتری خواهند داشت.

پورنگ افزود: از سوی دیگر از این طریق می توانیم بازارهای بیشتری را جستجو کنیم و آنها را به صادر کننده ها معرفی کنیم و به این ترتیب باعث توسعه صادرات محصولات کشاورزی شویم.

رئیس گروه پایانه های صادراتی دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر وضعیت پایانه های صادراتی کشور از نظر کیفی در چه سطحی است و چقدر محصولات کشاورزی که از این طریق صادر می شود در بازارهای صادراتی قابل رقابت است، گفت: در حقیقت به صورت کامل محصولات کشاورزی ارسالی از طریق پایانه های صادراتی در بازارهای خارجی قابل رقابت است از این جهت که هر محصولی که از این پایانه‌ها صادر می‌شود قاعدتا کنترل بیشتری روی آن از نظر مباحث بهداشتی، بسته بندی، کیفیت محصول و دیگر موارد صورت می گیرد. این در شرایطی است که کشورها هم دنبال این هستند که محصولی را دریافت کنند که تحت نظارت مراکز بهداشتی و محصولات قرنطینه‌ای باشد و همچنین نوع بسته بندی که عرضه می شود استاندارد و قابل رقابت در آن کشو‌رها باشد.

احداث پایانه صادراتی اشتغالزایی را به دنبال دارد

پورنگ همچنین در پاسخ به این سوال که در سال جاری برای توسعه صادرات چه اقداماتی انجام داده‌اید و به چه بازارهای جدیدی از طریق بازاریابی‌های انجام شده دست یافته‌اید، گفت: با توجه به اینکه دستورالعمل احداث پایانه صادراتی از سوی وزیر جهاد کشاورزی به معاونت بازرگانی ابلاغ شد متقاضیان از استانهای مختلف بر اساس طرح توجیهی که در منطقه دارند و بر اساس پتانسیلی که وجود دارد می‌توانند یک پایانه صادراتی عام که همه محصولات کشاورزی می‌تواند آنجا عرضه شود و یا یک پایانه صادراتی خاص راه اندازی کنند و محصولات در آنجا سورت و بسته بندی و در سردخانه‌های نگهداری شود.

او ادامه داد: ضمن اینکه در این پایانه‌های صادراتی مراکزی برای مذاکره مشتری و عرضه کننده وجود دارد و بعد از توافق برای صادرات محصول، شرکت‌های حمل و نقل نیز عهده دار حمل آن می‌شوند و دیگر مسائل مثل گمرک و بانک و غیره انجام می شود و محصول راهی بازارهای صادراتی می‌شود. این در واقع از جمله اقداماتی است که در جهت توسعه بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی صورت گرفته است.

پورنگ ادامه داد: از سوی دیگر صادرات محصولات کشاورزی از طریق این پایانه‌های صادراتی جامع قطعا باعث جلوگیری از ضایعات محصول می‌تواند بشود و همچنین قیمت مبادله را کاهش می‌دهد.

او خاطر نشان کرد: در کنار تمام این مزایای نامبرده می توان به بحث اشتغال‌زایی از طریق این پایانه صادراتی نیز اشاره کرد؛ به این معنا که در یک پایانه صادراتی بر اساس بخش‌ها و ظرفیتهای که در آن منطقه خاص و استان مورد نظر وجود دارد قطعا تعدادی نیروی کار مستعد نیز مشغول به کار می‌شوند.

راه اندازی پایانه‌های صادراتی جدید در استان های مختلف ضمن کمک به بالا رفتن قابلیت رقابت صادرکنندگان در بازارهای صادراتی موجب اشتغالزایی در مناطق مورد نظر نیز می شود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 23
  • امروز: 155
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,580
  • ماه: 7,364
  • سال: 24,756