کمتر از ۴درصد از مردم فقر شدید دارند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1187

معاون سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

کمتر از ۴درصد از مردم فقر شدید دارند

 معاون سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که مهمترین عاملی که به فقر در کشور دامن می زند تورم است گفت: در کشور ۴ درصد مردم فقر شدید و در شهر تهران ۴۰ درصد مردم فقر مسکن دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد میدری معاون سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه مهمترین مسأله‌ای که به فقر در کشور دامن زده بحث تورم است افزود: در سال‌هایی که با تورم شدید روبرو بودیم جمعیت زیادی زیر خط فقر قرار گرفتند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بر اساس سیاست‌های توزیعی دولت، جمعیت زیر فقر تغییر می‌کند گفت: بسیاری از کشور‌ها درآمد سرانه بیشتر از ایران دارند، اما جمعیت زیر خط فقر آن‌ها از کشورمان بیشتر است و برخی کشور‌ها درآمد سرانه کمتر، اما جمعیت زیر خط فقر کمتری در مقایسه با ایران دارند.

 میدری افزود: اگر کسی نتواند خوراک خود را تأمین کند در فقر شدید قرار می‌گیرد که بر اساس بررسی‌ها کمتر از 4 درصد مردم ایران در این فقر قرار دارند.

وی گفت: سیاست‌های حمایتی، نقاط ضعف زیادی دارد و باید بررسی شود مداخلات دولت در قیمت‌ها چقدر می‌تواند در کاهش فقر مؤثر باشد. میدری افزود: اختصاص ارز 4 هزار و 200 تومانی موجب اتلاف منابع ارزی کشور شده است که به عنوان نمونه ارز ترجیحی که به 25 هزار مرغداری سراسر کشور اختصاص یافته است تلف شده و به سفره مردم نرسیده است.

وی گفت: در بخش دارو به دلیل اینکه زنجیره درمان در کنترل دولت نیست بنابراین راه حل قیمتی ندارد و پزشکان تعیین می‌کنند چه دارویی استفاده شود.

میدری با توجه به اینکه بسیاری از دارو‌ها برای بیماران رایگان است افزود: اگر در ارز 4 هزار و 200 تومانی در بخش دارو اتلافی باشد باید در سازمان‌های مربوطه کنترل شود.

وی گفت: اگر نرخ ارز، آزاد شود بر قیمت روغن خوراکی به میزان نرخ ارز آزاد تأثیر می‌گذارد.

میدری افزود: در آموزش و پرورش و دارو و درمان نباید در پی ساز و کار تعیین قیمت باشیم، اما در بخش انرژی دولت می‌تواند با قیمت‌ها رفتار مردم و تولید کنندگان را کنترل کند.

وی با اشاره به اینکه پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان ظرفیت سیاستگذاری برای جامعه هدف را بهبود می‌دهد گفت: مسأله، فقط تشخیص فقرا نیست بلکه اگر دولت‌ها در قیمت‌ها دخالت نکنند امکان دارد مسأله انحصار ایجاد شود.

میدری افزود: دولت اگر نتواند جلوی تبانی را بگیرد و رقابت ایجاد کند قیمت‌ها به شدت افزایش می‌یابد.

وی گفت: اکنون بسیاری از کشور‌ها در قیمت‌ها دخالت نمی‌کنند، اما زنجیره تهیه و توزیع کالا‌ها شفاف است.

 میدری افزود: اگر با مالیات بر ارزش افزوده نتوانیم چرخه کالا را کنترل کنیم سوداگری هزینه زندگی مردم را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیشترین فقر مسکن در کشور در شهر تهران است گفت: زمانی که 30 درصد هزینه زندگی صرف اجاره منزل می‌شود از نظر شاخص‌های اقتصادی، شخص دچار فقر مسکن است و در شهر تهران 40 درصد جمعیت این هزینه را پرداخت می‌کنند.

 میدری افزود: فقر بهداشتی و آموزشی نیز در تهران وجود دارد و فقر مسکن نیز به دلیل جمعیت زیاد و سوداگری در این بخش ایجاد شده است.

وی گفت: در سال 91، 97 و دوران همه گیری بیماری کرونا تولید ناخالص داخلی کاهش یافت و موجب شد قدرت خرید مردم کم شود.

میدری افزود: ثابت بودن مصرف گوشت مرغ نشان می‌دهد به رغم نابسامانی‌ها در شبکه توزیع این فرآورده، مردم توانسته اند از گوشت مرغ استفاده کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 6
  • امروز: 244
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,913
  • ماه: 7,827
  • سال: 25,505