بنگاه‌های اقتصادی کرمان به بهره‌وری فکر نمی‌کنند

منتشر شده در صفحه | شماره

بنگاه‌های اقتصادی کرمان به بهره‌وری فکر نمی‌کنند

بیکاری در استان موج میزند به حدی که کرمانی ها رتبه بالای بیکاری را در کشور از آن خود کرده اند. کشور درگیر تحریم است و اقتصاد متزلزل شده اما اقتصاد کرمان به شکلی درگیر رکود و نابسامانی است که کارشناسان معتقدند منابع به شکلی مصرف می شوند که برای آیندگان هیچ سرمایه ای به جای نمی گذارند.

بی‌ثباتی فضای کسب وکار در استان کرمان 

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان به خبرنگار «بازار» می گوید: متاسفانه در استان کرمان اقتصاد رویکرد بدی را در پیش گرفته است همچنین باید گفت بهره وری در اقتصاد یک مساله بسیار مهم و انکار نشدنی است که باید حتما در هر کاری مورد توجه قرار گیرد اما جای تاسف دارد که با وجود پتانسیل های خدادادی که در استان کرمان وجود دارد همچنین نیروی انسانی باز در بخش توسعه پایدار پایمان می لنگد.

سید مهدی طبیب زاده با بیان اینکه کرمان ظرفیت‌های زیادی در بحث گردشگری دارد اما در این بخش نتوانسته به بهره وری دست پیدا کند. ما در زمینه جذب گردشگر حتی موفق نبوده ایم و تبلیغات مان در این زمینه بسیار ضعیف است، افزود: جمعیت زیادی در استان در زمینه کشاورزی فعالیت دارند می‌شود، گفت عده زیادی از این طریق مشغول به کار هستند اما این بخش نتوانسته بهره ور باشد. متاسفانه بخش زیادی از کشاورزی ما سنتی است و در بحث مصرف آب نیز هیچ توجهی نمی‌شود و با وجود بیداد خشکسالی در استان همچنان شاهد هدر رفتن آب در این بخش هستیم.

وی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت باید مورد توجه قرار گیرد و کشاورزان به سمت کاشت محصولاتی بروند که نیازمند مصرف بالای آب نباشند زیرا این استان در بحران بی آبی قرار دارد، ابراز کرد:ما در قبال آیندگان نیز مسئول هستیم و نباید اجازه دهیم بیشتر از این ثروت ملی ما مصرف شود بی آنکه بهره وری داشته باشد تمامی بخش ها باید به سهم خودشان در راستای افزایش بهره وری اقتصادی استان کمک کنند. رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به اینکه فضای کسب و کار در استان نیز ثبات ندارد گفت: متاسفانه در این بخش نیز مشکلات زیادی گریبان ما را گرفته است باید به زمینه توسعه و فضای کسب و کار نیز توجه شود در حالی که برخی از تصمیمات و سیاست گذاری های کشوری نیز کشور را در سراشیبی کاهش بهره وری و رکود اقتصادی می اندازند در نتیجه امروز با بررسی میزان درآمد شهری ها و روستاییان کرمان در می یابیم که مردم این استان ثروتمند وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند. زیرا میزان درآمد هر خانوار شهری و روستایی این استان در رده سی و یک و سی کشور قرار دارد و با توجه به امکانات و نیروی انسانی موجود در استان این ارقام تعجب آور است.

کیفیت زندگی کارکنان مساوی است با افزایش بهره وری اقتصادی

یک کارشناس اقتصاد نیز در این خصوص به بازار گفت: یک قرنی می شود که بسیاری از کشورها روش های سنتی تولید را کنار گذاشته و به فناوری های جدید تولید روی آورده اند لذا هم اکنون بهره وری از معیار و شاخص اقتصادی فراتر است. یک تفاوت نیز به وضوح در بین کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه مشاهده می شود و آن نرخ بهره وری نیروی کار است.

اسما حسینی با اشاره به اینکه امروز در دنیا کشورهای توسعه یافته بالاترین بهره وری نیروی کار را از آن خود کرده اند گفت: بهره‌وری تاثیر های زیاد و مختلفی بر عملکرد اقتصادی دارد. در بحث نیروی کار نیز باید به نکات مهمی توجه شود و باید به این نکته نیز توجه داشت که خارج شدن نیروهای زبده و ماهر و جایگزین کردن نیروهای جدید اثرات منفی بر بهره وری نیروی کار می گذارد و جابجایی کارکنان یک بخش نیز می تواند تاثیر منفی بر بهره وری نیروی کار بگذارد.

وی با بیان اینکه ملزم کردن کارکنان به شرکت در دوره های آموزشی هدفمند مورد نیاز سازمان و شرکت، ارزیابی مستمر نیروی انسانی سازمان و بهره گرفتن از روش های جدید تولید و خدمات می تواند به بالا رفتن بهره وری نیروی کار کمک کنند، تاکید کرد: این افزایش بهره وری نیروی کار می توان استانداردهای زندگی نیروی کار و مصرف کنندگان را افزایش دهد و قیمت تمام شده تولید را نیز کاهش دهد و از سویی باعث افزایش قدرت رقابتی شود البته نمی توان انکار کرد که بهبود بهره وری نیروی کار تعداد ساعت های کار مورد نیاز تولید را کاهش می دهد.

رشد درآمدهای دولتی 

این کارشناس با بیان اینکه بهره وری بالاتر امکان جبران نیروی بهتر نیروی کار از طریق دستمزدهای بالا را فراهم می کند، ابراز داشت: این مساله حتی باعث بالا رفتن میزان درآمدها می شود و برای دولت ها نیز رشد درآمد مالیاتی را به دنبال دارد. بسیاری از کشورها از ورود مستقیم به فعالیت های اقتصادی خودداری می کنند و سعی می کنند تا فضای کسب و کار، تولید و درآمد را در کشورشان بهبود بدهند و این مساله زمینه ساز بهبود بهره وری می شود و در نتیجه درآمدها را افزایش داده و زمینه افزایش درآمد مالیاتی را نیز فراهم می کند.

حسینی در ادامه به بهره وری اقتصاد آب نیز اشاره کرد و افزود: بهره وری اقتصادی آّب بازده اقتصادی در هر مترمکعب آب شیرین را نشان می دهد و شاخص بهره وری در بخش کشاورزی محدودیت های زیادی دارد. این بخش به شکل قابل توجهی در ساختار اقتصادی و صنایعی که آب زیادی مصرف می کنند دارد البته اقتصادی که آب کمتری مصرف می کند نشان دهنده ی بهره وری بالایی است.

وی در ادامه گفت: وجود تبعیض بین کارکنان، ناامنی شغلی، ناهماهنگی رشته تحصیلی و شغلی افراد، عدم استفاده از متخصصان، بی کفایتی سرپرست، انتقال نیروی انسانی کاهش بهره وری نیروی انسانی را به دنبال دارد. حقوق و مزایای افراد با توجه به تخصص، تجربه ها، ماهیت کار و …مشخص شود. در صورتی که عملکرد کارکنان بررسی و ارزیابی نشود و در ادامه امتیازاتی به افراد داده نشود قطعا باید منتظر کم کاری در میان کارکنان باشیم. مدیران باید در این راستا تسهیلاتی را در نظر بگیرند و کیفیت زندگی کاری افراد را نیز در نظر داشته باشند کیفیت زندگی کاری یعنی پرداخت مناسب و عادلانه حقوق و مزایا، وضعیت کاری ایمن و سلامت، فراهم کردن امکان یادگیری مهارت های تازه، حفظ حقوق فردی کارکنان، ایجاد غرور کاری و سازمانی و… که این مسائل بهره وری را بدنبال دارند.

عدم ریسک پذیری بنگاه‌های کوچک

این کارشناس با بیان اینکه بهبود بهره وری یک شبه و اتفاقی رخ نمی دهد بلکه این امر راه و روش خاصی را می طلبد. مدیران موفق زمانی که سستی کارکنان خود را مشاهده می کنند به آنها نیرویی تازه می دهند و از شکست های خود درس می گیرند، گفت: اغلب افرادی که این بنگاه ها را راه اندازی کرده اند نتوانسته اند در بدنه ی دولت شغلی برای خود دست و پا کنند و کارمند شوند و یا به اصطلاح نون خور دولت باشند و به همین علت بنگاهی کوچک را راه انداخته اند در حالی که قدرت ریسک پذیری کمی دارند.

حسینی با اشاره به اینکه اغلب این افراد تخصص لازم را نیز در اختیار ندارند و اغلب شان بر این باور هستند که رده شغلی پایینی دارند و تصور می کنند باید به شکل مستقیم با مصرف کننده ارتباط بگیرند، تاکید کرد: آنها حتی با رقبای خود نمی توانند دست و پنجه نرم کنند چون رقیب و محصولاتش را نمی شناسند و همین امر شاید موجب کاهش کیفیت محصولاتشان شود البته این شرکت ها در سال های اخیر مثل قارچ زیاد شده اند ولی بسیاری از آنها نتوانسته اند به بهره وری لازم دست پیدا کنند. این هم دلیلی است بر عدم استفاده از آموزش های لازم و نیروی متخصص در شرکت ها. استفاده نکردن از نیروی متخصص در بسیاری از بخش های استان و همچنین نداشتن توجه به پتانسیل های استان در کنار استفاده بی‌رویه از منابع و ثروت های این خطه باعث شده تا استان در بن بست اقتصادی قرار گیرد. کشاورزی شغل عده زیادی از مردم این استان است اما عدم توجه به استفاده صحیح از آب و تغییر الگوی کشت سبب شده تا این بخش نیز بهره وری نداشته باشد در بحث میراث فرهنگی نیز تبلیغات آنقدر ضعیف است که در زمینه گردشگری نیز بهره وری مان نزدیک صفر است. مدیران شرکت ها و بخش های مختلف در کنار مسوولان باید به اهمیت بهره وری دقت کنند و زمینه آموزش های لازم را فراهم کرده و با همکاری هم به افزایش بهره وری اقتصادی استان کرمان کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 18
  • امروز: 85
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,320
  • ماه: 7,473
  • سال: 24,957