خدمات “لوکس” مشاوره برای “متمکن‌ها” چرا خدمات روانشناسی بیمه نمی‌شود؟

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1213

 خدمات “لوکس” مشاوره برای “متمکن‌ها” چرا خدمات روانشناسی بیمه نمی‌شود؟

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، درباره علت اصلی تحت پوشش بیمه قرار نگرفتن خدمات روانشناسی و مشاوره، گفت: علیرغم اینکه در بند “ج” ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه، برخورداری خدمات روانشناسی و مشاوره از بیمه‌های پایه و تکمیلی مصوب شده اما به دلیل عدم حمایت سازمان برنامه و بودجه این امر تا کنون عملیاتی نشده است.  

دکتر محمد حاتمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به لزوم تحت پوشش بیمه قرار گرفتن  خدمات روانشناسی و مشاوره به منظور اجرای بند هشت سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی مبنی بر «ارائه خدمات لازم به منظور تحکیم نهاد خانواده و فرزندآوری»، اظهار کرد: برخورداری خدمات مشاوره و روانشناسی از بیمه‌های پایه و تکمیلی در بند “ج” ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه مطرح شده‌ اما با وجود پیگیری‌های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور برای عملیاتی شدن این بند قانونی، این مهم تا کنون اجرایی نشده است.

وی با یادآوری اینکه در این راستا سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ملاقات‌هایی را برای رایزنی با مسئولین دولتی در قوه مجریه و مقننه داشته اما تا کنون به نتیجه نرسیده است، تصریح کرد: حتی در شورای عالی بیمه سلامت این موضوع  مطرح شده است. اما برای اجرای این امر در قانون، بودجه‌ای در نظر گرفته نشده و از این رو بیمه‌ها نمی‌توانند این خدمات را تحت پوشش خود در آورند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به طرح معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با عنوان “مشاوره فعال و پیشگیرانه برای زوجین نوپا در ۴ سال نخست زندگی مشترک” نیز اشاره کرد و با بیان اینکه معاونت امور زنان برای اجرای این طرح نظر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور را نیز جویا شد، درباره آن توضیح داد: اهداف این طرح در جهت تحکیم بنیاد خانواده و کاهش طلاق بسیار خوب است اما در شیوه اجرا مشکل دارد. به معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اطلاع دادیم که مسئولیت اجرا و نظارت و توانمندسازی روانشناسان و مشاوران این طرح نباید بر عهده نهادهایی باشد که توان تخصصی آن را ندارند و نیز در مورد توانمندی، مجوزها و استانداردهای لازم روانشناسان باید از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استعلام دریافت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 64
  • امروز: 3
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,238
  • ماه: 7,391
  • سال: 24,875